Citat:
Ursprungligen postat av
divadnil
Fair enough.
Det som är väldigt intressant är att både pilot och PU har minnesluckor inom samma tidsram. Om KM är piloten och om PK talar sanning ang. PU så skulle händelseförloppet kunnat vara som så att både KM och PU var intresserade av Helena. Den ena slår följe med henne och den andre får svartsjukesyndrom. PU hämtar bilen kör ifatt "paret" ,antingen plockar upp dem eller möter upp vid dungen. Tjafs och kanske rent av slagsmål uppstår mellan de båda herrarna, "så får ni inte göra" skriker HA för att stoppa dem. Det har redan svartnat för ögonen på PU som ger henne ett slag i ansiktet därav blodet på skorna. Hon illskriker och allt eskalerar och HA mister livet. Allt pga svartsjuka. KM är inblandad och vet vad som hände och gjorde inget för att förhindra dråpet. Detta skulle mycket väl kunna vara vad som hände där den kvällen.
Så här tänker jag:
KM hade förmodligen haft ögonen på HA ända sen inflyttningsfesten hos PW, alltså redan innan dom kom till Stadt. Att KM följde med på Stadt var troligen för att H skulle dit. Om sambon KB jobbade natt i Skövde och var borta från stan så var det ett perfekt läge att försöka med Helena. Mot slutet av kvällen eller strax innan stängning inser KM att han måste försöka lägga in en stöt, han börjar klänga på H men blir avvisad. När HA strax efteråt lämnar stället och börjar sin promenad hemåt ser KM sin chans och följer efter henne trots att han bor åt helt motsatt håll, bara det är ett MYCKET misstänkt och illavarslande beteende. Och än mer oförklarligt blir hans beteende när man VET att han inte hade en någon som helst chans att få henne, vilket gör hans stalkande ÄNNU mer misstänkt... man börjar redan få dåliga vibbar, varför ska han följa efter henne bort mot Ekudden mitt i natten? vad tror han att han ska få ut av det hela? han följer väl knappast efter henne för att han vill vara snäll och bara göra henne sällskap? han har givetvis en baktanke med det hela och vad kan det i sådant fall vara för baktanke? är han dessutom arg för att han blev bryskt avvisad inför allas ögon på Stadt? känner han sig kränkt? vill han hämnas? Ja något vill KM uppenbarligen eftersom han följer efter Helena. Han hinner ifatt H strax innan bron, dom har nu inte alls långt kvar till skogsdungen/mordplatsen när dom ses av ett vittne på Marieholmsbron.
Men då! när han äntligen är ensam med H och ska prata ut, be henne att inte berätta för sambon KB hur han har hållit på osv. DÅ dyker plötsligt en svartsjuk och skogstokig PU upp från ingenstans och blir hennes baneman! Nej jag tycker att det här är för långsökt, KM/"pilot" finns redan på plats han ses tillsammans med Helena på bron endast 750m från stigen där skorna hittas. Det mest logiska är en ensam GM, jag tycker dessutom att han har motiv, han ville ha Helena men det hela var inte besvarat. Det här är ju en klassiker om vi talar orsak till mord: obesvarad "kärlek". mördaren blev avvisad och kränkt. Varför krångla till det? det är ju när man blandar in en massa andra personer i det här som det blir onödigt krångligt och extremt svårlöst.
Men visst, inget är omöjligt, PU kan givetvis ha dykt upp från ingenstans, spöat KM och mördat Helena men jag har själv svårt att tro det.