2017-06-26, 23:36
Medlem
Det kan ha varit så att det var GM som återvände till brottsplatsen vid 03.30 ca. Efter det hastiga bortforslandet av kroppen har en tanke gnagt att han kan ha lämnat spår på brottsplatsen.

Han backar in på cykelbanan från Ekuddenvägen för att det ska gå snabbt att köra därifrån ut på Ekuddenvägen igen. Han vill nämligen inte gärna köra förbi Helenas hus igen. Han ställer sig också en bit från lekplatsen för säkerhets skull.

När han smugit sig upp mot stigen/lekplatsen hittar han Helenas skor. Han kastar ut dem i terrängen för att fördröja för alla att Helena är försvunnen och köpa tid. Han vill inte ta skorna med sig i fall han skulle möta någon på väg mot bilen.

Som tur är befinner han sig inte vid bilen när cyklisterna passerar den några minuter senare.

Han kör sen iväg till kroppen igen för slutlig dumpning.
Citera
2017-06-26, 23:52
Medlem
Rudges avatar
Var det inte så att PR inte kunde bindas vid detta? Det fanns inga bevis men han var väldigt intressant för polisen. Att han är avskriven är inte att han enligt polisen inte kan bara inblandad i detta, eller? Varför blev han intressant för polisen och vad hade han för alibi?
Citera
2017-06-27, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Var det inte så att PR inte kunde bindas vid detta? Det fanns inga bevis men han var väldigt intressant för polisen. Att han är avskriven är inte att han enligt polisen inte kan bara inblandad i detta, eller? Varför blev han intressant för polisen och vad hade han för alibi?

Var det inte PR som tipsade om sig själv? Eller sviker mitt minne? Det var väll dessutom flera som hade ringt in och sagt att han var GM? Anonyma telefonsamtal
Citera
2017-06-27, 01:23
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tikimon
Var det inte PR som tipsade om sig själv? Eller sviker mitt minne? Det var väll dessutom flera som hade ringt in och sagt att han var GM? Anonyma telefonsamtal
Tack för att.färskar upp mitt minne
Vet du varför dessa anmälningar skedde, bad de sade sig ha emot honom?
Citera
2017-06-27, 05:05
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, det finns en tendens här att skruva på saker och ting, göra en höna av en fjäder, få spekulationer att framstå som "trådsanningar". I detta fall kommer uppgifterna från annat än rena fantasier och spekulationer. Man får bilda sig en egen uppfattning om vad man vill/ska tro på. Men man bör alltid se på saker med kritiska ögon.

Gott så!

Prinzezzan du som verkar väldigt insatt i fallet, eller någon annan. Jag vet att det diskuterades flitigt om ett vittne tidigare i tråden för länge sedan (har sökt men inte hittat) som benämndes typ som Ekuddsvittnet.
Detta vittne skall också ha hört skrik från lekplatsen. Har detta vittne avförts som icke trovärdigt eller har detta bara glömts bort i tråden?
Citera
2017-06-27, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cortana44
Kan vi inte undvika att hänga ut personer så här? Måste var fruktansvärt att googla sitt namn och inse i vilket sammanhang man diskuteras. Majoriteten av de som diskuteras här har ju inget med saken att göra, eller hur? För det är väl knappast troligt med 10-12 gärningsmän?

Kan vi inte hålla oss till initialer och den som vill veta fullständigt namn kan få svar via PM?
Nej.

Det är ingen uthängning, han är inte utpekad som mördare eller ens misstänkt. Bara ett namn som diskuteras i kretsen kring Helena.

Och nej ditt smusslande med PM fram och tillbaka ger jag inte mycket för, då faller hela iden med det öppna forumet. vet dock att flera håller på med detta bl a den så kallade Prinzessan, men jag tror faktiskt det är kontraproduktivt både för tråden och för fallet.

Öppna kort, då kan alla komma med invändningar.
Citera
2017-06-27, 07:31
Bannlyst
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6724819
Citera
2017-06-27, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
Nej.

Det är ingen uthängning, han är inte utpekad som mördare eller ens misstänkt. Bara ett namn som diskuteras i kretsen kring Helena.

Och nej ditt smusslande med PM fram och tillbaka ger jag inte mycket för, då faller hela iden med det öppna forumet. vet dock att flera håller på med detta bl a den så kallade Prinzessan, men jag tror faktiskt det är kontraproduktivt både för tråden och för fallet.

Öppna kort, då kan alla komma med invändningar.

Jag håller helt och hållet med dig om att diskussionen främst bör föras i tråden och inte i PM men när det gäller att ange fullständiga namn och uppgifter om personer så tycker jag att det är väldigt onödigt.

Min poäng är att även om någon av de som diskuteras här skulle råka vara skyldig så är ju majoriteten av personerna INTE skyldiga. Jag menar att man hänger ut någon när man länkar till Facebooksidor och dyl. även om man inte utpekar någon som mördare. Jag trodde även att forumreglerna sa att man inte skulle ange fullständigt namn utan maskera någon bokstav iaf? Men det kanske har ändrats.

Hur som helst så tycker vi olika där och jag får väl finna mig i att det är som det är i tråden. Huvudsaken att ämnet diskuteras.
Citera
2017-06-27, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6724819
Det vore otroligt förvånande om resultatet visar att det inte är Helenas blod.
Citera
2017-06-27, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Det vore otroligt förvånande om resultatet visar att det inte är Helenas blod.

Håller med. Men bra att de gör något. Lät ju positivt att folk ringt in och påmint om gamla tips tycker jag. Jag tror att svaret finns i utredningen men det kan ju vara lite svårt att hitta det bland 70 pärmar eller vad det var?
Citera
2017-06-27, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cortana44
Håller med. Men bra att de gör något. Lät ju positivt att folk ringt in och påmint om gamla tips tycker jag. Jag tror att svaret finns i utredningen men det kan ju vara lite svårt att hitta det bland 70 pärmar eller vad det var?
Att man nu väljer att "bränna" det enda DNA-spåret på en matchning mot pilotmannen är väl dock någon slagd indikation på att han anses vara en trolig GM.

Jag tror att det finns tre sätt att lösa detta. Blodspåren visar sig tillhöra pilotmamnen, kroppen hittas eller en GM erkänner. Möjligtvis skulle de förstnämnda kunna leda till åtal för mord som en indiciumkedja.

Men det vore intressant om en GM erkänner dråp. Då blir det svårt för en åklagare att åtala för mord. Eller? Det finns ju inga vittnen eller nåt som styrker att det var ett mord. Däremot blir ju fallet uppklarat och det är ju huvudsaken.
Citera
2017-06-27, 09:01
Medlem
TheExterminators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge

Han blir garanterat dna testad om dom hittar något spår och enligt programmet så fick han reda på Måndagen att Helena försvunnit och den dagen kommer han ihåg men inte två dagar tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in