2007-02-19, 17:05
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Ok, nu är det som så att jag har brutit lilltån. Gick rakt emot ett sängben i fredags och så small det bara till. Tån av och nu är den illblå och det går inte att röra på den. Det känns att benet är av och det gör ont som fan när jag försöker att stödja på foten.

Hur funkar det? Läker det av sig själv eller måste jag gå till läkaren? Jag menar, har någon hört talas om att man måste gipsa en lilltå? Det låter inte rimligt.
Jag har brutit och vickat lite på tån (under eder och förbannelser) och det verkar som om jag har fått den i läge. Men ont gör det. Som fan! Har blivit tvungen att sjukskriva mig från jobbet men till onsdag måste jag börja jobba igen, har mycket att stå i just nu.
Så hur i helvete gör jag? Jag tar mig fram, det gör jag. Men bara om jag antingen hoppar på ett ben eller går försiktigt, mycket försiktigt, på liksom ena sidan av foten. Men då går det fan inte fort, det kan jag lova. Och jag kan fan inte dra benen efter mig på jobbet, jag har fullt upp med att skola in lite ny personal samt lägga upp scheman för några nya projekt.
För att ta mig till dessa nya projekt så måste jag köra bil och jag vet fan inte om min fot klarar av att trycka ned någon gaspedal.

Hur lång tid kan det ta innan det läker tror ni?
Citera
2007-02-19, 17:08
Medlem
Grandesporross avatar
Ring till din lokala vardcentral, de kan ju atminstonde informera dig om de kan gora det lite bettre for dig. kanske later lite lojligt med gips , men de kanske kan ge dig nat eller setta nat mini stod , haha sjuka saker du rakar ut for.
Citera
2007-02-19, 17:14
Medlem
Hardtails avatar
Vet inte hur det är med syrehalten i blodet när det väl kommit ner till liltån, mitt tips skulle vara att du ringer till vårdscentralen, som talaren innan mig skrivit, så får de rådgöra.. Flashback i all ära, men jag tror nog att vårdcentralen har hand om sånt här dagligen och hjälper dig smidigast.

EDIT: Jag tror nog att det kommer behöva läggas någon form av skydd, kanske i form av gips för tån, för att den ska fixeras.. Det kanske behöver röntgas för att se om benet inte ligger i en för snäv vinkel för att läkas inom rimliga ramar.
Citera
2007-02-19, 18:41
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Något gips för en lilltå läggs så gott som aldrig så vitt jag vet. Ha en stadig sko och käka lite värktabletter. Låna en krycka om det blir för problematiskt att gå.
Citera
2007-02-19, 18:47
Medlem
Shitzors polares avatar
Jag hade en mindre fraktur på stortån och de sa att de normalt inte gjorde något åt det.
Om jag inte minns helt galet så fick jag lite bandage runt tån men inte mer.
Fast för säkerhetsskull tycker jag att du ska ringa vårdcentralen.
Citera
2007-02-19, 19:54
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Ta och ring vårdcentralen om inte annat för att få tag på en krycka
Citera
2007-02-19, 20:31
Medlem
ChristianXs avatar
Jag slog i lilltån i en dörrpost för ett par år sedan, så tån stod rakt bakåt. vred rätt den direkt och tog på en åtsittande strumpa och åkte till sjukhuset. De gjorde ingenting åt det utan sa att det bara var att fortsätta så, så idag är det helt ok.

Antar att du bara bör se till att benen ligger rätt.
Citera
2007-02-19, 20:57
Medlem
Draugs Hargs avatar
Jag har lyckats brutit båda mina småtår (lilltår?) och har inte gjort något åt det. Den högra är väl lite sne men det läker av sig själv. Som någon sa innan, ta på en stödstrumpa så bör det ordna sig. Problemet bara är att det gör helvetiskt ont när man ska ta på sig den
Citera
2007-02-19, 21:00
Medlem
Truxas avatar
För ungefär tjugo år sedan så så skulle jag och en kompis ut på krogen, och eftersom vi var sena så blev det bråttom till spårvagnen. Men när vi kom ut på gatan så var det inte mer bråttom än att jag skulle passa på att sparka på en bit Rockwool som låg där på trottoaren. Jag måttade en rejäl spark och med mina smäckra chelsea-boots så träffade jag den där biten isolering med en precision som hade gjort åtminstone en halvtaskig mittfältare i korpen grön av avund.

Då svartnade det framför ögonen och jag svimmade...

Det var inte någon bit med isolering utan ett betongblock. Några jävelungar eller liknande hade väl lagt ut den där klumpen på trottoaren för att någon skulle snubbla, vad vet jag?
Hur det än var så blev jag väckt ur min medvetslöshet och så fortsatte vi med vårat seriösa krökande. Men när jag vaknade nästa morgon och märkte att jag var tvungen att springa in på dass för att spy så gjorde sig stortån påmind... Jag satte ner fötterna på golvet och med ett illvrål så trillade jag omkull på mattan och tittade på min fot.
Den var fan helt blå!
Jag gick aldrig till läkare med den, men så här 19-20 år senare när jag fortfarande får ont i den så ångrar jag mig lite...
Citera
2007-02-19, 22:24
Medlem
Om den inte är väldigt sneställd kan man tejpa ihop den med bredvidliggande tå för att stödja upp den. Blir väl nått liknande som att använda stödstrumpa som nån nämde tidigare men borde vara lite enklare. Man tejpar den för att dels hålla den på plats för läkningens skull men det brukar också minska smärtan en del.

Hursomhelst skulle jag utöver det se till att vara hemma ett par dagar och låta skiten vila lite oavsett hur djävligt det är på jobbet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in