2007-02-15, 22:52
Medlem
Hej!

Både jag och min kompis har 24mbit från Bredbandsbolaget. Och jag har aldrig behövt pilla någonting med min router för att få saker och ting att fungera. Men min kompis säger att han måste ändra till statisk IP i sin router (Belkin F5D7230-4) för att få en del saker att fungera. Men statisk IP är väl ingenting man bara kan ändra sådär? Man beställde väl dynamisk eller statisk från Bredbandbolaget och sen har man antingen det ena eller det andra?

Hans internetuppkoppling krånglar som aset nu och han skulle vilja ha lite tips på hur han kan lösa det? Måste han verkligen öppna portar i routern för att använda t.ex torrentklienter? Det har jag aldrig behövt göra.
Kan han ringa till BBB och be om statisk IP om det skulle bli nödvändigt?

Vad är det för för- respektive nackdelar med statisk- och dynamisk ipadress?

Tack på förhand!
Citera
2007-02-15, 23:05
Medlem
Hej!
Du har några frågor som jag ska försöka svara på:

1. Ja, IP-addressen går att beställa antingen som statisk eller dynamisk - har dock ingen innverkan på hur Internet fungerar. Används då man t.ex. vill sätta upp en hemmaserver.

2. För att torrent-program eller liknande skall fungera maximalt måste du öppna portar i routern. Det behövs inte alltid men brukar oftast höja hastigheten.

3. Din kompis uppkoppling som krånglar, han har inte pillat "för mycket" i sin router och sabbat inställningarna? Vad är det för "krångel" han upplever?

4. Du kan ringa BBB och be om en statisk IP, kostar väll en tjuga i månaden extra.
Citera
2007-02-15, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThuleRAGNAR
Hej!
Du har några frågor som jag ska försöka svara på:

1. Ja, IP-addressen går att beställa antingen som statisk eller dynamisk - har dock ingen innverkan på hur Internet fungerar. Används då man t.ex. vill sätta upp en hemmaserver.

2. För att torrent-program eller liknande skall fungera maximalt måste du öppna portar i routern. Det behövs inte alltid men brukar oftast höja hastigheten.

3. Din kompis uppkoppling som krånglar, han har inte pillat "för mycket" i sin router och sabbat inställningarna? Vad är det för "krångel" han upplever?

4. Du kan ringa BBB och be om en statisk IP, kostar väll en tjuga i månaden extra.

Tack för svaren!

1. Han påstår att man måste ha statisk IP för att kunna öppna portar, stämmer inte det alltså?

2&3. Han öppnar poratar för sina torrentprogram men programmen fungerar mycket dåligt ändå. Kan tankar aldrig snabbare än 50kb/s i princip? Ett annat problem är att han kopplas ner nästan hela tiden. En gång var 3-4 minut nästan. Bara mycket kort.

4. Ok!

Tack!
Citera
2007-02-15, 23:14
Medlem
1. Ja, en statisk IP-address på sitt LAN (innanför router/brandvägg) så att de portar han öppnar / forwardar går till samma address varje gång.

2-3. Portarna skall inte öppnas från torrentprogrammet, endast välja vilken/vilka portar som ska användas. Portar öppnas i routern/brandväggen.

Om hans uppkoppling går upp och ner som en jojjo - ring BBB ! Han ska väll inte behöva betala pengar för en pissig lina?
Citera
2007-02-15, 23:48
Medlem
Gromnas avatar
Tänk på att BBB tar 30kr/månad för ett statiskt IP, och då enbart ett IP. Ser det själv inte som någon fördel att betala för detta, då man blir av med fyra adresser. Förövrigt undrar jag varför du kör med en router om du har dynamiskt IP, vilket jag fick intryck av att du har.
Citera
2007-02-16, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromna
Tänk på att BBB tar 30kr/månad för ett statiskt IP, och då enbart ett IP. Ser det själv inte som någon fördel att betala för detta, då man blir av med fyra adresser. Förövrigt undrar jag varför du kör med en router om du har dynamiskt IP, vilket jag fick intryck av att du har.

Routern är till för det trådlösa!
Citera
2007-02-16, 02:16
Medlem
C64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromna
Förövrigt undrar jag varför du kör med en router om du har dynamiskt IP, vilket jag fick intryck av att du har.
Ehh..för att man vill nyttja NAT funktionen??
Citera
2007-02-16, 07:25
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baratemp
1. Han påstår att man måste ha statisk IP för att kunna öppna portar, stämmer inte det alltså?

Du har ju iofs redan fått ett bra svar på denna fråga men, det är ju inte så att man MÅSTE ha ett statiskt ip nummer på lansidan, det är lämpligt. När man har en dhcp server så är ju dess uppgift att just dela ut ipnummer, dessa får en så kallad "leasing" tid, alltså hur länge de är upptagna för att inte kunna lånas ut till någon annan utrustning, ponera på att leasingtiden är 7 dagar, då kan din burk vara avstängd i 6 dagar och bör ändå få tillbaka samma nummer igen. Har man bara en dator så brukar den med 99% sannolikhet alltid få samma nummer igen.
Citera
2007-02-16, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baratemp
Tack för svaren!

2&3. Han öppnar poratar för sina torrentprogram men programmen fungerar mycket dåligt ändå. Kan tankar aldrig snabbare än 50kb/s i princip? Ett annat problem är att han kopplas ner nästan hela tiden. En gång var 3-4 minut nästan. Bara mycket kort.

4. Ok!

Tack!

1. Det du bäst gör är att du säger till routern att reservera ett visst IP till en viss MAC-adress i nätverket. T.ex. säger du att IP-adressen 192.168.0.10 ska reserveras för och alltid tilldelas MAC-adressen 080007A92BFC, 09:00:07:A9:B2:EB. Då kommer din dator alltid få samma IP-nummer inom nätverket. Sedan säger du till routern att öppna portarna för IPt 192.168.0.10.

OBS! Du måste ta reda på vad ditt nätverkskort har för MAC-adress.

2. Det kan bero på att du inte är som det ibland kallas, "clever". Det beror just på att dina portar inte är öppna (och ibland lite andra småisntällningar). Testa det jag skrev i 1. Det beror nämligen på att andra klienter föredrar att koppla upp sig mot s.k. "clever"-klienter då dessa ger bättre förbindelse. Orkar inte förklara mer ingående

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in