Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Det jag reagerade på var ju såklart att du försöker formulera det som att Göteborg skulle ligga på ungefär på samma nivå som Lund, Uppsala och Umeå. Att det är som vilken stad som helst i Sverige i skuggan av storstaden med stort S. SÅ din väns pik är ju inte ens rimlig vilket gör det väldigt enkelt att förstå att det är en stockholmare och i det här fallet du som tagit tillfälle i akt och beklagat dig för din vän om alla mindervärdeskomplexa göteborgare, vilket således resulterar i att din vän tar alla chanser han får att ta upp detta när han träffar en göteborgare. Eller så är det så att han faktiskt inte vet något om Göteborg trots alla sina Sverigeresor och det faktum att han nästan bor i Nordeuropa, och då är det ju onekligen hans bildning det är fel på.
Jag menar jag som aldrig varit i närheten av Belgien känner till det man behöver veta om till exempel... Anderlecht, och jag skulle inte vilja påstå att jag är mer bildad än någon annan
Jag tror inte att du forstar, sa jag forsoker igen. Det var inte pa nagot satt ett forsok till att anvanda hans skona kommentar som nagot slags "bevis" for nagonting overhuvudtaget, och jag har aldrig talat om varken Goteborg eller goteborgare med honom tidigare. Hade faktiskt aldrig talat om nagonting annat an ekonomiska fragor med honom innan den har kvallen, och det var han som bad mig beratta om var jag var ifran och hur jag upplevde Bryssel nar jag flyttade hit.
Da kom en goteborgare och borjade gnalla om att alla jamforelser jag gjorde grundade sig pa Stockholm (trots att det alltsa var det som efterfragades) och goteborgaren borjade raljera. Jag hade alltsa inte namnt Goteborg overhuvudtaget. Belgaren klackte da ur sig den tidigare citerade kommentaren, och jag tyckte att den var riktigt rolig. Jag tror inte att han bokstavligen menade att han aldrig hort talas om staden eller att han efter flera resor inte vet nagonting om den, utan att han aldrig hade, efter flera resor hort nagon tala om staden pa ett sadant satt.
Anledningen till att han rest till dessa stader ar alltsa for att han halsat pa vanner som han traffat genom Erasmus och liknande. Om jag traffar en Argentinare fran Cordoba sa kommer jag antagligen aka till Cordoba snarare an eventuella storre och mer kanda stader om jag aker dit. Forstar du? Precis som jag kanner till mer om Sappada och Trento an Neapel, trots att jag vet att Neapel ar en storre stad.
JAG lagger alltsa inte Goteborg "pa samma niva" som de ovriga staderna, utan jag atergav en enskild handelse dar en enskild person gav uttryck for sin personliga asikt. Borjar du forsta nu? Den har fjadern har du inte bara gjort till en hona, utan till ett helt honshus.
Anderlecht? Vad finns det att veta om Anderlecht?

Det ar en forort till Bryssel med ett fotbollslag, ett IKEA och ratt sunkiga bostadsomraden. Byt ut IKEA mot ett sjukhus sa har du Solna. Anser du att andra européer som inte kanner till "det man behover veta" om Solna inte besitter normal allmanbildning?

Vad ar det man behover veta om Anderlecht foresten, jag blev lite nyfiken eftersom att jag aldrig hort nagon tala om Anderlecht forutom i forbifarten nar man berattar att man ska till IKEA eller att man kollade senaste matchen pa TV (och da talar man ju om fotbollslaget, inte omradet)

Jag skulle vilja pasta att enda anledningen till att du kanner till namnet Anderlecht ar pa grund av fotbollslaget, och att du inte hade en aning om att det var en forort och inte en egen stad, eller nagonting annat overhuvudtaget, stammer det?
For ovrigt vill jag bara papeka att jag aldrig hort nagon stockholmare "beklaga" sig over Goteborg eller goteborgare for folk fran andra lander for att de ska "veta" det, det ar liksom inte intressant att prata om med nagon som inte ar goteborgare. Precis som jag inte brukar beratta att jag har fordomar mot Hammarbyfans for folk bara for att fa fler att mobba bajare.