Citat:
Ursprungligen postat av Occultus
Vet ej om frågan hör hemma här men..
Om det finns några här som har lite skills om naturkatastofer så skulle jag gärna vilja ha er hjälp, har nämligen fått en fråga som lyder:
"Finns det några möjligheter att utnyttja dessa naturkrafter till människans fördel?"
Nu håller jag på och skriver om just naturkatastrofer i Sydamerika, men positiva saker om naturkatastrofer i allmänhet skulle uppskattas!
Finns knappt något positivt alls skrivet om sådant på näter så jag vore tacksam för lite hjälp!
Jag drar mig till minnes några korta notiser om katastrofer jag tidigare hört. Dock är det nog svårt att hitta positiva saker då ordet katastrof per defintion brukar vara tämligen negativt.
Det fanns en rad projekt som gick ut på att skapa konstgjorda jordbävningar med hjälp av små kärnladdningar i sprickzoner. Tror dock att det inte kom speciellt lång utan lades ned så fort kalla kriget började bli ännu kallare. Konstgjorda jordbävningar är ett utmärkt vapen.
Översvämningar kan vara bra ibland. Runt floder som Nilen är regelbundna översvämningar mycket viktigt för jordbruket då översvämningen för med sig näringsrikt slam som bättrar på jordens förmåga att ge bra skördar. Idag är ju oftast konstgödsel effektivare och smidigare dock.
Vulkanutbrott och vulkaner har ju varit värdefulla fundplatser för svavel under antiken. Folk klättrade helt sonika ned i vulkanerna och tog med sig svavelhaltiga mineraler och avlagringar. Modern kemisk industri är dock mycket bättre på att producera svavel från andra föreningar.
Jordskrev/lerskred och sådant kan ju blotta kolådror eller andra malmkroppar som ligger nära utan. Kan innebära ett ekonomiskt lyft för lokalbefolkningen om värdefull malm kommer fram efter en naturkatastrof.