Flashback bygger pepparkakshus!
2010-06-15, 17:18
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladspenat
Flugor passar väl i stort sett alltid till fest men det gäller att hitta bra skjortor som funkar. Det brukar vara svårare att hitta skjortor som matchar med flugor än med slips i min mening. Givetvis gäller det att ha den icke-färdigknutna varianten. Allt annat är förkastligt.
Fast det tenderar att se väldigt fånigt ut på en yngre person. Oavsett skjorta.
Citera
2012-02-27, 23:16
Medlem
ShogunAssasins avatar
Att flugan gjort någon form av comeback senaste åren bland trendnissarna är det väl ingen som har missat?
Inte sällan stöter jag på flugan både ute i samhället och bland mina vänner, oftast är det den vedervärdiga färdigknutna varianten man stöter på (sic) men även en och annan person som faktiskt klarat av att knyta flugan själv.
Vad kommer detta uppsving ifrån? Det har jag faktiskt ingen aning om, men en rad kända TV-profiler i både Sverige och USA ses för jämnan bära denna accessoar och kopplingen är väl inte svårare än så.

Vart jag vill komma är att dagens (främst) ungdomar ser flugan som mer lättburen än slipsen, någonting som vi i KSoE ofta dementerar och hävdar motsatsen, men det är sällan någon som ger konkreta svar varför man bör undvika eller inte undvika flugan, det är mera "Varför? Därför."-svar.

Varför skall man (enligt mig) passa sig för flugan?

Till skillnad från slipsen så kräver flugan någon form av pondus hos sin bärare, har man inte "det" så är det väldigt lätt att man istället för uppklädd, sober, och smart, ser ut att vara utklädd.

Vad bör man tänka på vid flugbärande?
För det första, köp en fluga du knyter själv, kan du knyta dina skosnören kan du knyta en fluga. Man ser oftast på direkten att en fluga är färdigknuten och det sänder ut ett väldigt tafatt och oproffsigt intryck.
Se till att flugan är i proportion till ditt ansikte, en fluga skall vara inom käklinjen. En fluga som är bredare än käklinjen får tankarna att dras till en clown och bidrar till att du ser utklädd istället för uppklädd ut.

Flugans formalitet?
Hör och häpna, till våra allra formellaste klädkoder bärs fluga och endast fluga (rosett).
Till frack bär man vit fluga, och till smoking bär man svart. Dessa färger är alltså reserverade och bör starkt undvikas vid andra tillfällen.
Annars är vardagsflugan och slipsen av samma formalitetsgrad, men till skillnad från slipsen så är inte flugan allmänt vedertagen inom många yrken och bör därför undvikas tillsammans med business-stassen.

Självklart avslutar jag detta inlägg med ett bildbevis på att jag faktiskt lever upp till mina ord och kan knyta en fluga. (Beviset).
Jag vet att prickarna och ränderna borde varit i lite större kontrast till varandra men jag äger ingen fluga utan lånade en av min bror och skjortbyte precis innan läggdags för en bild kommer inte till tals, så.

Frågor? Invändningar?
Citera
2012-02-28, 00:55
Medlem
Gazebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Att flugan gjort någon form av comeback senaste åren bland trendnissarna är det väl ingen som har missat? ...

Bra initiativ SA! Flugbärandet har verkligen exploderat på sina håll. Minns att det blev lite trendigt för kanske fyra fem år sedan men det är nog senaste två åren som det gått över styr. Jag som regelbunden gasque-besökare kan konstatera att flugorna nu är i majoritet. Allt som oftast är det svart som gäller, även till kostym. Flugbärarna känner sig väldigt fyndiga trots att de knappast sticker ut. Allra fyndigast är de som slagit till på ett schysst paket med näsduk i samma mönster. Suck.

Jag ser ett par orsaker till flugans popularitet. Dels är det förebilderna: Tack Måns Zelmerlöw. Sedan tror jag att dagens 20-åringar uppfattar slipsen som något trist som pappa har. Flugan är deras generations sätt att klä upp sig. Slipsen associeras med stelt businessmode. Flugan används väl egentligen hittills mest vid festliga tillfällen.

En tredje bidragande faktor är alla positiva komplimanger från aningslösa kvinnor. Hur många gånger har man inte suttit där i sin Kiton/Marinella-slips och slurkat i sig förrättssoppan medan herren bredvid (som tolkat mörk kostym som svart kostym med jeansskjorta och svart fluga) håvar in komplimanger.

Användande av svart fluga vid mörk kostym har säkerligen att göra med att de flesta män tycker sig vara så extremt snygga i smoking, och inte drar sig från att töja lite på klädkoden. Vem vet, någon kanske fotar och man får en jävligt sexig profilbild att använda halva 2010-talet.

Jag har egentligen ingenting emot flugor. Har själv ett par utöver de obligatoriska formella flugorna. Tycker dock att de är svåranvända. Det blir ofta för mycket naket skjortbröst om man har en kavaj med två knappar eller en 3roll2 (eller vad de heter). Därför drar jag mig från att använda fluga om jag inte sportar tredelad kostym eller tweedkavaj och slipover. Att man sedan inte vill bli uppfattad som den där fyndiga killen som "upptäckt" något är nog en ännu större orsak till att flugan åker fram max 2ggr per år.

Till sist vill jag även slå ett slag för flugor med kragstorlek. Det är något med de här "adjustable-flugorna" som inte känns helt gediget.
Citera
2012-02-28, 13:02
Medlem
Ett problem med de färdigknutna flugorna är att de alltid är så perfekta och symetriska, vilket en fluga inte ska vara. Snyggt knutet SA men dra till din fluga så att den ligger på sniskan eller något för det är först då flugan får sin charm.

http://imgur.com/2w84w
Senast redigerad av Synkop 2012-02-28 kl. 13:08.
Citera
2012-02-28, 14:42
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazebo
Jag ser ett par orsaker till flugans popularitet. Dels är det förebilderna: Tack Måns Zelmerlöw. Sedan tror jag att dagens 20-åringar uppfattar slipsen som något trist som pappa har. Flugan är deras generations sätt att klä upp sig. Slipsen associeras med stelt businessmode. Flugan används väl egentligen hittills mest vid festliga tillfällen.

En tredje bidragande faktor är alla positiva komplimanger från aningslösa kvinnor. Hur många gånger har man inte suttit där i sin Kiton/Marinella-slips och slurkat i sig förrättssoppan medan herren bredvid (som tolkat mörk kostym som svart kostym med jeansskjorta och svart fluga) håvar in komplimanger.

Bra sammanfattat, Gazebo. Det har ser jag också som de stora orsakerna.

Kvinnor ar i mångt och mycket ganska snabba med att slanga ur sig gillande kommentarer till manliga vanner nar de klar sig "stiligt". Visst kommer aven andra man med komplimanger, men kvinnans ord vager ju allt som oftast tyngre.
"Tycker hon att det ar snyggt tycker sakert alla kvinnor så" ar nog sattet många man resonerar - och varför inte egentligen? Kvinnans gillande och man har sitt på det torra.

Sedan finns det förstås kvinnor som uppskattar den akta valkladda stilen och sågar, sjalvklart artigt, smaklösa konstellationer, något som gillas starkt.
Förövrigt, stark igenkanningsfaktor i Kiton/Marinella-exemplet. Det beror förmodligen på att han "vågar" sticka ut ur enligt dem konformistiska stilramar, nar det egentligen ar de idag udda fåglarna, vi, som handfast håller kvar vid något ytterst få man beharskar eller bryr sig om.

Att kvinnan inte skulle ha makt över mannen ar en stark underdrift
Citera
2012-02-29, 04:16
Medlem
x-martys avatar
Flugan kräver pondus.
Jag har sett ett större antal killar i olika åldrar som det lyser osäkerhet om. Först och främst klädkombinationen som är förskräcklig. Men värst av allt är dessa pojkspolingar som köper färdigknutna amatörflugor. Just dom flugorna är avsedda för spädgrisar. Och att bära såna när man är en fullvuxen arbetskarl är lika manligt som att bära stringkalsonger.

Dessutom finns det en stilregel som folk missar. Den regeln går ut på att rosetten blir bredare än själva ansiktet. Händer de så ser man istället ut som en inslaget paket, vilket man inte vill göra.

Ett givande exempel är deltagaren Amandus Allstadius http://lindalovgren.se/images/2012/amandus-allstadius_190282678.png
Citera
2012-03-01, 02:52
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Gillar flugor, det är jävligt praktiskt att inte ha en strypsnara som hänger och flänger (sen måste jag erkänna att om det ska krökas så känns det mindre ångest att få en rödvinsfläck på skjortbröstet än på slipsen) och den fullkomliga känslan av avslappning man uppnår när man knyter upp en fluga på vägen hem är svårslagen.
MEN det finns vissa regler, skjorta/kavaj måste passa så att det inte blir oändliga mängder tyg på skjortbröstet. Flugan får absolut inte bäras "latjo" för att man är hipster eller för att man eftersträvar "preppy looken", då klär man nämligen ut sig och det ser alltid illa ut, det medför också att jeans-kavaj kan funka med fluga men endast undantagsvis. Endast samma skjortor som en sund människa skulle bära till slips är ok, alltså inga jävla skogshuggarskjortor, jeansskjortor eller andra fanstyg. Knyt själv eller GTFO.
Sen ser alla under typ 25 ut som ollon i både slipsar och flugor, men det är väl en annan femma?
Citera
2012-03-03, 10:00
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazebo
Bra initiativ SA! Flugbärandet har verkligen exploderat på sina håll. Minns att det blev lite trendigt för kanske fyra fem år sedan men det är nog senaste två åren som det gått över styr. Jag som regelbunden gasque-besökare kan konstatera att flugorna nu är i majoritet. Allt som oftast är det svart som gäller, även till kostym. Flugbärarna känner sig väldigt fyndiga trots att de knappast sticker ut. Allra fyndigast är de som slagit till på ett schysst paket med näsduk i samma mönster. Suck.
.
Hrrm, jag skulle våga påstå att min avatar inte har så lite att göra med flugans återkomst. Men i Sverige saknar vi nästan helt kunskap om Dr Who. Bara i storbritannien ser cirka åtta miljoner varje avsnitt. Det vore konstigt om det inte påverkade tittarna. Så som fanatisk whovian, ser jag någon i fluga associerar jag till doktorn, men jag tror att de flesta andra associerar till hipsters.

Edit: själv tror jag mig se gammal nog ut för att kunna bära fluga utan att det ser ut som jag försöker vara "ironisk" samt att jag undantagslöst aldrig bär jeans.

-Bow ties are cool
Senast redigerad av KimNeilJung 2012-03-03 kl. 10:08.
Citera
2012-04-04, 15:37
Medlem
Revenars avatar
Vad heter en sådan här på svenska, och var kan jag köpa den (på nätet eller i Stockholm)?
Har den annat namn en crossover bow tie på engelska?

Har provat på amazon, men de (Swagger & Swoon) levererar inte till Svedala.

http://imageshack.us/photo/my-images/209/fluga.jpg/

(Killen på bilden heter Judd Trump och är en framgångsrik snookerspelare)
Citera
2013-03-27, 23:26
Medlem
giroufs avatar
Skulle uppskatta lite tips på snygga flugor.
Undrar också om man på något sätt behöver anpassa fluga efter krage och ansiktsform.
Citera
2013-03-27, 23:37
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Undrar också om man på något sätt behöver anpassa fluga efter krage och ansiktsform.
Jag antar att du har tillräckligt bra koll så jag behöver inte lägga in den vanliga disclaimern.

Flugan får under inga omständigheter, i knuten form, vara bredare än ditt käkben. Då ser käken mindre mejslad ut och som en bonus ser flugan ut som något en clown skulle bära.

Som bonus, en liten bild för att visa hur man rockar en liten fluga.
http://i49.tinypic.com/2h30xdy.jpg
Senast redigerad av Herr gurka 2013-03-27 kl. 23:49.
Citera
2013-03-29, 00:49
Medlem
Spodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girouf

Jag gillar Berg och Bergs samt The Bow Clubs flugor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in