Att flugan gjort någon form av comeback senaste åren bland trendnissarna är det väl ingen som har missat?
Inte sällan stöter jag på flugan både ute i samhället och bland mina vänner, oftast är det den vedervärdiga färdigknutna varianten man stöter på (sic) men även en och annan person som faktiskt klarat av att knyta flugan själv.
Vad kommer detta uppsving ifrån? Det har jag faktiskt ingen aning om, men en rad kända TV-profiler i både Sverige och USA ses för jämnan bära denna accessoar och kopplingen är väl inte svårare än så.
Vart jag vill komma är att dagens (främst) ungdomar ser flugan som mer lättburen än slipsen, någonting som vi i KSoE ofta dementerar och hävdar motsatsen, men det är sällan någon som ger konkreta svar varför man bör undvika eller inte undvika flugan, det är mera "Varför? Därför."-svar.
Varför skall man (enligt mig) passa sig för flugan?
Till skillnad från slipsen så kräver flugan någon form av pondus hos sin bärare, har man inte "det" så är det väldigt lätt att man istället för
uppklädd, sober, och smart, ser ut att vara utklädd.
Vad bör man tänka på vid flugbärande?
För det första, köp en fluga du knyter själv, kan du knyta dina skosnören kan du knyta en fluga. Man ser oftast på direkten att en fluga är färdigknuten och det sänder ut ett väldigt tafatt och oproffsigt intryck.
Se till att flugan är i proportion till ditt ansikte, en fluga skall vara inom käklinjen. En fluga som är bredare än käklinjen får tankarna att dras till en clown och bidrar till att du ser utklädd istället för uppklädd ut.
Flugans formalitet?
Hör och häpna, till våra allra formellaste klädkoder bärs fluga och endast fluga (rosett).
Till frack bär man vit fluga, och till smoking bär man svart. Dessa färger är alltså reserverade och bör starkt undvikas vid andra tillfällen.
Annars är vardagsflugan och slipsen av samma formalitetsgrad, men till skillnad från slipsen så är inte flugan allmänt vedertagen inom många yrken och bör därför undvikas tillsammans med business-stassen.
Självklart avslutar jag detta inlägg med ett bildbevis på att jag faktiskt lever upp till mina ord och kan knyta en fluga.
(Beviset).
Jag vet att prickarna och ränderna borde varit i lite större kontrast till varandra men jag äger ingen fluga utan lånade en av min bror och skjortbyte precis innan läggdags för en bild kommer inte till tals, så.
Frågor? Invändningar?