2007-06-21, 21:34
Medlem
kniebolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne
varför ge dem sånt skit ..??
ge dem några cipramil i två veckor i stället men för fan kör ej ner cipramilen
ï halsen på dem utan låt dem ta medcinen stjälva..

ECT är inte förstahandsvalet. Det används framför allt på patienter med djup depression/melankoli där man inte uppnår önkvärd eller tillräckligt snabb effekt med SSRI eller andra preparat. Det kan vara förstahandsval för gamlingar som ofta inte tål antidepressiva mediciner särskilt bra och där ECT kan vara ett mildare alternativ.
Citera
2007-06-21, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kniebolo
ECT är inte förstahandsvalet. Det används framför allt på patienter med djup depression/melankoli där man inte uppnår önkvärd eller tillräckligt snabb effekt med SSRI eller andra preparat. Det kan vara förstahandsval för gamlingar som ofta inte tål antidepressiva mediciner särskilt bra och där ECT kan vara ett mildare alternativ.

SSR borde alltid vara ett första hands alternativ..
efersom det andra gör skada..??
Citera
2007-07-18, 19:07
Avstängd
Carl-Ann von ss avatar
Knappast att jag är ignorant då jag vet att många har blivit hjälpta MEN det jag menar att man skall ta med att endel också blir permanent hjärnskadade också OCH varför har jag kognitiva nedsättninger direkt efter ECT-behandlingen och inte direkt före? Tål att funderas över.Ja världen är ignorant som sagt och jag är knappast ignorant och okunnig bara för att jag ser faran med behandlingen ..snarare tvärtom Sådana som tyckte att lobotomi och kalla bad var skitbra fanns förritiden också likaså tycker många att dagens behandlingar är toppenbra och knappast farliga.

Och det har vart såhär i över 1år nu och får nog defineras som permanent då när och långtidsminnet samt ordminnet och stavar gjorde jag perfekt innan dock inte nu utan måste editera.Förstå Ords betydelse samt vad jag läser är larvigt dåligt. Direkt efter behandlingen och inte direkt före som sagt och där syns väl ett samband? eller?

Att jag fått en hjärnskada på två månader av depressionen är inte realistiskt då jag vart deprimerad många år.
Citera
2007-07-27, 14:19
Medlem
din_kompiss avatar
Har arbetat inom psykiatrin och kan verkligen rekomendera ECT-behandling, det är iallafall ingenting man behöver oroa sig över.
Av det jag har sett så är ECT-behandling förvånansvärt effektivt
Citera
2007-07-27, 16:07
Avstängd
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din_kompis
Har arbetat inom psykiatrin och kan verkligen rekomendera ECT-behandling, det är iallafall ingenting man behöver oroa sig över.
Av det jag har sett så är ECT-behandling förvånansvärt effektivt

Du snackar skit. kan sätta båda mina armar på att jag är skadad av ECT. Du därimot har bara erfarenhet från psykiatrin och jag har Själv blivit utsatt för den potentiellt skadliga ECT:n och blivit som jag skrev tidigare Skadad . Varför skulle jag skriva så tror Du om den inte är har skadat mig? Pengar och skadestånd att hämta? Nej , inte en chans. Uppmärksamhet? Nej, jag tycker inte om uppmärksamhet utan vill egentligen flyta runt i bakgrunden nästintill obemärkt.

Sitter på första parkett och vill hjälpa människor så dom slipper bli skadade och få ett rent helvet efteråt? Ja!!

Nu kanske någon inte genomgår en ECT-behandling utifrån vad jag har skrivit som kanske skulle ha blivit hjälpt men jag kan inte ljuga om hur det har blivit för Mig. Jag kan inte sitta tyst och hålla med alla förespråkarna som inte lyssnar ett dugg utan känner mig manad att tala om vad mina erfarenheter är och att jag till 100% säkerhet har stora nedsättningar på minnet, ordminnet, stavningsförmågan,utal, depression samt tankeförmåga. Nu biter inte ens Ssri:n längre mot depressionen som den fungerade hyffsat emot.

Sluta vara så tjurskalliga!
Citera
2007-07-27, 19:56
Medlem
din_kompiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Varför skulle jag skriva så tror Du om den inte är har skadat mig?

När man har en psykisk sjukdom så är det väldigt vanligt att man undermedvetet försöker skylla sina problem på en specifik sak, det kan vara en viss medicin, en läkare, eller som i ditt fall ECT behandlingen. Detta är ett mycket välkänt fenomen inom psykratrin så jag förstår fullt ut att du gärna vill skylla på ECTn.

Dock visar ingen forskning på långvariga skador, detta är ytterst viktigt att påpeka då det har forskats oerhört mycket inom området.
Största nackdelen med det du skriver är att många som eventuellt ska genomgå en ECTbehandling kan läsa här på flashback och då de är i ett känsligt läge bli oroliga när de läser det du skriver.

Jag har relativt mycket erfarenheter av personer som genomgått ECT och behandlingen är nästan sensationellt bra, speciellt med patienter som varit väldigt nergågna.
Citera
2007-07-28, 12:41
Avstängd
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
När man har en psykisk sjukdom så är det väldigt vanligt att man undermedvetet försöker skylla sina problem på en specifik sak, det kan vara en viss medicin, en läkare, eller som i ditt fall ECT behandlingen. Detta är ett mycket välkänt fenomen inom psykratrin så jag förstår fullt ut att du gärna vill skylla på ECTn.

Dock visar ingen forskning på långvariga skador, detta är ytterst viktigt att påpeka då det har forskats oerhört mycket inom området.
Största nackdelen med det du skriver är att många som eventuellt ska genomgå en ECTbehandling kan läsa här på flashback och då de är i ett känsligt läge bli oroliga när de läser det du skriver.

Jag har relativt mycket erfarenheter av personer som genomgått ECT och behandlingen är nästan sensationellt bra, speciellt med patienter som varit väldigt nergågna.

På två månader har alltså ajukdomen skadat Mig? Inte ECT:n utan sjukdomen? Intressant att inte kunna se ett så enkelt samband att ECT:n har skadat mig. Ja, jag börjar förstå varför psykiatrin inte lyssnar på patienterna utan med sin "Expertis" skyller på sjukdomar . Inte undra på att psykiatrin inte fungerar och aldrig har fungerat och alla dessa våldsdåd vi har.

Inte så konstigt att många drar sig för att söka psykhjälp när man får en psykstämpel i pannan att här har vi en som lider av psykisk sjukdom och således är mindre trovärdig.

Jag mådde rätt så bra i början av juni 2006 och i slutet av juli samma år hade en försämring av en massa hjärnfunktioner infunnit sig. Ingen förändring av medicin eller sociala kontakter bara en ECT behandling.

Citera
2007-07-28, 13:00
Avstängd
Carl-Ann von ss avatar
http://www.harborside.com/~equinox/ect.htm

"The Committee for Truth in Psychiatry, or CTIP, is a national organization of over 500 former electric shock patients. None of us was truthfully informed about the nature or consequences of this treatment before consenting to it, and we have pooled our experience-gained knowledge to provide truthful information about it for future psychiatric patients."

Japp jag fick ett "faktablad" som egentligen var propagandablad med information om hur fantastiskt bra den är

"ECT's emotional and memory effects: that it is inherently brain damaging."

Ja jag har förändrat mitt kännsloliv och är inte längre lungn och hyfsat harmonisk utan beteendestörningar som aggressivitet. Inte ens i drömmar är det som förut utan där är det våld och blod som är riktigt hemskt.

Tja inte i fom för sökningar men här någonstan vill jag minnas att ECT-aparaten är klassad som att den kan orsaka hjärnskador. Någon som vill söka? http://www.fda.gov/cdrh/index.html
Citera
2007-07-28, 15:06
Medlem
HoldenCaulfields avatar
Citat:

Maken till överförmynderi och åsiktsmarginalisering har jag då inte sett på länge. Är inte människor kapabla att själva utvärdera vad som får dem att må sämre/bättre?
Citera
2007-07-28, 16:43
Avstängd
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoldenCaulfield
Maken till överförmynderi och åsiktsmarginalisering har jag då inte sett på länge. Är inte människor kapabla att själva utvärdera vad som får dem att må sämre/bättre?

Tyvärr är det såhär inom psykiatrin. Det är därför vi har så många vansinnesdåd här i världen och självmord . Expertisen "vet" bättre än den som lider av sjukdommen. Det är den som lider av sjukdommen som vet in i minsta detalj vad det handla om.

ECT har skapat mkt lidande och när jag säger så är det så inget att diskutera egentligen. Det var förjäkla tur att jag inte tappade intelligens förutom minnesstörningar då jag hade 101 på ett iq test men jag kanske hade högre innan ECT .

OfT/Ont : Om vikten av att lyssna på patienten och ge korrekt information och inte undanhålla något

http://www.larryrobison.org/

"The state of Texas refused to assist my mother in obtaining proper long-term mental health treatment for Larry Robison. Treatment was denied due to Larry not being violent."

Sedan har vi ju Anna Lindhs mördare och en massa andra som inte fick vård fast dom ville ha det.
Citera
2007-07-28, 18:11
Avstängd
Carl-Ann von ss avatar
Märkte nu att jag skriver jäkligt underligt med ordföljder och felstavningar. Före ECT stavade jag alltid perfekt och felfri svenska men nu måste jag kolla stavningen hela tiden mot google
Citera
2007-07-28, 23:39
Medlem
din_kompiss avatar
Citat:
Jag mådde rätt så bra i början av juni 2006 och i slutet av juli samma år hade en försämring av en massa hjärnfunktioner infunnit sig. Ingen förändring av medicin eller sociala kontakter bara en ECT behandling.
Låter väldigt lustigt att du genomgår en ECTbehandling om du mådde bra vid tidpunkten eller?

Citat:
Ja, jag börjar förstå varför psykiatrin inte lyssnar på patienterna utan med sin "Expertis" skyller på sjukdomar . Inte undra på att psykiatrin inte fungerar och aldrig har fungerat och alla dessa våldsdåd vi har.

Det var ju ett mindre begåvat samband du gör här. Du tror alltså att våldsdåden bland psykiskt sjuka hade minskat om man lyssnade mer på patienterna? Stoppa tvångsvården och bara frivillig vård eller? Det största problemet med våldsbrott av psyk.pat beror på nerskärningar inom vården, knappast vården i sig.

Bara så du vet så bemöter jag dig här som två flashbackare i mellan, inte som sjuksköterska/patient och jag försöker inte utnyttja någon slags maktposition eller förlöjliga dig men jag kan omöjligt se hur en ECT behandling skulle kunna ge permanenta skador på hjärnan och även om du är i mot det av någon anledning så kan man inte neka till att oerhört många väldigt psykiskt nergågna patienter blir snabbt och effektivt hjälpta av behandlingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in