2007-02-08, 00:11
Medlem
Thalassas avatar
Inte alls vad jag kan förstå. Vad får dig att tro det?
Citera
2007-02-09, 00:36
Medlem
kalaas avatar
Mest som en kul notering inom kategorin "värdelöst etymologiskt vetande": Luder betyder ursprungligen "djurkadaver (l. del av sådant) som utlägges för att locka rovdjur till ngn viss plats där det kan dödas, åtel; äv. om förgiftat kött som utlägges för dödande av rovdjur." (SAOB)

Vet inte om så är fallet än idag, men för bara några år sedan kunde man läsa något liknande på en liten, gammal skylt som finns/fanns vid vargmontern på naturhistoriska riksmuseet i Stockholm.
Citera
2022-03-09, 23:01
Medlem
doncroces avatar
Bumpar en gammal tråd här.
Sprutluder är nästan alltid det sista ordet jag hör min fru säga innan jag kommer i min orgasm.
Lustigt hur ett ord som från början var en del av förnedrande snuskprat i sängen har blivit bland de mest kärleksfulla och intima tillmälen mellan oss.
Citera
2022-03-09, 23:17
Medlem
Tråknicks avatar
Tackar för härlig och välbehövlig bump.

Ytterligare alternativ är att det har att göra med kvinnlig ejakulation. Alltså att det är ett nedsättande namn på en kvinna som är så upphetsad att hon ejakulerar. En för kåt och möjligen därför okvinnlig kvinna alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av Camberwell
Om man slår upp ordet i SAOB framgår det att ursprungbetydelsen inte har med vår tids ”money shots” eller heroin att göra.

1)
BETYDELSE: sedeslös kvinna, fnask, prostituerad; äv. i utvidgad anv., ss. nedsättande benämning på man.
* STRINDBERG Brev 3: 187 1883; om man).

2)
ETYMOLOGI: [med anslutning till spruta, v. 3]

BRUK: (numera föga br.)

BETYDELSE: i uttr. vara ett sprutluder, ha mycket stark diarré.

Det följande uppslagsordet är Sprut-madam som också ger en vink om vilken sorts spruta som åsyftas (föga avundsvärt yrke f.ö.)

SPRUT-MADAM.
BRUK: (†)

BETYDELSE: kvinna med uppgift att ge lavemang med lavemangsspruta.

Blir inte klok på ovan, tolkar det som att uttrycket inte går att härröra till någonting utan att alitterationen är poängen med ordet. U-u

Jag ogillar spaningen om att det skulle ha att göra med manlig ejakulation och prostitution. Känns väldigt mycket kaka på kaka.

När jag tänker efter så gillar jag bäst min egna om oönskat otyglad kvinnlig sexualitet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in