Resultat: Flashback - Bättre förr eller nu?
Förr
65,25%
2191 röster
Nu
13,19%
443 röster
Vet ej
21,56%
724 röster
2015-03-08, 14:53
Medlem
Zwerchstands avatar
Då är du & administrationen överens.
Citera
2015-03-11, 00:17
Medlem
infidels avatar
Innebär FBs populärisering dödsknäcken?

I och med att FB blivit så allmänt använt så har nivån sjunkit jämfört med hur det var för en sex-sju år sedan. Jag menar inte bara när det gäller djupet i inlägg och diskussioner, utan också när det gäller nivån på språket och antalet ord i ett inlägg.

Den här populäriseringen av FB är en sorts fara. Precis som medelmåttigt begåvade människor inte tycker det är sådär jättekul att diskutera med förståndshandikappade, så tycker intelligenta människor inte det är sådär jättekul att diskutera med medelmåttigt begåvade människor.

Så har FB blivit för populärt, när hände det och vad går det att göra åt saken? Jag kan tänka mig några mer eller mindre klumpiga lösningar.
Citera
2015-03-11, 00:20
Medlem
NovaOculuss avatar
Bra tanke som lyfts, den har lyfts tidigare tror jag. De riktigt gamla rävarna kommer dock utbrista av vi är nykomlingar som bara tillhör en annan skara.

Det är svårt att sätta en tid då det gick från upplyst minoritet till grådaskig majoritet.

Hur kan vi säkerställa kvaliteten är en fråga som tar diskussionen vidare.
Citera
2015-03-11, 00:21
Bannlyst
Ni "intelligenta" får väl helt enkelt hitta ett nytt undergroundforum där ni kan diskutera era anarkistiska övertygelser.
Citera
2015-03-11, 00:44
Medlem
MADs avatar
Kan säga att det gått kraftigt utför de senaste tio åren. Kanske bara är nostalgisk, men det var betydligt högre standard på inläggen. Betydligt färre personangrepp och överlag färre idioter.
Och de som inte kunde skilja på de och dem skrev dom.
Citera
2015-03-11, 01:00
Medlem
08oss avatar
Att FB har blivit populärare är ju inget problem. Snarare ger det en större bredd av olika ämnen som folk diskuterar. Det negativa med att det inte är särskilt underground längre är väl att historier/händelser som vissa berättar om riskerar att bli igenkända vilket gör att vissa kan koppla TS till en specifik person.

Men kan det inte vara även att du har blivit äldre? Vissa saker som var roliga för 6-7 år sedan kanske inte är det idag eller sånt du inte reagerade på då kanske du reagerar på nu. Så känner jag till viss del, 2008 när jag blev medlem (och nedgången började ) tyckte jag att Flashback var häftigt och spännande. Samtidigt när jag läser många av mina framförallt äldre inlägg skäms jag över vad jag har skrivit.

Men det där med att intelligenta människor inte tycker om att diskutera med medelmåttigt begåvade människor, så har det ju egentligen alltid varit. Grejen med Flashback är ju till viss del att man inte vet vem som skriver, kan vara en 15-åring eller 40-åring, intelligent eller korkad. Självklart blir det en mix där vissa forum har lägre nivå än andra. Man får helt enkelt lära sig att undvika vissa trådar, samtidigt håller ju moderatorerna en viss ordning ändå. Och btw, din signatur "SDioter", var menar du egentligen? För övrigt gav Affe-länken mig ett skratt https://affes.wordpress.com/2014/11/27/sverigedemokraterna-samarbete-eller-isolering/
Citera
2015-03-11, 01:19
Medlem
Kanske ett underforum för folk som reggade före 2006 med minst 2000 inlägg så ni slipper oss då.
Citera
2015-03-11, 02:25
Medlem
Flashback har varit "bättre förr" ända sedan 2002: (FB) Vad har hänt med flashback? (Sammanfogad)
Citera
2015-03-11, 02:32
Medlem
GeneralPoops avatar
Tycker inte djupet på dom bra trådar som skapats har ändrats sen jag började läsa här för bra länge sen.

Däremot så behöver man vada genom mer skit för att hitta dom trådarna.

Så kvaliten har knappast sänkts på den typen av trådar som man nostalgiskt tänker på. Däremot finns det mer skittrådar nu, så dom är svårare att hitta.
Citera
2015-03-11, 03:42
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Tycker inte djupet på dom bra trådar som skapats har ändrats sen jag började läsa här för bra länge sen.

Däremot så behöver man vada genom mer skit för att hitta dom trådarna.

Så kvaliten har knappast sänkts på den typen av trådar som man nostalgiskt tänker på. Däremot finns det mer skittrådar nu, så dom är svårare att hitta.

This. Kvalitet finns fortfarande. Kuriosa trådar med intressanta, obskyra ämnen produceras fortfarande. Dock försvinner de gärna i mängden, och oftast inget man hittat på aktuella ämnen, eftersom trådar där gärna drar till sig gott om "skit".

Men, tror inte det finns så mycket att göra åt det, eftersom forumet är ständigt växande. Men, som sagt, vill du ha "riktiga diskussioner" så undvik AÄ och leta i de olika forumdelarna, där finns en hel del guldkorn fortfarande.

Sen ligger det givetvis en hel del nostalgi i det hela med. Jag minns tiden de 2-3 första åren jag var här. Konceptet var nytt, möjligheten att diskutera i princip vad man ville var ny, och det var en väldig frihet, jämfört med vad man var van vid.

Men efter ett tag vande man sig. Och jag tror att det är den största skillnaden många upplever, men inte tänker på vad den beror på.
När man är ny har man ett gäng seriösa skribenter man gärna ser upp till. Mycket ligger nog i nostalgi i förhållande till dessa. Jag minns långa utlägg av arkomann, Nemesis1, Evolute, GammalHårdrockare eller Mankan. Många nya skribenter skriver säkert väldigt mycket bra, (även om det finns mycket skräp, men kolla bara på (old) poster, så ser man att det finns bra mycket skräp redan då.

Som sagt, fenomenet att tycka att "Flashback var bättre förr" är inte nytt, finns en samlingstråd för det ämnet, som startades 2002..... och det säger ju lite om fenomenet.

Visst, det sker förändring, pga växande medlemsantal, folks tillgång och syn på och tillgång till internet och internetdiskussioner, och även forumfuktioner som HÄ->AÄ osv, och ens egna mognadsgrad tillochmed. Men förändring innebär inte automatiskt försämring. Bara förändring. Men som sagt, nostalgi.
Senast redigerad av negerbarn 2015-03-11 kl. 03:55.
Citera
2015-03-11, 04:01
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Kan säga att det gått kraftigt utför de senaste tio åren. Kanske bara är nostalgisk, men det var betydligt högre standard på inläggen. Betydligt färre personangrepp och överlag färre idioter.
Och de som inte kunde skilja på de och dem skrev dom.

För runt 10 år sedan så var det 2-300 pers inloggade samtidigt en bra kväll. Användarantalet var en bråkdel av vad det är nu. Trots det tycker åtminstone jag att det skrevs minst lika mycket skit då - om inte mer.

Det är lätt att vara nostalgisk och vi människor funkar ju så att vi tenderar komma ihåg alla bra saker och glömma de dåliga - vilket är bra för annars skulle vi nog inte orka leva.
Citera
2015-03-11, 07:47
Medlem
ischs avatar
Ny tråd - samma topic. Sammanfogat *smack*

isch, mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem