Citat:
Du poängterar i din sammanfattning:
Ursprungligen postat av SheriffeN^^
...
- De flesta ser inte Gud som en materiell varelse. Det blir svårare att tillämpa begreppet "komplexitet" på något sånt.
- Jag respekterar synen på att man inte ska anta att något finns om man inte är säker
- Hur man än vrider och vänder på det så är tro och ateism nästan som axiom som påverkar ens bild av allt annat.
- Om man tänker tillräckligt långt så blir många saker som vi tar för givna ologiska utan teleologisk mening
- Det är bättre att anta att livet har en objektiv mening och söka efter det och kanske ha fel, än att inte söka alls.
__________________________________________________ ___
Med dessa utgångspunkter blir inte lätt att, i ett meningsutbyte, ens närma sig någon vars professionella erfarenhet fokuserar på konkreta, naturvetenskapliga fakta. Sådana som majoriteten av jordens vetenskapsmän är rörande överens om.
- För min del kan jag svårligen se hur någon kan tänka sig en övernaturlig kraft inte vara komplex, om den tänks ha skapat universum inkl. livet på den lilla spillran jorden
- Inte heller kan jag se nödvändigheten i att troende och icke-troende inte skulle kunna nå konsensus i frågor som är uppenbara för alla
- Lika märklig är tanken på att det teologiska synsättet skulle krävas för att ge mening åt sådant som av logiska skäl anses givet
Vad gäller din uppfattning:
- Det är bättre att anta att livet har en objektiv mening och söka efter det och kanske ha fel, än att inte söka alls
strider den principen mot det vetenskapliga tänkandet. Det senare går i första hand ut på att studera fakta i verkligheten och låta resultatet ge utslag. Visst kan man ha en hypotes t.ex. inför en studie men den kan ju visa sig vara helt fel och därför släppas. Att utgå från hypoteser, som främst är av känslomässigt slag brukar inte vara att rekommendera.