2007-01-17, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Jag känner en tjej som är 23 och har 200 högskolepoäng exklusive kommande vårtermin inräknad. Jag tycker det låter väldigt mycket men hon ljuger verkligen inte. Hur bär man sig åt för att klara det? Kan man ha någon fritid?

Ska tillägga att det mest är a-kurser och knappt någon c-kurs som ingår i poängen.

Därför att hon gick i skola i Frankrike där man börjar ett år tidigare. Och sedan genomförde hon gymnasiet i Sverige. Och därav har ett års försprång.
Citera
2007-01-17, 11:39
Medlem
200 poäng och 23 år

är absolut ingen omöjlighet jag är 22 och kommer ha iaf 360 poäng när jag är 23 och känner en till som kommer ha tagit 500 poäng på fem år. handlar om inställning och ambition.
Citera
2007-01-17, 11:48
Medlem
Beror väl lite på vad man läser, om man går på filfak så är 200 poäng inte så mycket. Någon kompis till mig sa att han provade en termin på filfak bara för skojs skull och tog 60 poäng på en termin.
Citera
2007-01-17, 11:52
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wande
Beror väl lite på vad man läser, om man går på filfak så är 200 poäng inte så mycket. Någon kompis till mig sa att han provade en termin på filfak bara för skojs skull och tog 60 poäng på en termin.

Med tanke på att man bara får lov att ta 30 poäng per termin måste jag säga att det är en bra prestation...

Filfak?
Citera
2007-01-17, 11:56
Medlem
ismyheadstillons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Med tanke på att man bara får lov att ta 30 poäng per termin måste jag säga att det är en bra prestation...

Filfak?
Filosofiska fakultetet antar jag.
Citera
2007-01-17, 12:01
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me

Filfak?
Du får ta precis så många poäng som du vill, eller rättare sagt klarar av. Du får endast söka till 30 poäng, men det finns inget som hindrar dig från att registrera dig på 100 poäng.
Citera
2007-01-17, 12:01
Medlem
Castafiores avatar
Helskotta..jag räknade just ihop mina...de blev 343 poäng...

De lättaste poäng jag tagit var inom juridik och organisation/personaladministration
Citera
2007-01-17, 12:05
Medlem
Usch vidrigt att man tillåts plugga så mycket. Bara för att person A har det på pappret får inte person B jobbet även fast B äger röven av A.

Jag tycker hon har gjort det bra. Att alla här säger att det inte är någon konst köper jag inte..

Sensmoral: För mycket billiga universitet i detta land.
Citera
2007-01-17, 12:08
Medlem
Castafiores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbalander
Usch vidrigt att man tillåts plugga så mycket. Bara för att person A har det på pappret får inte person B jobbet även fast B äger röven av A.

Jag tycker hon har gjort det bra. Att alla här säger att det inte är någon konst köper jag inte..

Sensmoral: För mycket billiga universitet i detta land.

I mitt jobb måste man ha det på papper, annars är man utesluten från verksamheten.
Fö kommer jag aldrig hålla med om att person utan högre utbildning kan göra samma jobb som en högre utbildning på en kvalificerad tjänst.

Det råder rena kulturrevolutionära akademikerföraktet i detta land, a la Mao vilka han h hatade och nedlåtande kallade den "borgliga intelligentian". Många med högre utbildning hamnar på rena "arbetarjobb", med ett lamt fack, och utnyttjas hårt av arbetsgivaren utan säkra arbetsvillkor. Jag kan meddela att jag aldrig känt mig så mycket som en utsugen arbetare trots mina poäng och fina befattning, efter avslutad utbildning. Nu är det emellertid bättring.

Lönar det sig att utbilda sig i Sverige och stanna kvar och jobba här?
Citera
2007-01-17, 12:11
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
Hur bär man sig åt när man pluggar 40 timmar i veckan och ändå bara tar 20 poäng per termin..?
Jag har ingen aning, men det handlar väl om att slappa mest.
Heltidsstudier är ju väldigt sällan heltidsstudier, borträknat en del prylar på Chalmers och KTH tror jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritstroll
200 poäng är fem års heltidsstudier. Om hon började direkt efter gymnasiet har hon hunnit läsa fyra och ett halvt år vid det här laget.
Och att läsa 30 p per termin är ju absolut inget speciellt, det kan ju långt ifrån ses som heltidsstudier.
Citat:
Ursprungligen postat av Castafiore
Helskotta..jag räknade just ihop mina...de blev 343 poäng...
Har du någon nytta av dem?
Citera
2007-01-17, 12:22
Medlem
Castafiores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
Jag har ingen aning, men det handlar väl om att slappa mest.
Heltidsstudier är ju väldigt sällan heltidsstudier, borträknat en del prylar på Chalmers och KTH tror jag.

Och att läsa 30 p per termin är ju absolut inget speciellt, det kan ju långt ifrån ses som heltidsstudier.

Har du någon nytta av dem?

Jag slappade stora delar av grundutbildningen och 2/3 av forskarutbildningen, men det beror på att jag är så jävla smart...

Däremot var det mer än 40 timmar i veckan att läsa språkpoäng, de tog mycket tid att få dem, trots att jag inte hade speciellt svårt för det.

Nytta: Ja, se ovan, men bildning mår man aldrig dåligt av. Världen öppnas för en, och man kan se på den ur olika perspektiv. Men den inställningen har väl med läggning att göra, dvs nyfikenhet och att trivas med universitetsmiljön och att läsa ämnen som intresserar en.
Citera
2007-01-17, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindfield
Jag läste 60p första året jag pluggade, och det blev inte mycket som fastnade av dom kurserna. På grund av tidsbristen blir det att man "strategipluggar" för att klara tentorna, och inte för att lära sig någonting.

Gör om, gör rätt?
Handlar mest om att planera sin tid och vara effektiv när man pluggar. Kommer läsa 15p första läsperioden nu i vår och tänkte mig vara ledig fredag-måndag. Jag är säker på att jag kommer tillgodogöra mig tillräckligt med kunskap för att slippa tentaplugga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in