2007-01-12, 14:28
Medlem
Evolution!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wallct
Angående valloner, har ni märkt fenomenet med att personer med mörkt utseende ofta påstår sig ha vallonblod i sig.

Ja, är det inte lite märkligt....
Citera
2007-01-12, 14:45
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evolution!
Ja, är det inte lite märkligt....

Det finns en jättetråd om valloner och hur folk tror sig vara släkt med valloner på långt håll.

Ontopic: Tycker det är ganska intressant fråga. Jag brukar inte vara i det här forumet så mycket, men det är intressant att se hur andra "grupper" tänker. Nassar som köper pizza-trådar känns lite som funderingar från 15-åringar.
Citera
2007-01-12, 14:54
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Du skojar väl?
Vart tror du att deras mörka drag & bruna ögon kommer ifrån??
Knappast för att de är utblandade med germaner iaf!

Vallonerna må ha hjälpt Sverige att komma på fötter med sin arbetskraft, men som folk bör vi INTE beblanda oss med dessa träskmänniskor!

OK, det ska erkännas att jag inte bryr mig så förtvivlat mycket om rasfrågor, men jag ser ingen större anledning att göra åtskillnad mellan olika vita människor. Även om jag, på grund av personliga preferenser, helst förederar en kvinna med blå ögon.
Citera
2007-01-12, 15:28
Medlem
NirvanAs avatar
Dom flesta efternamn som slutar på -in är med största sannorlikhet av vallonsk härkomst.
Citera
2007-01-12, 15:35
Medlem
KLANGBOTTENs avatar
Det intressanta med vallonerna var väl att en stor del av dem inte ville integrera sig med övriga svenskar, utan levde under lång tid som en isorerad grupp i Västerbotten (?) och höll hårt på sina egna värderingar och traditioner. De talade sitt eget språk och gifte sig inom gruppen (vilket är en inställning som borde tilltala en del av er här i forumet ). Så var det ända fram till 1800-talet, har jag för mig. De var arbetskraftinvandrare som kom hit därför att deras yrkeskunskaper efterfrågades. Det var väl från Belgien de kom, har jag för mig.
De som invandrade var inte så många till antalet, som man kan tro. Det rörde sig, enligt min källa, om ca 900 personer inklusive barn och kvinnfolk. Å andra sidan var vi ju, på den tiden, inte så många här i det vi nu kallar Sverige.

Ni får ta dessa mina uppgifter med en stor nypa salt, har precis börjat intressera mig för sveriges historia.
Citera
2007-01-12, 17:39
Medlem
Ian Ss avatar
Citat:
Du skojar väl?
Vart tror du att deras mörka drag & bruna ögon kommer ifrån??
Knappast för att de är utblandade med germaner iaf!

Vallonerna må ha hjälpt Sverige att komma på fötter med sin arbetskraft, men som folk bör vi INTE beblanda oss med dessa träskmänniskor!
Ja för vi etniska svenskar är alla blåögda och blonda och alla vet ju att fransmännen och vlaonerna är uppblandade med afrikaner som till europa på charter därför är de inte lika blonda och blåögda som oss kom igen flera nationella som evolution behövs korkade svenskar som vill att sverige ska kolla ner på alla andra vita europeiska folk och köra vårt helt eget lilla race då vi är en stormakt av gudsnåde
Citera
2007-01-13, 13:51
Medlem
Gordon Freemans avatar
Inget som helst fel med det Vallonska folket, trots att jag på ett personligt plan föredrar Flamländare.
Citera
2007-01-13, 15:34
Medlem
Lord Humunguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wallct
Angående valloner, har ni märkt fenomenet med att personer med mörkt utseende ofta påstår sig ha vallonblod i sig.

Ja, det har jag märkt. Dessa personer tycker väl att det låter lite finare med vallonblod än att antyda att man har tattare, negrer eller nått annat oariskt skelett i garderoben.

Har för övrigt själv varit i det fransktalande Belgien och jag tyckte inte befolkningen där såg särskilt mörk ut. På en färgskala skulle jag tippa att dom är som britter ungefär.
Citera
2007-01-13, 16:21
Medlem
Jag tycker faktiskt att det är intressant att det finns folk här som får sånna rasistiska utfall och börjar jämföra vita icke-germaner med andra raser osv. Tycker att ni ska lägga på minnet att alla ni "germaner" har erat ursprung från Indien, så var vänliga och sluta med erat bullshit ni som kommer med sånna dumheter, dessutom så vill jag inte veta av att ni inte känner till att det inte finns några helt etiska svenskar eller knappt några germaner i och med vallonernas invandring som är ett exempel.

Sen så är ju Valloner en del av folket kelterna, vilka man hittar i bla. Storbrittanien och i Bennelux (är väl dock utblandade, iaf. i storbrittanien).
Citera
2007-01-16, 07:31
Medlem
Redbeards avatar
Jaha... då var det vallonernas tur...

Iaf, Valloner är en vanlig benämning på protestantiska franco-europeer.
Genom århundraderna blandade de sig dock med flamländareoch tyskar då "vallonien" ligger run Liége i dagens norra Belgien. Att påstå att Valloner skulle tillhöra någon annan folkstam är således trams. De är inget annat är fransoser.
Värt att tänka på är dock att dagens gemene fransos inte är den gemene fransosen för trehundra år sedan. Detta mycket pågrund av assimilerandet av araber från landets kolonialvälde. Ta tex en titt på gamla kungaporträtt så ser vi klara germanska drag.
Således kan vi sammanfatta att valloner är/var franska germaner med lutheransk(tysk) trosuppfattning och således inte kontaminerat någon genpool.
Enligt vissa uppgifter ska vissa valloner härstamma från bretagne och narmandie och kan således ha keltiskt påbrå, men jag förutsätter att inte heller detta räknas som smutsigt.
Citera
2007-01-16, 07:37
Medlem
Redbeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxen
Jag tycker faktiskt att det är intressant att det finns folk här som får sånna rasistiska utfall och börjar jämföra vita icke-germaner med andra raser osv. Tycker att ni ska lägga på minnet att alla ni "germaner" har erat ursprung från Indien, så var vänliga och sluta med erat bullshit ni som kommer med sånna dumheter, dessutom så vill jag inte veta av att ni inte känner till att det inte finns några helt etiska svenskar eller knappt några germaner i och med vallonernas invandring som är ett exempel.

Sen så är ju Valloner en del av folket kelterna, vilka man hittar i bla. Storbrittanien och i Bennelux (är väl dock utblandade, iaf. i storbrittanien).

Nu ska vi nog lugna oss lite... tror du blandar ihop begreppen german och arier.
german kommer från "de germanska folkstammarna".
Sedan om germanerna, långt före de stora folkvandringarna, var besläktade med samma folk som populerade indien känns väl ganska ovidkommande?
För om man ska dra det till sin spets så är ju alla människor besläktade med varandra om man går tillräckligt långt bak i tiden.

Vidare är både german och arier två väldigt stora begrepp som brukar delas upp. Exempelvis kan väl ingen påstå att en indier och en iranier ser likadana ut? Men båda tillhör den ariska folkstammen. Detsamma gäller för en sydeuropé och en nordeuropé som både är germaner men inte delar särdrag.

läs på om arier: http://sv.wikipedia.org/wiki/Arier
Citera
2007-01-18, 10:38
Medlem
Ian Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redbeard
Jaha... då var det vallonernas tur...

Iaf, Valloner är en vanlig benämning på protestantiska franco-europeer.
Genom århundraderna blandade de sig dock med flamländareoch tyskar då "vallonien" ligger run Liége i dagens norra Belgien. Att påstå att Valloner skulle tillhöra någon annan folkstam är således trams. De är inget annat är fransoser.
Värt att tänka på är dock att dagens gemene fransos inte är den gemene fransosen för trehundra år sedan. Detta mycket pågrund av assimilerandet av araber från landets kolonialvälde. Ta tex en titt på gamla kungaporträtt så ser vi klara germanska drag.
Således kan vi sammanfatta att valloner är/var franska germaner med lutheransk(tysk) trosuppfattning och således inte kontaminerat någon genpool.
Enligt vissa uppgifter ska vissa valloner härstamma från bretagne och narmandie och kan således ha keltiskt påbrå, men jag förutsätter att inte heller detta räknas som smutsigt.
Hur kan du sitta och påstå att fransmännen är utblandade med araber ? vare dummaste jag hört och engelsmännen idag ser inte alls ut som engelsmän för tre hundra år sedan pga att massa indier och andra från deras kolonier har flyttat dit? Kolla Napoleon Bonaparte eller våran egen kungs förfader Jean Bernadotte båda är vita men med mörkt hår och mörka ögon precis som många fransmän idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in