2007-01-10, 19:46
Medlem
Vagabondens avatar
Detta kanske är fel forum, men jag hoppas på det bästa.

Något jag funderar över är hur det kommer sig att nordanvinden från Arktis kommer så långt ner i Sverige.
Rent inituivt så tänker jag mig att skulle en gigantisk bergskedja, likt den vi har i väst, finnas rakt norr om Sverige (alltså nordNorge, Finnmark m.m) så skulle inte vinden vara lika stark och vi skulle ha ett varmare klimat i Sverige.

Är jag helt ute och cyklar, eller?
Citera
2007-01-10, 22:55
Medlem
http://en.wikipedia.org/wiki/Polar_Easterlies

Där har du en förklaring. Är inte övertygad om att en bergskedja skulle hindra den vinden.
Citera
2007-01-10, 22:56
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagabonden
Detta kanske är fel forum, men jag hoppas på det bästa.

Något jag funderar över är hur det kommer sig att nordanvinden från Arktis kommer så långt ner i Sverige.
Rent inituivt så tänker jag mig att skulle en gigantisk bergskedja, likt den vi har i väst, finnas rakt norr om Sverige (alltså nordNorge, Finnmark m.m) så skulle inte vinden vara lika stark och vi skulle ha ett varmare klimat i Sverige.

Är jag helt ute och cyklar, eller?

Den dominerande vindriktningen i Sverige är sydväst/väst så det skulle nog inte påverka klimatet speciellt mycket om de sällsynta nordanvindarna skulle vara lite varmare. Det finns inte något att jämföra med heller då vi på den skandinaviska halvön vad jag vet har det varmaste klimatet på våra breddgrader av alla (på grund av golfströmmen).
Citera
2007-01-11, 20:06
Medlem
Vagabondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Den dominerande vindriktningen i Sverige är sydväst/väst så det skulle nog inte påverka klimatet speciellt mycket om de sällsynta nordanvindarna skulle vara lite varmare. Det finns inte något att jämföra med heller då vi på den skandinaviska halvön vad jag vet har det varmaste klimatet på våra breddgrader av alla (på grund av golfströmmen).

Jasså? Sydvästvind? Men den borde ju inte va så kall... Eller?
Hmm, då skulle det behövas en bergskedja på Jylland. Och/eller en skärgård mellan Jylland och Norge...
Citera
2007-01-11, 20:35
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Det stämmer att den inte är så kall, det är därför t ex motsvarande breddgrad på den amerikanska kontinenten har kallare klimat än vi.
Citera
2007-01-14, 14:55
Medlem
Vagabondens avatar
Fast när det blåser så man önskar man var utomlands så kommer ju nästan vinden alltid norrifrån. Ivarjefall i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in