2007-01-05, 14:19
Medlem
Anta att galxerna är de största rörande enheterna, och alla dessa svävar i Guds händer, vad skulle vintergatan ha för hastighet enligt Gud? Gud är stillastående!

Går det att räkna ut?
Citera
2007-01-05, 14:28
Medlem
Tenses avatar
Guds händer måste vara redigt stora...
Citera
2007-01-05, 15:38
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amo-bake
Anta att galxerna är de största rörande enheterna, och alla dessa svävar i Guds händer, vad skulle vintergatan ha för hastighet enligt Gud? Gud är stillastående!

Går det att räkna ut?

Gud är stillastående och står vart då? I universums mitt som inte finns? Står han i centrum på vintergatan så att hastigheten blir noll. Borta vid andromedagalaxen så att hastigheten blir 0.1 c? Eller kanske vid M87 så att vintergatans observerade hastighet blir något annat?

Vintergatans observerade hastighet är ju rätt oberoende på vart man står när man observerar. På långa avstånd kommer ju hubble-expansionen att vara dominerande över galaxernas egenrörelser kring det lokala masscentrat. Hubbleparametern är ungefär 70 km/h/Mpc där 1 pc är 3,262 ljusår.
Citera
2007-01-05, 21:20
Medlem
Citat:
Vintergatans observerade hastighet är ju rätt oberoende på vart man står när man observerar. På långa avstånd kommer ju hubble-expansionen att vara dominerande över galaxernas egenrörelser kring det lokala masscentrat.

Du har missförstått mig, jag frågar inte om galaxens egenrörelse kring det lokala masscentrumet.
Om jag skall omformulera mig så frågar jag om hur snabbt galaxen expanderar i förhållande till en absolut stillastående observatör.

Citat:
Gud är stillastående och står vart då? I universums mitt som inte finns?
Varför skulle inte universum inte ha en mittpunkt ifall man tror på bigbang? Allt sprängdes ju från en solid massa, och då bör ju massan expandera åt alla håll med samma hastighet.
Citera
2007-01-05, 21:23
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Varför skulle inte universum inte ha en mittpunkt ifall man tror på bigbang? Allt sprängdes ju från en solid massa, och då bör ju massan expandera åt alla håll med samma hastighet.

Om du tänker dig universum tvådimesionellt som ytan på ett klot så är det lättare att inse att det finns ingen mittpunkt.
Citera
2007-01-05, 21:24
Medlem
http://physics.uoregon.edu/~jimbrau/astr123/Notes/ch27/bigbang.jpg

Här finns en bild som kanske kan förtydliga vad jag menar. Om jag står i röda mittpunkten och observerar vintergatan, hur snabbt åker den ifrån mig?

Det var vad jag undrade.
Citera
2007-01-05, 21:53
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Du har missförstått mig, jag frågar inte om galaxens egenrörelse kring det lokala masscentrumet.
Om jag skall omformulera mig så frågar jag om hur snabbt galaxen expanderar i förhållande till en absolut stillastående observatör.

Det finns ingen plats i universum där en absolut stillastående observatör kan stå. Om du tror att universum har en mittpunkt enligt big bang så har du inte riktigt förstått hur Big Bang skiljer sig från en normal explosion. Galaxens expansion i förhållande till en absolut stillastående observatör går inte att avgöra eftersom det blir helt beroende på vart denna observatör står.

Jag citerar en lärobok i kosmologi beträffande universums centrum:
"In a conventional explosion material expands out from a central point. A short moment after the explosion starts the centre will be the hottest point. Later there will be a spherical shell of material expanding away from the centre until gravity brings it back down to Earth. The Big Bang as far as we understand it was not an explosion like that at all. It was an explosion of space, not an explosion in space. According to the standard models there was no space and time before the big bang. There was not even a "before" to speak of. So, the Big Bang was very different from any explosion we are accustomed to and it does not need to have a central point.

If the big bang were an ordinary explosion in an already existing space we would be able to look out and see the expanding edge of the explosion with empty space beyond. Instead we see back towards the big bang itself and detect a faint background glow from the hot primordial gases of the early universe. This Cosmic Microwave Background Radiation (CMBR) is uniform in all directions. This tells us that it is not matter which is expanding outwards from a point but rather, it is space itself which expands evenly.

It is important to stress that other observations support the view that there is no centre to the universe, at least in so far as observations can reach. The fact that the universe is expanding uniformly would not rule out the possibility that there is some denser, hotter place that might be called the centre, but careful studies of the distribution and motion of galaxies confirm that it is homogeneous on the largest scales we can see, with no sign of a special point to call the centre."
Citera
2007-01-06, 13:28
Medlem
Utifrån vilken punkt mäts ljusets hastighet, c, då?
Citera
2007-01-06, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sicarius
En godtyckling observatör. Alla mäter SAMMA hastighet på ljuset.
Citera
2007-01-06, 13:59
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sicarius

Ljusets hastighet beräknas teoretiskt för vakuum från Maxwells ekvationer. Notera att den hastigheten är en definition och inte en mätning!!!

c = 1/sqrt(my0*epsilon0) där my och epsilon är den magnetiska permeabiliteten och den elektriska permitiviteten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in