Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-01-04, 22:55
Medlem
fëanáros avatar
hejsan, nu kollade jag in i kylen och hittade jäst, nu skulle den varit använd den 17:e dec, jag är inte så inne på det där med jäst men kan jag använda den utan några sötrre bieffekter?

tack på förhand

EDIT: handlar om kronjäst som man förvarar i kylen
Citera
2007-01-04, 23:02
Medlem
Gromnas avatar
det är frågan det, jästbakterierna kan väl om möjligt bli sämre, rent av dö, vilket gör att jästen blir obrukbar. fast ett paket jäst kostar runt 1kr, så köpa ny är väl inte helt fel.
Citera
2007-01-04, 23:03
Medlem
pentrys avatar
Edit - Svamlerier om jästens vara eller icke vara.....
Citera
2007-01-05, 08:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fëanáro
hejsan, nu kollade jag in i kylen och hittade jäst, nu skulle den varit använd den 17:e dec, jag är inte så inne på det där med jäst men kan jag använda den utan några sötrre bieffekter?

tack på förhand

EDIT: handlar om kronjäst som man förvarar i kylen
Borde inte vara några problem. Lukta på den. Om den börjar lukta som ruttna ägg så är den dålig eftersom jästbakterierna har dött. I alla andra fall går den att använda.

~Paul~
Citera
2007-01-05, 10:10
Bannlyst
Är folk dumma i huvudet?

Lukta på den där lilla otäcka lätt brunfärgade klumpen.

PUSS
Citera
2007-01-05, 10:53
Medlem
Förmodligen inget fel alls på den förutom att det inte är lika bra krut i den så man får låta det jäsa lite längre.
Citera
2007-01-05, 12:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfen_
Är folk dumma i huvudet?

Lukta på den där lilla otäcka lätt brunfärgade klumpen.

PUSS
Nej Smurfen, folk är inte dumma i huvudet. Om du läser mitt inlägg så ser du att jag har föreslagit exakt det samma.

~Paul~
Citera
2007-01-05, 12:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilng
Förmodligen inget fel alls på den förutom att det inte är lika bra krut i den så man får låta det jäsa lite längre.
Det är helt riktigt. Men ämnet är svårare än vad man tror. I vissa fall förökar sig jästbakterierna mer än vad det fanns från början, i andra fall dör de undan. Har med temperatur att göra.

Med andra ord: En jäst kan ha mer "krut" än från början i vissa fall, medans den i andra fall blir svagare.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in