2000-07-01, 02:31
Medlem
Sant, eller rent jävla skitsnack!

Till GuA:

"Cannabisberoende är ur vissa aspekter svårare än andra drogberoendet. Peter van Dalen jämför med heroin. 60 procent av cannabispatienterna som söker på Jellinek har psykiatriska problem medan bara 20 procent av heroinpatienterna har det."

Detta säger inget om orsaksamband d.v.s att cannabis _orsakar_ psykiska problem. Som du säkert vet så har t.ex. utslagna och uteliggare psytiska problem från start och sedan fastnar dom i drogmissbruk.

Om cannabis som en beroendeframkallande drog:

"When human subjects were administered daily oral doses of 180-210 mg of THC - the equivalent of 15-20 joints per day - abrupt cessation produced adverse symptoms, including disturbed sleep, restlessness, nausea, decreased appetite, and sweating. The authors interpreted these symptoms as evidence of physical dependence. However, they noted the syndrome's relatively mild nature and remained skeptical of its occurrence when marijuana is consumed in usual doses and situations" (1)

"Indeed, when humans are allowed to control consumption, even high doses are not followed by adverse withdrawal symptoms" (2)

Om cannabis, minne och hjärnskador:

"While there is general agreement that, while under the influence of marijuana, learning is less efficient, (3) there is no evidence that marijuana users - even longterm users - suffer permanent impairment. Indeed, numerous studies comparing chronic marijuana users with non-user controls have found no significant differences in learning, memory recall or other cognitive functions. (4)"

(1) . Jones, R.T. et al, "Clinical Studies of Cannabis Tolerance and Dependence," Annals of the New York Academy of Sciences 282:221-39 (1976).

(2) Stefanis. C. et al, "Experimental Observations of a 3-Day Hashish Abstinence Period and Reintroduction of Use," Annals of the New York Academy of Sciences 282:113-20 (1976); Cohen, S. et al, "The 94-Day Study," pp 621-26 in M.C. Braude and S. Szara (eds), The Pharmacology of Marijuana, New York: Raven Press (1976).

(3) Ferraro, D.P., "Acute Effects of Marijuana on Human Memory and Cognition," pp 98-119 in R.C. Petersen (ed) Marijuana Research Findings: 1980, Rockville, MD: National Institute on Drug Abuse (1980).

(4) Satz, P. et al, "Neuropsychologic, Intellectual, and Personality Correlates of Chronic Marijuana Use in Native Costa Ricans," Annals of the New York Academy of Sciences 282: 266-306 (1976); Grant, I. et al, "A Neuropsychological Assessment of the Effects of Moderate Marijuana Use," Journal of Nervous and Mental Disease 156: 278-80 (1973); Knights, R., "Psychological Test Results," pp 111-20 in V. Rubin and L. Comitas (eds), Ganja in Jamaica, The Hague: Mouton (1975); Page, J.B., "Psychosociocultural Perspectives on Chronic Cannabis Use: The Costa Rican Follow-Up," Journal of Psychoactive Drugs 20: 57-65 (1988); Carlin, A.S. and Trupin, E.W., "The Effect of Long-Term Chronic Marijuana Use on Neuropsychological Functioning," International Journal of the Addictions 12:617-24 (1977).

Är det någon som vill ha fler källor?
Citera
2000-07-01, 23:12
Medlem

nåväl..
Jag arbetar med drogberoende människor... och alla säger detsamma... det är min erfarenhet av det hela..
Citera
2000-07-02, 01:33
Medlem

Med all respekt för ditt yrke och välgärning så smäller vetenskapliga fakta högre än personliga erfarenheter. Naturligtvis så tror jag dig när du säger att vissa människor som du jobbar med är beroende av cannabis. Ett beroende kan ha flera djup än det rent kemiska, det vet säkert du. I vårt samhälle har vi t.ex. spel-beroende, mat-beroende etc. Om en människa inte klarar av att se verkligheten och måste fly in i cannabisrusets värld dygnet runt och mår pyton när han/henne kommer in på anstalten så är jag ganska säker på att symtomen inte är direkt fysisk, som när en heroinist ska avgiftas eller när en nikotinist ska sluta röka.

Vi tillåter alkohol, trots att ett fåtal blir beroende av den men cannabis är förbjudet. Alkohol är mycket mer desktruktivt för kroppen och dessutom så avlider unga av överdoser och äldre av dess biverkningar. Däremot ser vi inga tonåringar på akuten som har akut cannabis förgiftning och i alla jämförelser ter sig cannabis som en betydligt harmlösare drog. Det är just denna dubbelmoral som jag har så svårt för.

Tycker du att vi ska förbjuda alla droger? Med tanke på vad du ser varje dag på jobbet så kanske du vill svara ja på den frågan men jag ser inte varför staten, helt godtyckligt, ska få bestämma vad som är farligt för mig. Naurligtvis vill jag inte ha heroin på ICA men jag tycker att vi lever i ett förmyndarsamhälle av sällan skådat slag.

Observera att ovanstående resonemang också gäller för tryptaminhallucinogerna som LSD och svamp.

Citera
2000-07-02, 04:28
äldre konto (old)
Ej medlem

Som med alkohol försvinner de mesta av vad hämningar heter... men till skillnad mot alkohol så infinner sig inte det stora rörelse problemet... Och kreativiteten ökar ju med många 100% ... iallafall för mig o mina kompisar.. man blir gladare... och så länge man vet med sig själv när man skall säga stopp är det inte mycket som kan gå fel.. But of course we all know that! =) Happy smokeing...
Citera
2000-07-03, 23:38
Medlem

Nomountain...
Jag har en mycket nära vän som har provat på de flesta droger. Han säger att hasch är det värsta. Det är inte själva drogen som är svår att lägga av med... det är effekten av drogen. Drogen i sig försvinner ganska snabbt men känslan man får av drogen.. det är den som finns kvar länge efteråt.
Jag kan erkänna att jag blivit mer sparsam med alkoholen sen jag började jobba med alkoholister än vad jag var tidigare. Nu är det ytterst sällan jag dricker alkohol och jag kan knappt komma ihåg när jag var riktigt berusad sist.
Alkohol är ju förbjudet fram till dess man fyller 18 och det är inte för att man vill hindra ungdomen från att ha roligt utan det finns grund för det. En människas hjärna är inte fullt utvecklad förrän man är i 25-26års åldern. Därför bör man inte utsätta den för alkohol eller narkotika innan dess... Men det gör vi såklart ändå. Man vill ju prova hur det är att vara berusad. Dessutom vill man prova det som är förbjudet. Därför kan jag förstå att ungdomar provar på andra droger än alkohol. Men att vuxna människor gör det? Det känns lite som att dom inte växt ifrån det här med att prova saker som är förbjudna... Kan det inte räcka med att hoppa över stängsel till utomhusbaden och bada naken om nätterna? Det är också förbjudet. Varför stoppa i sig något som forskare säger inte är bra för en?
Citera
2000-07-04, 09:18
Medlem

Nomountain:

Du talar om att cannabis kan ge ett psykiskt beroende medan dom farliga farliga drogerna heroin och nikotin som är så jättefarliga ger ett "fysiskt" beroende.

Vill bara upplysa dig - och det kan du få bekräftat i litteraturen - att även cannabis ger ett fysiskt beroende hos någon som röker varje dag, och att då han / hon slutar kan uppstå avgiftningssymptom i stil med magont, feber och svåra depressioner.

Dessutom säjer det väl sig själv att cannabis, som ger en sådan otrolig effekt på människohjärnan (till skillnad mot för skitdrogen niktotin) är det betydligt större risk att bli psykiskt (och fysiskt) beroende av än av niktotin (vars dominerande ställning, lets face it, beror på att det är legaliserat och går att köpa överallt). Det är samma sak som med tobakens cancerframkallande effekter: vore cannabis lagligt överallt i världen och röktes dagligen av lika många som röker tobak - skulle otroligt många drabbas av cancer till följd av cannabisrökning (cannabis innehåller mer cancerframkallande ämnen än tobak)
Citera
2000-07-04, 22:03
Medlem

Bullen:
Om du påstår att cannabis ger ett fysiskt beroende så skulle jag vilja se den källan. Annars så är det helt klart att man kan bli psykiskt beroende av cannabis, precis som man kan bli psykiskt beroende av att shoppa, surfa på nätet, sex, spel och annat. Just därför så tycker jag att det inte är relevant att prata om fysiskt beroende i samband med droger.

Apropå cannabis och cancer:

Faktum är att marijuana rök och tobaks rök nästan är indentisk så när som på dom psykoaktiva substanserna men det finns två faktorer som gör att endast-marijuana-rökare inte utvecklar lungsjukdomar.
1) Dom röker mycker mindre än tobaksrökarna, även som mest inbitna.
2) Tobaksrök tenderar att dra ihop blodkärlen vilket gör att tjära och dyl. fastnar medan cannabis ökar ämnesomsättningen.

Om man verkligen vill så kan man nog hitta ngn som har fått cancer av marijuana rökning men i vilket fall som helst så är risken avsevärt mindre än den som tobaksrökare utsätter sig för. Vill man vara riktigt säker så räker man i vattenpipa.

Sedan så blir resonmanget lite annorlunda om man röker hasch utblandat med tobak... och naturligtvis så ska man inte röka på varje dag. Det är som sagt inte bra för den perosnliga utveckligen.
Citera
2000-07-05, 11:02
äldre konto (old)
Ej medlem

guA skrev: Varför stoppa i sig något som forskare säger inte är bra för en?

Kanske för att man kritiskt granskat vad dessa forskare har sagt, och läst även information som kommer från forskare som inte är betalda av rabita drogmotståndare?

För mig själv var processen att testa narkotika något i den här stilen:

10-13 år: Läste om det i tidningarna och hörde om det i skolan och blev förundrad över att någonting kan få ett så starkt grepp om människor och hur i hela friden någon kan ta något som de vet att man dör av.

13-15 år: Bilden av narkotikans farlighet skevas en aning när man ser att diverse kändisar etc uppenbarligen tycker att det är fett med knark utan att vara döda.

15-16 år: Läser allt jag kommer över om effekter, beroende mm. Pratar med folk som håller på utan att på något sätt vara utslagna. Bestämmer mig för att jag vill testa. Testar Cannabis en gång, skrattar och mår bra. Testar amfetamin, mår ännu bättre. Testar vidare diverse andra droger, men aldrig oftare än varannan månad.

16-20 år: Äter regelbundet ecstasy, c:a en gång per månad. Mår bra av det, har haft uppehåll på nästan ett år utan att känna något sug. Klarade grundskolan och gymnasiet finfint, högskolan går också bra hittils.

20-22 år: Äter ecstasy lite mer sällan, inte lika intressant sedan jag testat LSD och svamp! Dessa droger nyttjar jag numer ett par gånger per år och de har berikat mitt liv.

Har du själv vågat läsa kritiken som finns till de ständigt negativa forskningsrapporterna? Har det slagit dig att det kanske är ganska fett med knark och att du går miste om något? Har du lekt med tanken att testa? Undrar du inte det minsta om hur det är i det märkliga svamplandet? Kom igen nu, det är gott med knark......
Citera
2000-07-05, 20:44
Medlem

Bonk..
jo.. jag har lekt med tanken att testa... men jag kom fram till att jag är nöjd med mig själv som jag är.. och med mitt liv med alla dess upp och nedgångar som det för med sig att vara en vanlig människa. Och att jag inte ville riskera att allt det negativa som sägs om droger faktiskt är sant oavsett vad drogliberala människor säger. Tänk om de forskare som är drogliberala har fel?!?!? vojne vojne.
Citera
2000-07-23, 09:02
äldre konto (old)
Ej medlem

Till Gua som arbetar med drogberoende manniskor....du ar naiv....tror du att du får ett uns av sanning från dina patienter i drogfrågor? Det ligger i deras intresse att hålla behandlingspersonal i total desinformation. Jag har arbetat med missbrukare med psykiska problem i några år. Mina praktiska o teoretiska erfarenheter av droger har snart 25 år på nacken och jag har aldrig upplevt så mycket forsok till manipulation och skitsnack från patienterna. Dessa var domdatill vård och ville inte sluta. Jag fick inte ett vitten av fakta från dem vad det galler droger. For de som ar motiverade att sluta kommer också desinformation. Det ligger i deras intresse att dramatisera sin tidigare tillvaro. Jamfor med nikotinisten som slutar for att vid senare tillfalle mycket ofta blir den ivrigaste antirok debattor.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in