2008-09-30, 16:36
Medlem
Sinsisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrreee2
Detta året har jag Varit i Hong Kong, Macau, och södra kina(canton, Guangzhou, Shenschen.).
Det hade ALDRIG gått att resa ensam för min del. Jag hade hjälp av kinesisk talande vänner tack och lov.
Från Hong Kong ön tog vi oss till slutet av Hong Kongs mainland.
Sedan genom tullen. På andra sidan tog vi en buss till någon fet jävla tåg station, den största jag någonsin sett. Det var x2000 tåg, jag tror kina hade köpt dom billigt från Sverige dessutom. Det finns fina berg i området. men inte så mkt mer att se.
Maten var skabb. Det fanns bra mat en dag men det var svenska priser på allt.
Hotellen har jävla hårda sängar, man kan lika gärna bädda ner sig på golvet.
Jag såg mycket få utlänningar, och dom flesta jag såg var Negrer!.
En annan svensk stötte jag på,.
Det du kommer se är vildhundar mitt på gatan, taxibilarna är röda VW från 70-80 tal. När som helst kan du se en kines sitta på huk och vila sig.
Om du är uppe tidigt runt 06 för att du inte kan sova på den hårda sängen, kan du se tai chi övningar.
Men det hade aldrig gått ensam, inte ens på mcdonalds eller kfc förstod dom vad jag ville ha, och jag fick fel mat.

Haha de där låter exakt som Taiwan! De är helt jävla omöjligt att kommunicera!

Lånar tråden lite:
Behöver veta vad hotell i hongkong kostar på ett ungefär, rätt lowclass för två nätter...?
Citera
2011-01-04, 09:31
Medlem
kattisens avatar
Jag utgår från Pekingpriser: Mat varierar mycket. Du kan få en middag för mellan 5 och 40 kronor ungefär. taxi är startpriset 10 på dagen och 11 efter tolv på natten, sedan betalar du 2 kr/ km. generellt för hela Peking är att du måste pruta på det mesta! Spana gärna in min blogg för mer tips om Peking.

http://gonetochina.blogg.se

Eller dra iväg ett mail om ni har fler frågor!
Citera
2026-01-13, 12:34
Medlem
LKKINGENs avatar
Nu är det runt 15 år sedan, har varit i Schenzhen några gånger. Första gången bara för att jag ville åka till Kina.
Sen upptäckte jag hur lättraggade kinesiskorna var för en 190 cm lång blond och blåögd viking så jag var bara tvungen att åka dit igen.
Idag är Schezhen nog världens mest övervakade stad men kameror och drönare i varje gathörn och där i mellan också.

Schezhen var skitbilligt fast jag fick höra att det var väldigt dyrt där enligt kineserna, så andra delar borde antagligen vara gratis att äta och åka taxi i?

Upplevde inga negativa reaktioner fr befolkningen men dom kunde ställa sig och bara glo på mig så lite märkligt kunde det kännas ibland.
Engelska kunskaperna kan det vara svårt att förlita sig på, finns kafe där folk går för att prata engelska så hitta ett sådant ställe så blir dom glada att få prata med någon som inte bara äter ris sen är det inte dumma ställen att hitta en tömmning på.
Små och söta men använda kondom, syfilis, herpes och de andra sakerna är lika vanliga som som en vit jul i Kiruna.
Maten, var inte rädd för att prova de lite mindre hålen i väggen, fy fan vad mycket god mat det finns och för det mesta finns bildmenyer så man kan peka men fan vet vad det var för kött man åt ibland.

Ska ni vistas i städer så se till att inte ha en benägenhet för cellskräck, inte bara är det trångt så in i helvete på trottoaren, ibland är smogen så tät att du inte ser mer än 4-5 meter och vet man inte var man är helt plötsligt så kan det lätt bli läskigt.

Köp med dig en flaska sprit med en orm i, alltid kul ställa fram när någon vill ha avec.
Citera
2026-01-13, 12:42
Medlem
LKKINGENs avatar
Ja just en sak till, undvik så mycket du kan att vara neger för det är inte så uppskattat.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in