Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-12, 21:52
  #25
Avstängd
Satt precis och pratade om detta ämne och gjorde lite Google sökningar. För att få bekräftat om nån gjort någon UE i tunneln mellan gamla Rockwool området och p4?. En bekant som jobbat där när Rockwool fortfarande hade verksamhet, gjorde lite underhåll i den/dom tunnlarna och berättade om dom. Kanske går den ända upp till bågskytte banan?.
Citera
2013-06-16, 12:44
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lordsmokealot
Någon som har varit ute det senaste? Ev. kan pm:a mig lite vägbeskrivningar?

Hittade ett ställe förbi bågskytteklubben. En grusväg in med en bom precis vid asfaltsvägen. Någon kilometer in på denna väg kom det en vändzon. Precis i anslutning till den fanns det en "trätrappa" fast utan steg, som en kana. Under denna kana fanns det en lucka kanske 1x1m, färgad i försvarets gröna färg med två feta hänglås på.

Någon som vet vad detta kan vara?

Va inne där för någon dag sedan! Inget speciellt alls, bara ett litet runt rum med några bänkar..
Citera
2013-06-23, 03:25
  #27
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KuUboO
Va inne där för någon dag sedan! Inget speciellt alls, bara ett litet runt rum med några bänkar..


Finns ingen liten liten karta eller dylikt?
Citera
2013-08-05, 13:07
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvoforlife1337
Finns ingen liten liten karta eller dylikt?

För att hitta dit menar du?
Citera
2013-08-12, 22:01
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KuUboO
Va inne där för någon dag sedan! Inget speciellt alls, bara ett litet runt rum med några bänkar..
Var du inne innanför den andra tjocka ståldörren? Var där för ett år sedan och då gick det lätt att ta sig in genom gallret men i våras när jag var där så satt det en stålskiva fast svetsad över gallret?
Citera
2014-03-13, 23:39
  #30
Medlem
Jag har varit inne i Totalförsvarets ledningscentral i billingen när jag gjorde lumpen 2009. Den var då nedlagd och "ohemlighetsförklarad" sedan länge. Vi använde den som SIB-miljö.
När jag var där inne passade jag på att kika runt lite och hittade en lucka i väggen. Genom denna kunde man se hur stället är konstruerat.
För att först komma in i centralen måste man öppna en "valvdörr", ser ut som en kassundörr fast bra mycket kraftigare. Själva centralen är byggd som en stor betonglåda inuti en grott. Grottan är i och för sig uthuggen bara så att centralen ska få plats så det finns ingenting där.
Inne i ledningscentralen finns lite kök, sovrum, badrum etc och självklart olika kontor och lite gamla kartor över Skövde och bygden men absolut inget spektakulärt. Jag tror att det var ett lite större rum som jag antar var själva ledningscentralen.
Jag tror att det var 2 våningar och att man kom in på övervåningen. Jag skulle säga att hela betonglådan är ca 50m x 50m x 10m-15m stor.

Detta var dock ett några år sedan och jag var upptagen med att låtsaskriga när jag var där så någon detalj kanske inte stämmer.
Citera
2015-05-17, 17:56
  #31
Medlem
Försöker få liv i denna tråd ang UE i skaraborg med omnejd. Nån som har nått spännande ? Har vart runt i dom flesta övergivna/lämnade bostadshus runt skara/vara/lidköping. Mvh
Citera
2015-07-21, 03:14
  #32
Medlem
Vad är detta för byggnad?
Mellan Falköping och Skara. Ser öde ut jämt. Men gräset klipps.
Det är två skyttevärn på tomten.
Kraftigt taggtrådsstaket.
Du behöver en tag för att komma in. Så uppdaterat och modernt.
Står en nyare släpkärra bakom utanför. Där det även står godsmottagning på väggen.
Ligger ungefär vid infarten till gudhems kyrka. Precis vid stora vägen.
Gudhem1
Gudhem2
Gudhem3
Gudhem4
Citera
2015-07-21, 12:48
  #33
Medlem
Sordins avatar
Det är en överdragsstation el. kabelstation.
Finns lite fakta om den på denna sida.

http://www.gudhemshjarta.se/%C3%B6pp...toria-16919017
Citera
2015-07-21, 14:22
  #34
Medlem
Så den används fortfarande på något sätt?
Varför hade televerket skyttevärn?
Va de beväpnade?!
Citera
2015-07-21, 17:40
  #35
Medlem
Sordins avatar
Förmodligen äger väl Telia den fortfarande, f.d Televerket.
Men den används väl knappast idag. Möjligen finns det nåt automatiserad televäxel där kanske.
Annars är det väl kabelförråd. Det behöver ju vara inlåst idag om man ska ha det ifred.
Under kriget var soldater stationerade på dessa stationer för att skydda dessa.
Citera
2015-07-29, 22:53
  #36
Medlem
Varför inte googla på överdragsstation?
Det intressanta ligger en bit därifrån....

L-J
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback