2001-06-14, 22:50
Medlem
Vilket märke ger mest alkohol?
Jag kör just nu med "Norsk" och det står att den ska klara 20% men jag får snarare ut 11-12%

Måste man tillsätta allt socker i början av jäsningen eller går det bra att t.ex. börja med 6kg och fylla på med 2kg efter ett par dar?

Citera
2001-06-15, 15:46
Medlem
Turbojäst

Jag kör också norsk-turbojäst. Min mäsk kommer med lätthet upp i 20%. Är du säker på att du inte mäter alkohalten fel?

Jag brukar köra allt socker på en gång. Jag brukar även göra det till en sockerlag innan jag blandar det med jästen och vattnet.
Jäsprocessen går något snabbare när sockret redan löst upp sig redan innan jästen och vattnet tillsätts.

Citera
2001-06-15, 17:07
Medlem
Turbojäst

Rätt temperatur!

Dubbla tiden som står på paketen!!
(48tim = 96tim) (5dygn= 10)

Allt socker från början precis som HAST säger!!
= Lös upp i sockerlag med kanske ett par liter vatten tillsätt jästen, rör och tillsätt resten vatten under omrörning!!

Har hört från flera håll att "Guld turbo 8"
är heltklart bästa.
Det står även i Hb: boken av OLA NORMANN!

Citera
2001-06-16, 19:26
Medlem
Turbojäst

Vilken typ av norsk turbojäst använder du Hast?
Den jag provade var 24-timmars och utvecklade en hel del värme som kanske tog kål på jästen.

Just nu kör jag med 5-dagars som verkar lite mer stabil.

Är det bra att röra om i mäsken då och då eller ska man låta den vara ifred?
Citera
2001-06-17, 01:14
Medlem
Turbojäst

Jag kör alltid femdagars norsk, men jag låter ofta mäsken stå en dag extra för att verkligen få ut allt av det goda.

Jag skakar även ur kolsyran nån gång då och då. Ifall detta har någon större effekt vet jag inte, men så har jag i alla fall alltid gjort, och har blivit rekommenderad att göra...
Citera
2001-06-17, 15:26
Medlem
Turbojäst

Det är bra om man rör om då och då, samt skakar ur kolsyran precis som Hast skriver.
Men kör man femdagars så dra ungefär dubbla tiden nästan + att skaka eller rör inte de sista dagarna så en del bottensats hinner lägga sig.

Man kan ju också köpa en ochelemätare (jäsmätare) för ett par tior och med den kan man se om mäsken är klar samt procenten den håller...
Citera
2001-06-17, 18:34
Medlem
Turbojäst

Varför ska man låta mäsken stå en massa dagar extra när den ändå är klar?
Jag tar min mäsk när den är på dryga 21%.
Det är efter sex dygn ungefär. Det enda jag får ut på att låta den stå fler dagar än nödvändigt är minskade inkomster :-)

Det stämmer det du säger om skakningen och bottensatsen. Jag låter alltid mäsken vara den sista jäsdagen.

Jäsmätare är mycket effektiva (kan mäta en hel mer än alkohalten faktiskt), kostar bara 20-30:- så det finns ingen andledning att inte införskaffa en.
Citera
2001-06-17, 23:04
Medlem
Turbojäst

Ha två eller fler dunkar jäst på jäsning samtidigt så slipper du inkomst bortfall. Ja g brukar ha en 5-dagars satst på jäsning i två veckor då är man säker på att den jäst ut ordentligt och bottensatsen börjar lägga sig. Om man bränner mäsken med mycket bottensats kvar så kan den brännas i apparaten och spriten får en kokt smak. Den finns klarnings medel man kan använda också.
Citera
2001-06-17, 23:34
Medlem
Turbojäst

Jästsvamparna dör ju vid hög alkoholhalt, då borde man ju kunna hälla i ett par liter 40%'igt från förra satsen som dödar resterande jäst och klarnar upp mäsken eller?
Citera
2001-06-19, 00:12
Medlem
Turbojäst

Jag menade med mitt inlägg att om man låter mäsken stå ett tag extra så blir mäsken helt kristall klar = ingen bottensats med när man tappar över den i brännaren och en jävla massa gegga kvar på botten av jäskärlet. Jag tror att det står i boken hemaframställning av sprit att spriten kan få en lite kokt smak om man bränner den med bottensats kvar. Men jag har en oljeuppvärmd brännare som inte ska bränna fast någon bottensats och vet ej om det stämmer.
Citera
2001-06-20, 19:38
Medlem
Turbojäst

Hast :

iofs skriver TERROR att det är en jävla massa gegga kvar i jäshinken men att det inte kommer med ner i brännaren.
jag tror inte du läste klart hans sista inlägg utan reagerade och skrev innan...

Vad jag menar däremot med att man skall låta mäsken stå längre är för att, oftast är det inte färdigjäst efter på paketen utsatt tid.
För att få procenten på paketen efter skriven tid måste man oftast ha EXTREMT bra förutsättningar.

Senaste satsen jag satte (från heigra) skulle hålla 17% men efter utsatt tid håll den max 13, det är därför jag rekommenderar att man sparar den längre....sen är det ju ingen nakdel om mer av bottensatsen lägger sig och mäsken klarnar e´ grann.

Precis som Hast skriver är jäsmätare (ochelemätare) grymmt bra...man ser när jäsningen är klar samt vilken procent sörjan håller ;)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in