2021-10-19, 18:50
Medlem
lemmy124s avatar
Det är utdragen ur bibeln. Delen som människor ej bör läsa.
Dom handlar om att Moses och Kung Salomon inte egentligen bad till Gud för att dela havet eller bygga hans tempel.
Genom rituell magi ska dom ha gjort det istället. Boken är en sammanfattning av trollformler och alternativa Bibelhistorier.

Boken leder till psykos.
Undvik. Det är inte vidskepligt pladder av mig. Lägg inte era liv på det här. Ni kommer ångra er.
Citera
2021-10-21, 21:03
Medlem
PeterJihadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
Det är utdragen ur bibeln. Delen som människor ej bör läsa.
Dom handlar om att Moses och Kung Salomon inte egentligen bad till Gud för att dela havet eller bygga hans tempel.
Genom rituell magi ska dom ha gjort det istället. Boken är en sammanfattning av trollformler och alternativa Bibelhistorier.

Boken leder till psykos.
Undvik. Det är inte vidskepligt pladder av mig. Lägg inte era liv på det här. Ni kommer ångra er.

Vill du dela med dig lite om vilka du har hört talas om använda sig av den rituella magin som står skriven i boken - och hur det har påverkat dem?

Har inga planer på att genomföra det själv. Är bara nyfiken på din kännedom.

Edit: Förövrigt biten du tar upp om Moses och hans tveksamma förehavanden. Så är det något jag själv har ifrågasatt - varifrån hans "krafter" kommer.
Senast redigerad av PeterJihadi 2021-10-21 kl. 21:36.
Citera
2021-10-21, 23:31
Medlem
lemmy124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterJihadi
Vill du dela med dig lite om vilka du har hört talas om använda sig av den rituella magin som står skriven i boken - och hur det har påverkat dem?

Har inga planer på att genomföra det själv. Är bara nyfiken på din kännedom.

Edit: Förövrigt biten du tar upp om Moses och hans tveksamma förehavanden. Så är det något jag själv har ifrågasatt - varifrån hans "krafter" kommer.

Sjätte och Sjunde Moseboken praktiseras av Rastafarier, Voodoo, Hoodoo, Satanister och vissa judiska.
Det sägs ha sitt ursprung ur Kundaliniyogan. Med hebreiska verser finslipades tekniken så att folk kunde kontrollera hallucinationerna.

Tänk dig att du sitter i ett mörkt rum där det enda ljuset är från stearinljus som står vid varsin sida av en spegel.
Du har fastat, nu säger du en vers samtidigt som du kollar in dina ögon. Efter kanske 20 minuter så hamnar man i ett transliknande tillstånd. Ditt ansikte börjar att förändras. Det är som att ansiktet byter skepnad varje sekund. Vissa ser ut som människor, andra djurliknande varelser och annat som jag inte kan förklara.

Var bekant med några musiker som föll in på det där. En av dom gjorde ett rituellt självmord. En hoppade från sin balkong.
Den tredje blev ond och blev en djävul till sin familj.
Citera
2021-10-21, 23:39
Medlem
lemmy124s avatar
The Maytals - Six and Seven Book of Moses
https://www.youtube.com/watch?v=aundCX4cUZo&ab_channel=Observerfromspace
Citera
2021-10-22, 00:17
Medlem
PeterJihadis avatar
Citat:
Sjätte och Sjunde Moseboken praktiseras av Rastafarier, Voodoo, Hoodoo, Satanister och vissa judiska.
Det sägs ha sitt ursprung ur Kundaliniyogan. Med hebreiska verser finslipades tekniken så att folk kunde kontrollera hallucinationerna.

Tänk dig att du sitter i ett mörkt rum där det enda ljuset är från stearinljus som står vid varsin sida av en spegel.
Du har fastat, nu säger du en vers samtidigt som du kollar in dina ögon. Efter kanske 20 minuter så hamnar man i ett transliknande tillstånd. Ditt ansikte börjar att förändras. Det är som att ansiktet byter skepnad varje sekund. Vissa ser ut som människor, andra djurliknande varelser och annat som jag inte kan förklara.

Var bekant med några musiker som föll in på det där. En av dom gjorde ett rituellt självmord. En hoppade från sin balkong.
Den tredje blev ond och blev en djävul till sin familj.

Ok. Tack för ditt svar.

Edit: Har vad jag förstår det som ursprung ur den judiska kabbalan? Minns en användare som bruka husera här i forumet som hade en oerhörd stor kännedom i ämnet. Symbolisten tror jag hans nick var. Hade varit trevligt med någon input från honom.
Senast redigerad av PeterJihadi 2021-10-22 kl. 00:26.
Citera
2021-10-22, 01:20
Medlem
lemmy124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterJihadi
Ok. Tack för ditt svar.

Edit: Har vad jag förstår det som ursprung ur den judiska kabbalan? Minns en användare som bruka husera här i forumet som hade en oerhörd stor kännedom i ämnet. Symbolisten tror jag hans nick var. Hade varit trevligt med någon input från honom.

Kabbala är judisk numerologi. Då hebreiska alfabetet är matematiskt, bara siffror.
A:et, alef, betyder ett.
B:et, bet, betyder två.
Det hebreiska ordet för pappa, ab.
Alef, bet.
Ett plus två är lika med tre.
Det hebreiska ordet för mamma, Aim
Alef, mem.
Ett och fyrtio. Fyrtioett.
Tre plus fyrtioett blir fyrtiofyra.
Det hebreiska ordet för barn.
Mor, far, barn. Yaled.
Tio, trettio, fyra. Fyrtiofyra.

Ordet för Edens lustgård är, Kadem.
I siffror blir det 144.
Kunskapens träd i lustgården.
Eyitz Hachaim.
233. 144, 233.

De siffrorna är ur Fibonaccitalen.
Delar man 144 med 233 närmar man sig theta.
Den grekiska symbolen för den gyllene spiralen.

Kabbalistiska visdomen letar efter mönster i toran.
Citera
2021-10-22, 15:00
Medlem
PeterJihadis avatar
Citat:
Kabbala är judisk numerologi. Då hebreiska alfabetet är matematiskt, bara siffror.
A:et, alef, betyder ett.
B:et, bet, betyder två.
Det hebreiska ordet för pappa, ab.
Alef, bet.
Ett plus två är lika med tre.
Det hebreiska ordet för mamma, Aim
Alef, mem.
Ett och fyrtio. Fyrtioett.
Tre plus fyrtioett blir fyrtiofyra.
Det hebreiska ordet för barn.
Mor, far, barn. Yaled.
Tio, trettio, fyra. Fyrtiofyra.

Ordet för Edens lustgård är, Kadem.
I siffror blir det 144.
Kunskapens träd i lustgården.
Eyitz Hachaim.
233. 144, 233.

De siffrorna är ur Fibonaccitalen.
Delar man 144 med 233 närmar man sig theta.
Den grekiska symbolen för den gyllene spiralen.

Kabbalistiska visdomen letar efter mönster i toran.

Ok, numerologi är också högintressant. Men delar av Kabbalah finns också inbakade i sjätte och sjunde mosebok? Vad jag kan läsa om det så har det inte funnits en europeisk version förrän inpå 1700-talet, enligt Wikipedia. Men själva magin i boken är uråldrig. Den som det talas om i tråden är en översatt form av ursprungsverket. Alltså en europeisk variant av sjätte och sjunde mosebok.
Det var någon användare här i tråden som nämnde något jag tyckte lät inkorrekt "Att de magiska verserna måste uttalas på originalspråket." Det är ungefär som när Jehovas vittnen säger att Gud enbart hörsammar din bön om du tilltalar honom som "Jehova" i dina böner.
Citera
2021-11-24, 02:31
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Shimush Tehillim ingår i 6e och 7e mosebok, men jag tycker den förklaras bra hur man använder Psaltaren magiskt för att uppnå olika mål: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://halakhah.com/rst/tehillim.pdf&ved=2ahUKEwjlj_q26q_0AhVFpYsKHT6KADsQ FnoECAQQAQ&sqi=2&usg=AOvVaw3U6VelL82gX37Qix2nVxOb
Citera
2022-11-16, 20:21
Medlem
Rebali179s avatar
Någon som vet om boken går att få tag på inscannad eller i tryckt form
Eller är den utgången sedan länge?
Citera
2022-11-16, 23:46
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Någon som vet om boken går att få tag på inscannad eller i tryckt form
Eller är den utgången sedan länge?

Går att läsa online: http://www.esotericarchives.com/moses/67moses.htm

Den del jag kollat närmare på är Shimuch Tehillim från dessa böcker. Fortfarande idag finns det personer som använder den listan av psalmer för att läsa vissa psalmer för vissa särskilda ändamål, men jag tycker det finns andra bättre listor.

Wikipedia ger intressant info: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sixth_and_Seventh_Books_of_Moses
Citera
2022-11-17, 00:03
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Går att läsa online: http://www.esotericarchives.com/moses/67moses.htm

Den del jag kollat närmare på är Shimuch Tehillim från dessa böcker. Fortfarande idag finns det personer som använder den listan av psalmer för att läsa vissa psalmer för vissa särskilda ändamål, men jag tycker det finns andra bättre listor.

Wikipedia ger intressant info: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sixth_and_Seventh_Books_of_Moses

Tack för länkar & tipsen
Citera
2022-11-17, 00:03
Medlem
Rebali179s avatar
Undrar dock vem det är som sitter på rättigheterna till den svenska utgåvan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem