2008-12-05, 11:42
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Lånar upp denna tråd då topic stämde...

Jag köpte "grötris" idag,
det står på förpackningen att det är "ett rundkornigt ris som sväller vid kokning och passar till risgrynsgröt, pudding och andra efterätter".

Det jag vill få till är alltså risgrynsgröt, men hur ska man göra då?

Blir det risgrynsgröt om man kokar med vatten enl förpackningen?

Du skall ha vatten och mjölk, står det inte recept på paketet?
Det jag brukar göra för att inte bränna gröten när man gör stor sats är att koka upp enligt anvisningar och sedan ställa den i ugnen på 75 grader över natten. Då sväller den som den skall och bränner inte det minsta.
Citera
2008-12-05, 12:03
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Du skall ha vatten och mjölk, står det inte recept på paketet?
Det jag brukar göra för att inte bränna gröten när man gör stor sats är att koka upp enligt anvisningar och sedan ställa den i ugnen på 75 grader över natten. Då sväller den som den skall och bränner inte det minsta.

Jaha Jag tänkte göra en portion bara.

Det lär väl vara rätt högt GI värde på risgrynsgröt, är det samma som i detta grötris tro? Är risgrynsgröt bara vanligt vitt ris som man kokar med mjölk, eller vad är skillnaden egentligen? Det står att detta är rundkornigt, köpte de till suchi nån gång.
För när jag tänker risgrynsgröt annars tänker jag på de feta påsarna man kan värma i micron, där det torde vara skyhögt GI iom sockret, fast det är iof fetare med?
Citera
2008-12-05, 14:22
Medlem
Mandingos avatar
nyponsoppa och mandelbiskvier... mums!
annars brukar jag bara ösa på med kanel och mjölk eller sticka ett hål i korven och käka direkt... minst disk så...
Citera
2008-12-05, 15:58
Medlem
Risgrynspudding

Blanda gröten med 1-2 ägg och 1-2 msk socker. Ha i 1dl russin om du tycker det är gott. Smaksätt med 2 rivna bittermandlar eller 1/2 tsk finrivet citron/apelsinska, vill du ha lite julsmak kan du ta ett paket saffran istället. Grädda i smord form ca 25min 200 grader. Servera med sylt eller saftsås. Det är även gott med en klick grädde till.
Citera
2008-12-05, 18:36
Medlem
RVDs avatar
Citat:
Jaha Jag tänkte göra en portion bara.

Det lär väl vara rätt högt GI värde på risgrynsgröt, är det samma som i detta grötris tro? Är risgrynsgröt bara vanligt vitt ris som man kokar med mjölk, eller vad är skillnaden egentligen? Det står att detta är rundkornigt, köpte de till suchi nån gång.
För när jag tänker risgrynsgröt annars tänker jag på de feta påsarna man kan värma i micron, där det torde vara skyhögt GI iom sockret, fast det är iof fetare med?
Koka den på grädde istället för mjölk och söta den sedan med fruktos, så får du ner GI-värdet och blir smal och fin.
Citera
2008-12-05, 20:23
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Lånar upp denna tråd då topic stämde...

Jag köpte "grötris" idag,
det står på förpackningen att det är "ett rundkornigt ris som sväller vid kokning och passar till risgrynsgröt, pudding och andra efterätter".

Det jag vill få till är alltså risgrynsgröt, men hur ska man göra då?

Blir det risgrynsgröt om man kokar med vatten enl förpackningen?

Visst verkar det logiskt?
Att fabrikanten tipsar hur man kokar gröt med hjälp av innehållet i påsen du köpt.
Finns säkert bättre recept än vatten?
Kanske mjölk istället?
http://www.recepten.se/recept/risgrynsgroet.html
Citera
2008-12-06, 01:52
Medlem
-Gustavssons avatar
jag brukar göra som så att jag kokar riset i vatten, tills allt vatten är borta, sedan i med mjölk, socker, hel kanel och en klick smör. Det gäller att "mata" gröten med mjölk emellanåt. När hela historien är mör som bajs är den klar!
Citera
2008-12-06, 13:35
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RVD
Koka den på grädde istället för mjölk och söta den sedan med fruktos, så får du ner GI-värdet och blir smal och fin.

Jo, men nu var GI önskat högt och inte lågt.
Men det gick bra att koka den med mjölk och vatten.
Citera
2008-12-06, 13:39
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Blanda gröten med 1-2 ägg och 1-2 msk socker. Ha i 1dl russin om du tycker det är gott. Smaksätt med 2 rivna bittermandlar eller 1/2 tsk finrivet citron/apelsinska, vill du ha lite julsmak kan du ta ett paket saffran istället. Grädda i smord form ca 25min 200 grader. Servera med sylt eller saftsås. Det är även gott med en klick grädde till.

Ja, det ska definitivt provas! Kanske kan blandas med kesella bli perfekt det
Citera
2008-12-06, 14:22
Medlem
Godaste gröten kokas i sängen!

Vi kokar "gröten i sängen" dagen före julafton.
Koka upp vatten och ris enligt anvisning på paketet, ha sedan i mjölken och salt och sånt, också det enligt anvisning på paketet.
Låt det hela koka upp, sedan tar man det av spisen och det är nu det roliga börjar!
Man packar in grytan i en massa filtar och täcken, sedan ställer man undan den några timmar så den får svälla i frid och fröjd. Man kan få späda på den med lite mer mjölk om den blir för kompakt. Det här sättet är kanonbra, då man slipper att gröten bränner fast i kastrullen som den lätt gör om den står på spisen.
Citera
2008-12-06, 14:34
Medlem
MajkenMajkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Vi kokar "gröten i sängen" dagen före julafton.
Koka upp vatten och ris enligt anvisning på paketet, ha sedan i mjölken och salt och sånt, också det enligt anvisning på paketet.
Låt det hela koka upp, sedan tar man det av spisen och det är nu det roliga börjar!
Man packar in grytan i en massa filtar och täcken, sedan ställer man undan den några timmar så den får svälla i frid och fröjd. Man kan få späda på den med lite mer mjölk om den blir för kompakt. Det här sättet är kanonbra, då man slipper att gröten bränner fast i kastrullen som den lätt gör om den står på spisen.

Detta var det roligaste och bästa sättet att koka gröt på. Det måste bli min nya jultradition.

I övrigt så måste jag säga att gröten bör kokas på röd mjölk, inget annat.
Citera
2008-12-06, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajkenMajken
Detta var det roligaste och bästa sättet att koka gröt på. Det måste bli min nya jultradition.

I övrigt så måste jag säga att gröten bör kokas på röd mjölk, inget annat.

Så sant så sant! Man kan med fördel ha i en skvätt grädde och lite smör också, och inte att förglömma; KANELSTÅNGEN!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in