2006-12-15, 09:29
Medlem
Stockos avatar
Hade tänkt byta bil nu och letar efter en liten och rolig bil med stark motor. Hoppas det finns några flashbackare som kan hjälpa mig välja rätt.

Några krav jag har är:
  • -00 eller nyare
  • Pris 80000 - 130000
  • 150+ hk
  • Gärna 4/5-dörrars
  • Farthållare, ACC och sportstolar
  • Inte för saftig försäkring

Några modeller jag kollat på är:

Ford Focus ST170
Snygg bil, 170hk. Man kan hitta en 02-03 för runt 100k. I tester jag läst klagar dock många på att motorn är slö.
Dessutom verkar farthållare vara ovanligt på denna modellen.

Seat Leon 1.8T
180hk och rätt billig. Samma bottenplatta som Audi A3 och VW Golf. Tar dock emot lite att köpa en Seat. Dessutom verkar modellen vara ganska ovanlig så det kan bli svårt att hitta en man gillar.

Opel Astra Bertone 2.0T
Inte en "hothatch" men ändå lite intressant då den har 192hk och verkar ha farthållare som standard. Finns dock bara som coupé.

Toyota Corolla T-Sport
192hk. Corollan har ju minst sagt bra rykte om sin kvalité så den känns som ett tryggt val, och är förmodligen modellen jag lutar mest mot nu.

Bubblare:

Fiat Coupé 20V Turbo
220hk. Mer sportbil än "vanlig" bil vilket märks på försäkringen.

Audi A3 1.8T
180hk. Folk som äger Audi tenderar att vara rövhål i trafiken, och jag vill inte bli som dom.

Golf GTI
150-180hk. Tycker Golfen är ful som stryk, dessutom är dom för dyra jämfört med vad man får för utrustning osv.

Aldrig i livet:

Volvo *
Volvo tar jag inte i med en tvåmeters radiostyrd tång.

Saab 9-3 2.0T
För ful och absolut noll kvalité och andrahandsvärde.

Har ni några andra tips eller tycker jag fått nåt om bakfoten?
Citera
2006-12-15, 10:03
Medlem
core_s avatar
Jag skjuter in en kommentar...

FOCUS ROSTAR riktigt mycket
Citera
2006-12-15, 10:53
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Jag skjuter in en kommentar...

FOCUS ROSTAR riktigt mycket
Har Ford fortfarande problem med det alltså? Tycker dom flesta säger att Ford blev av med sina rostproblem i mitten av 90-talet, iom Mondeon.
Dom lämnar ju 12 års rostskyddsgaranti nu för tiden dessutom.
Citera
2006-12-15, 11:12
Medlem
Muskedunders avatar
Civic Type-R

Den mest extrema bilen av de som nämns.
Ingen höjdare på motorväg - men den smiter ifrån mycket när det är dags för att köra riktigt fort.
Bästa FWD på Bilsports SS.
Sen var det ju det med försäkringen...
Citera
2006-12-15, 11:57
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muskedunder
Civic Type-R

Den mest extrema bilen av de som nämns.
Ingen höjdare på motorväg - men den smiter ifrån mycket när det är dags för att köra riktigt fort.
Bästa FWD på Bilsports SS.
Sen var det ju det med försäkringen...
Mm, den är riktigt fin men finns endast som tredörrars och ligger lite i överkant på pris.
Citera
2006-12-15, 12:29
Medlem
k0rv3ns avatar
206 RC eller GTI ligger i din prisklass och är snygga och rappa och du kan få en nästan helt ny för cirka 150 000. Vet inte riktigt vilken som har bäst motor men tror det e rc:n. Båda går nog lika bra.
Citera
2006-12-15, 13:09
Medlem
Muskedunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
206 RC eller GTI ligger i din prisklass och är snygga och rappa och du kan få en nästan helt ny för cirka 150 000. Vet inte riktigt vilken som har bäst motor men tror det e rc:n. Båda går nog lika bra.

RC har ju 40 häst mer så.
Men, det är en jävligt liten bil.
DOCK!
Om man letar bilar i den storleksklassen.
Renault Clio Sport.
Provkör. Och bli förälskad.
Citera
2006-12-15, 14:26
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n

Har en 206:a nu (ej GTI/RC) så jag vill nog ha lite omväxling. GTIns motor är lite i underkant tycker jag, men en RC hade nog varit intressant om det inte varit för min nuvarande bil.

Clio:n tycker jag är för ful. Verkar vara ovanligt med farthållare på dom också.
Citera
2006-12-15, 16:50
Medlem
Hilding Barcks avatar
Jag tycker du ska vänta nåt år, skaffa lite mer pengar och köp en ford focus st225, snabbare och snyggare än 02-03, tyvärr dubbla priset...
Om du skulle ångra dig om -00 och nyare tror jag audi rs2 börjar komma ner mot din prisklass, tror dock att de finns endast som avant, men den har 315 hästar och 4wd... skulle ta den alla gånger över bilarna du listade. Den skulle ta alla bilar du listade alla gånger tyvärr har den lite föråldrat utseende, specielt bak.
Citera
2006-12-15, 20:07
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Har Ford fortfarande problem med det alltså? Tycker dom flesta säger att Ford blev av med sina rostproblem i mitten av 90-talet, iom Mondeon.
Dom lämnar ju 12 års rostskyddsgaranti nu för tiden dessutom.

Framförallt i årsmodellerna han talar om. Har sett alltför många med upprostad motorhuv av alla ställen. Riktigt fult, och riktigt uselt
Citera
2006-12-15, 21:47
Medlem
Marulks avatar
Lägg på några tusenlappar och köp världens coolaste bil.

Mini cooper S, snygg och en väghållning som slår alla de du rabblat upp.
170 HK original, sen kan du JWC trimma den till 215 hk om du känner för det.
Citera
2006-12-15, 22:09
Medlem
kingcools avatar
Peugeot 307. Hatchback och så "hot" att den börjar brinna. Kan det bli bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in