2016-12-10, 23:29
Medlem
MrSoaps avatar
Ja!
Jag hade min nysattack nyss, därför jag skriver första gången på länge! Jag nyser oftast när jag druckit mig till en viss nivå av fylla. Började för ett par år sedan när jag var runt 25. När jag nyst klart är den inga problem resten av kvällen. Spelar ingen roll vad jag dricker, öl, vin, cider, sprit, resten. Blir det en lugn kväll med en mindre mängd alkohol så händer ingenting. Skönt ändå att veta att man nyst klart och kan köra på resten av kvällen utan nysningar!
Citera
2016-12-11, 00:29
Medlem
varmkorks avatar
tycker synd om er allergiker när ni haffar en tjej på dans golvet och sen nyser henne rakt i ansiktet
Citera
2017-06-30, 21:20
Medlem
Ja! Har nyst i 20 år av öldrickande. Inte alls varje gång och inte heller behöver det vara särskilt mycket, men kanske spelar det in om ölen intas snabbt. Någon enstaka gång har vin varit orsaken. Och det brukar nog bara var en nysattack per kväll. Fick just en nysattack av två små burkar öl och kom att tänka på att jag i internets stora vida värld inte kan vara den ende, och så klart fanns det en fb-tråd om det hela...
Citera
2017-06-30, 21:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Japp varför nyser man av det? Just när jag skriver detta har jag nysit säkert i flera minuter.

Vet inte om all alkohol innehåller det men öl innehåller iaf histaminer. Är du allergisk är det en anledning att hålla dig borta.
Citera
2017-06-30, 21:32
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waarus
Ja! Har nyst i 20 år av öldrickande. Inte alls varje gång och inte heller behöver det vara särskilt mycket, men kanske spelar det in om ölen intas snabbt. Någon enstaka gång har vin varit orsaken. Och det brukar nog bara var en nysattack per kväll. Fick just en nysattack av två små burkar öl och kom att tänka på att jag i internets stora vida värld inte kan vara den ende, och så klart fanns det en fb-tråd om det hela...
Jag hade själv samma problem, i synnerhet sommartid.
En läkarstuderande berättade något jag inte tänkt på.

När man dricker alkohol så utvidgas blodkärlen, vilket leder till att man förbrukar mer syre, kort sagt, andas in mer syre.
Då får i sig mer av allt som finns i luften.
Då kan man få i sig mer ex.vis pollen än vad man normalt skulle få, och kan reagera på det.
Citera
2019-07-02, 05:43
Avslutad
Vasomotorisk rinit, kallas det. Vasomotorisk rinit innebär att du har rinnsnuva, nysningar och nästäppa utan att ha en infektion eller någon allergi. Besvären kan utlösas av vissa saker, som starka lukter, alkohol eller torr luft. Så säger internet. Det stämmer på mig. Jag nyser ofta av alkohol. Nu här idag har jag säkert nyst femton gånger på raken samtidigt som näsan rinner. Men det är inte alltid. Bara ibland.
Citera
2019-07-13, 15:49
Medlem
Överkänslighet mot Histamin är en trolig gissning.
Citera
2020-03-13, 20:01
Medlem
https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/ogon-oron-nasa-och-hals/nasa-och-luktsinne/vasomotorisk-rinit/
Citera
2020-03-13, 20:08
Medlem
Lost.Villains avatar
Jag nyser ibland när jag precis öppnat den första eller den andra ölen. Mycket mer sällan av vin och aldrig av sprit. Öppnade nyss första ölen och nös precis.
Citera
2021-03-05, 15:22
Medlem
Taeronais avatar
Bumpar en gammal tråd. Har alltid dragits med detta problem, men det verkar vara extremt ovanligt. Har alltid trott mig vara ensam om det. Sitter i skrivande stund ute i vårvintersolen och har precis nyst klart efter den första bärsen. Men det gör mig inget, är ju ganska skönt att nysa. Så länge man har ordentligt med snytpapper med sig. Nu ska jag knäcka nästa burk. Skål, kosmonauter!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in