2010-07-10, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Varför skulle jag vara dum?

Det är ingen som vet anledningen till avhoppet än SOL och möjligtvis FR. Jag tippar på att han var väldigt nära att hoppa av redan innan p.g.a. vårdnadstvisten. När sedan josefsson-wannabe kommer med skandaluppgifter så brister det för honom.

Men om du följt tråden så borde du veta att sakfrågan faktiskt inte är relevant. Det spelar ingen roll om han har knullat "Anna" eller inte. Det enda som är viktigt är att han förnekar det och att AB nu rikserar ett förtalsåtal.

Ska SOL våga syna AB's bevis eller inte?

Jag antar att han gör det eftersom han ändå är politiskt "död"

Jag håller med till fullo att han troligen var väldigt nära att hoppa av före han fick vetskap om Aftonbladets scoop.
Att han förnekar detta är egentligen rätt så irrelevant i nuläget, vad som skulle kunna spetsa till det vore ju ett åtal gällande förtal för det skulle signalera annat än de "nekningar" han gör via sin advokat.

Jag TROR att han väntar på att detta skall blåsa över, om han börjar bråka så kommer detta att leda till att storyn hålls vid liv och det borde vara det sista han vill...

Har sagt det tidigare men vilken rimlig anledning hade han till att inte kommentera/förneka detta då han blev upplyst om vad AB hade för scoop på gång?
Citera
2010-07-10, 19:25
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Alla nyhetsmedier utom Aftonhoran har nu gått ut med att Littorin, via sin advokat, förnekar sexköp. Ska bli intressant att se vad Aftonhoran gör härnäst.

Oh...tydligen hade Aftonhoran gömt det in en gammal artikel. Men alla andra medier har det som första nyhet utom horan förstås.

Det borde krävas feta bevis. Det räcker ingenstans med att Anna, 30, talar ut.
Citera
2010-07-10, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigbadda
Du citerar brottsbalken men glömmer bort att citera Tryckfrihetsförordningen istället. Eftersom det här är ett uttalande från AB i tryckt form så faller det under TF. Du kanske ska läsa på lite själv också?

Vad tråkigt det är med ickejurister som försöker sig på juridik. Förtalsbrottet i TF är detsamma som i BrB. Anledningen till att man skriver samma sak på två ställen har att göra med Tryckfrihetsförordningens konstruktion som överordnad författning. Den relevanta frågan är om man kan göra sig skyldig till förtal i tryckt skrift och det kan man, men på grund av TF:s konstruktion så måste brottet definieras en gång till i TF.
Citera
2010-07-10, 19:27
Medlem
Lalajlajs avatar
Vet inte om det redan nämnts, men har någon namnet på Littorins exfru?
Citera
2010-07-10, 19:29
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Vad tråkigt det är med ickejurister som försöker sig på juridik. Förtalsbrottet i TF är detsamma som i BrB. Anledningen till att man skriver samma sak på två ställen har att göra med Tryckfrihetsförordningens konstruktion som överordnad författning. Den relevanta frågan är om man kan göra sig skyldig till förtal i tryckt skrift och det kan man, men på grund av TF:s konstruktion så måste brottet definieras en gång till i TF.
Är det någon skillnad mellan att föra enskilt åtal för förtal mot en publikation som omfattas av TF/YGL eller att bara föra ett civilmål med skadeståndstalan? Dvs är det ingen jury i det senare fallet?
Citera
2010-07-10, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Nu när jag såg din signatur undrar jag om hans uttalande om snövit ens har med något kriminellt att göra? Han kan mena att han inte är någon stålman som orkar allt men att han heller inte är någon snövit som lägger sig ner och sover i hundra år? (är man deprimerad är det lätt att dra täcket över huvudet och vägra gå upp). Han kanske blev tvungen att prioritera det som var viktigast för honom och då blev arbetet bortvalt.

Men varför sjukskrev han sig inte och om det var nödvändigt att avgå göra det vid en lämpligare tidpunkt. Han hade ju i alla fall en presskonferens. Det orkade han ju. Klart skumt agerat.
Citera
2010-07-10, 19:30
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vet inte om det redan nämnts, men har någon namnet på Littorins exfru?
Kolla på första sidan
Citera
2010-07-10, 19:30
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlstaden
Det finns inte omvänd bevisbörda då det gäller förtal, men det var inte det vi pratade om heller...
Just det faktum att SOL erbjudits genmäle och inte valt detta är faktiskt något som väger VÄLDIGT tungt i AB:s juridiska ställningstagande då man valde att publicera.

Om du inte tror att AB har konsulterat jurister innan dom går ut med nåt sånt här så är du fan dum på riktigt.
Jag tror inte du är rätt person att dumförklara andra. Hur menar du att det juridiskt sett är OK att publicera något bara för att den utpekade inte vill kommentera anklagelserna? Exakt hur menar du att det kommer påverka utgången vid en eventuell förtalsrättegång?

I övrigt är det ytterligare en sak du inte begriper. Om Aftonbladet inte har mer på fötterna än så här har tidningen chansat grov och förmodligen kalkylerat med en eventuell stämning, men den här historien lär rejält öka upplagan sålda lösnummer under några dagar samt öka besöksfrekvensen på Aftonbladet.se och eventuellt skadestånd kommer bara vara en spottstyver i förhållande till de ökade intäkterna.
Citera
2010-07-10, 19:34
Medlem
Bara någon som söker bekräftelse
Citera
2010-07-10, 19:35
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlstaden
Jag håller med till fullo att han troligen var väldigt nära att hoppa av före han fick vetskap om Aftonbladets scoop.
Att han förnekar detta är egentligen rätt så irrelevant i nuläget, vad som skulle kunna spetsa till det vore ju ett åtal gällande förtal för det skulle signalera annat än de "nekningar" han gör via sin advokat.

Jag TROR att han väntar på att detta skall blåsa över, om han börjar bråka så kommer detta att leda till att storyn hålls vid liv och det borde vara det sista han vill...

Har sagt det tidigare men vilken rimlig anledning hade han till att inte kommentera/förneka detta då han blev upplyst om vad AB hade för scoop på gång?

Alla som sett TV-inslaget i AB och hört honom flera gånger i början svara nej på journalistens upprepade fråga ........... Räck upp en hand.

Hur många "nej" behöver man avge för att AB skall anse det vara en dementi???????
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag tror inte du är rätt person att dumförklara andra. Hur menar du att det juridiskt sett är OK att publicera något bara för att den utpekade inte vill kommentera anklagelserna? Exakt hur menar du att det kommer påverka utgången vid en eventuell förtalsrättegång?

I övrigt är det ytterligare en sak du inte begriper. Om Aftonbladet inte har mer på fötterna än så här har tidningen chansat grov och förmodligen kalkylerat med en eventuell stämning, men den här historien lär rejält öka upplagan sålda lösnummer under några dagar samt öka besöksfrekvensen på Aftonbladet.se och eventuellt skadestånd kommer bara vara en spottstyver i förhållande till de ökade intäkterna.

Nu får du tänka om lite, tror du att detta kommer att handla om brott mot tryckfrihetsförordningen eller gå under förtal?
Vet du ens vad AB har på fötterna? Lugn, frågan var givetvis retorisk för det vet du inte...

Du kan vara helt övertygad om att detta scoop har diskuterats länge inom AB och att mer än en jurist har konsulterats.
Citera
Medlem
I samma stund Ab konfronterade Littorin med ryktet om sexköp var Littorin rökt just då och för all framtid som politiker.
Det spelar alltså igen roll vad han gör. Alltså bör han förtalsanmäla Ab. Datorn och kvinnan har inget bevisvärde för att fria ansvarig utgivare.
Men - och detta har Ab naturligtvis kalkylerat med - det gör inte Littorin för han vill inte att hans barn skall fara illa i alla braskande rubriker fram till under och efter rättegången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in