2006-12-12, 00:06
Medlem
The Barrs avatar
Jag går i planerna för att köpa en relativt dyr (18-20 tusen) videokamera, samtidigt skulle det vara kul att starta ett företag (enskild firma) för att testa på det. Och dessutom skulle jag gärna kunna tänka mig att frilansa med min nya fina kamera, för skojs skull, för att rättfärdiga företagandet och för att försöka tjäna pengar. Jag har iallafall engagemang och driftighet, det vet jag.
Kan väldigt lite om företagsekonomi, skatter och sånt, men lär mig ordentligt när det väl kommer till kritan.

Så frågorna:

Kommer jag att slippa/få tillbaka momsen på kameran på ett eller annat sätt? Måste folk köpa mina tjänster för att det skall fungera? Måste jag gå med vinst? Kommer eventuella "starta-eget"-bidrag att ställa till det?

Är det värt krånglet att starta och driva ett företag bara för att tjäna in ca 4000 tusen på en kamera? Att göra eventuella affärer via ett eget företag istället för privat kanske bara är onödigt krångel?

Edit: Jo, det kan ju fan inte vara värt att trixa med ett företag bara för att spara in några tusenlappar på det här. Borde ha tänkt innan jag klottrar ner flashback. Moderator må radera. God natt nu.
Citera
2006-12-12, 00:44
Medlem
erikgottfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Barr
Kommer jag att slippa/få tillbaka momsen på kameran på ett eller annat sätt? Måste folk köpa mina tjänster för att det skall fungera? Måste jag gå med vinst? Kommer eventuella "starta-eget"-bidrag att ställa till det?
Du får tillbaka momsen efter nästa deklaration. Du måste inte gå med vinst men om det är enskild firma så är din och företagets plånbok samma. Om du går back så får du med andra ord betala den förlusten med egna intjänade pengar på vanligt arbete.
Citat:
Ursprungligen postat av The Barr
Är det värt krånglet att starta och driva ett företag bara för att tjäna in ca 4000 tusen på en kamera? Att göra eventuella affärer via ett eget företag istället för privat kanske bara är onödigt krångel?
4000 låter lite lite att starta företag för men du kan ju alltid prova. Att ha haft ett företag är alltid en merit på ett CV.
Citera
2006-12-12, 10:05
Medlem
Beror på hur bra du är på att deklarera, en aning mer komplicerat att ha F-skattsedel än vanlig A-skatt.
Citera
2006-12-12, 11:24
Medlem
Att starta själva företaget tar 20 minuter, men för att du skall kunna dra av momsen på kameran så måste du ha in motsvarande moms i företaget från kunderna.
Citera
2006-12-12, 14:31
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slatan
Att starta själva företaget tar 20 minuter, men för att du skall kunna dra av momsen på kameran så måste du ha in motsvarande moms i företaget från kunderna.

har han mer ingående moms än utgående moms så får man tillbaka pengarna i alla fall från skatteverket...

han verkar däremot inte ha tagit med i beräkningarna att det kostar 1000 pix att registrera ett företag och om han startar enskild firma att det blir mycket kämpigare att få a-kassa (om han får någon alls), ersättning när (om) man blir sjuk etc...

dessutom så finns det några krav man måste uppfylla för att få starta företag, och det är bl.a. att företaget beräknas gå med vinst, att det ska vara varaktigt och nånting mer...
Citera
2006-12-12, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
har han mer ingående moms än utgående moms så får man tillbaka pengarna i alla fall från skatteverket...

han verkar däremot inte ha tagit med i beräkningarna att det kostar 1000 pix att registrera ett företag och om han startar enskild firma att det blir mycket kämpigare att få a-kassa (om han får någon alls), ersättning när (om) man blir sjuk etc...

dessutom så finns det några krav man måste uppfylla för att få starta företag, och det är bl.a. att företaget beräknas gå med vinst, att det ska vara varaktigt och nånting mer...

1000kr kostar det bara om du vill skydda företagets namn hos bolagsverket. Det kostar ingenting att registrera sig för F-skatt.
Citera
2006-12-13, 09:51
Medlem
Att dra igång en enskild firma bara för att dra av momsen för en sketen kamera låter som kollosal lösning för så liten besparing.

Med tanke på postarens kunskaper i ämnet lär han få problem när det blir dags attt deklarera och göra bokslut. Visserligen är SV inte så petiga att kontrollera deklarationer dom första åren men har man väldigt liten omsättning lärd dom ifrågasätta incitamment för att starta en rörelse öht.
Citera
2006-12-13, 17:46
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Oliver
Att dra igång en enskild firma bara för att dra av momsen för en sketen kamera låter som kollosal lösning för så liten besparing.

Med tanke på postarens kunskaper i ämnet lär han få problem när det blir dags attt deklarera och göra bokslut. Visserligen är SV inte så petiga att kontrollera deklarationer dom första åren men har man väldigt liten omsättning lärd dom ifrågasätta incitamment för att starta en rörelse öht.
Gör du förlust första året och kvittar det mot inkomst av tjänst och har mest köpt prylar så kommer dom garanterat att höra av sig och begära in kvitton och verifikationer på dina utgifter. Detta eftersom många försker göra just så här för att utnyttja möjligheten att dra av förlust i nystartad firma mot inkomst av tjänst och sedan lägga ner firman efter några år.

/ TT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in