Flashback bygger pepparkakshus!
2006-12-11, 12:36
Bannlyst
Man har ju sett i olika filmer att dom i små barer brukar ha en stor glasburk med kokta ägg i någon slags vätska som dom tuggar i sig. Sedan läste jag en artikel om att någon ätit ett 80 år gammalt kokt ägg
Så vad är det dom förvarar äggen i? Hur länge kan man ha ett kokt ägg i kylskåpet utan/med skal? Hur tusan smakar ett flera år gammalt ägg egentligen?
Citera
2006-12-11, 13:01
Medlem
Jelloblimps avatar
Pickled eggs. Vinäger helt enkelt, ingen aning hur länge de kan stå så men på just den sidan står "över 6 månader".
Citera
2006-12-11, 13:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolarenPär
1. Så vad är det dom förvarar äggen i?

2. Hur länge kan man ha ett kokt ägg i kylskåpet utan/med skal?

3. Hur tusan smakar ett flera år gammalt ägg egentligen?
1. Saltlake.

2. Beror på vilken temperatur man har i sitt kylskåp. I mitt är det 4 plusgrader. I den temperaturen så håller ett skalat ägg i 3 dygn, sedan är det ganska grönt runt äggulan och börjar smaka lite knepigt.

Jag är lite osäker på om ett oskalat ägg i praktiken håller längre eller inte. Det är nämligen runt äggulan som sönderfallet startar. Äggvitan blir sällan dålig. Då får det gå väldigt lång tid i så fall och då har äggulan för längesedan ruttnat.

4. Salt rättigenom dock med äggsmaken kvar. Äggulan antar dock en grönaktig färgskiftning.

~Paul~
Citera
2006-12-11, 13:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloblimp
Pickled eggs. Vinäger helt enkelt, ingen aning hur länge de kan stå så men på just den sidan står "över 6 månader".
Japp, det är också en variant

~Paul~
Citera
2007-01-07, 05:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PolarenPär
Hur länge kan man ha ett kokt ägg i kylskåpet utan/med skal?
Tills att det förmultnar eller mer troligt att någon tar ut det från kylskåpet.
Alternativt tills dess att kylskåpet förstörs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in