2009-04-17, 14:14
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksm
hejsan!

Jag var ute och handlade järnoxid idag och på prislappen i affären så stog det

Järnoxid men när jag kommer hem och tittar på pigment burken så ser jag ju att det står 686 oxidbrunt på den och då undrar jag ifall någon har prövat att göra termit med detta pigment eller om jag har köpt en burk pigment som jag kan kasta rakt åt helvete!

Alla svar är välkomna!

Ps. jag ska använda hemma tillverkat aluminium pulver.

Tacksam för svar!

Enligt säkerhetsdatabladet består 686 av
1 järn(III)oxid 215-168-2 1309-37-1 50 - 60 %
2 järn(II,III)oxid 215-277-5 1317-61-9 50 - 60 %

Alltså en andel som är järn(II)oxid, som egentligen skulle varit järn(III)oxid. Kommer troligen inte märkas någon större skillnad, eftersom det fungerar i princip lika bra med järn(II)oxid.

Om du vill byta så är det säkert fullt möjligt. Järnoxidrött nr 120 är det du vill ha isåfall.
Citera
2009-04-17, 14:23
Medlem
ksms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Enligt säkerhetsdatabladet består 686 av
1 järn(III)oxid 215-168-2 1309-37-1 50 - 60 %
2 järn(II,III)oxid 215-277-5 1317-61-9 50 - 60 %

Alltså en andel som är järn(II)oxid, som egentligen skulle varit järn(III)oxid. Kommer troligen inte märkas någon större skillnad, eftersom det fungerar i princip lika bra med järn(II)oxid.

Om du vill byta så är det säkert fullt möjligt. Järnoxidrött nr 120 är det du vill ha isåfall.

Tack så mycket för hjälpen jag ska pröva detta till helgen och om det inte skulle få igång reaktionen så skriver jag det här
Citera
2009-05-09, 00:08
Medlem
Caput Mortuum,

Tjenare. Kollade efter hematit på www.claessons.com och hittade nåt som hette "CAPUT MORTUUM".
Skulle detta funka som järnoxid i samband med att göra termit. Eller är det helt fel =/
Citera
2009-05-09, 02:10
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pringles147
Tjenare. Kollade efter hematit på www.claessons.com och hittade nåt som hette "CAPUT MORTUUM".
Skulle detta funka som järnoxid i samband med att göra termit. Eller är det helt fel =/
Det är helt rätt. Fast du hittar billigare hematit på tex cebex.se (dom har också endel andra pyro-interessanta kemikalier, särksilt färggivare)
Citera
2009-06-18, 20:22
Medlem
Tanken slog mig att tända grillen med termit. Är det olämpligt av hälsoskäl, eller på ren svenska: hur olämpligt är det att ha termitrester i grillen medan man grillar?
Citera
2009-06-18, 20:36
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flummot
Tanken slog mig att tända grillen med termit. Är det olämpligt av hälsoskäl, eller på ren svenska: hur olämpligt är det att ha termitrester i grillen medan man grillar?
Jag kan inte svara på just din fråga, men jag är tämligen säker på att du inte kommer att ha så mycket till grill kvar efter det... Därför: Avrådes, du kommer ju inte kunna grilla nått sen.
Citera
2009-06-18, 23:03
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flummot

HAHAHAH

sen:

om du vet vad termit är så har du nog lärt dig att det kan utan vidare smälta igenom järnplåt. Och det är precis vad en klotgrill är gjord av. men om du har en betonggrill så kan du mycket väl göra det, frågan är om det inte är billigare att tända med el eller tändvätska...

Restprodukterna från termiten är smält järn, (ofarligt, men kan få elden att slockna) och aluminumoxid, dvs lera. helt ofarligt.

eckick1
Citera
2009-06-18, 23:35
Medlem
Köpte hem järnoxid & aluminium från cheapchemicals när dom hade utförsäljning, och har hunnit provelda termit ett flertal gånger. Blandningsförhållande enligt siffror jag hittat på nätet. Det senaste jag testade var 100g termit i ett halvt sachsmotorblock (ca 3mm tjock magnesiumlegering) som i sin tur låg på ett sönderrostat gräsklipparchassie. Jag hade väntat mig att hyfsat stora delar av motorblocket skulle smälta och/eller brinna upp, men tji fick jag... Lite svedd yta, en aning smält i en kant, och magnesiumen började faktiskt brinna en aning där också. Gräsklipparchassiet oskatt sånär som lite märken i lacken.
Om det inte är något galet med kemikalierna eller blandningsförhållandena jag testat (flera olika från nätet, alla nästan lika sånär som på några procent) så kan jag bara dra två slutsatser: antingen gör jag något fel med grejerna, eller så är termit betydligt tamare än många verkar tro.

Och visst kan man tända med el, tändvätska eller något annat konventionellt, men även om det råkar vara billigare - vad är det för roligt med det? Är man pyroteknikintresserad så får man väl berättiga utgifterna med att grejerna faktiskt går använda till något praktiskt.
Citera
2009-06-29, 13:22
Medlem
lesnejtass avatar
nybörjare

jag har kollat runt lite och har bestämt mig för att göra termit.
Jag har kollat på svenska kemis hemsida och tagit fram dessa produkter

Aluminium (atomiserad) <44 µm.
Lämplig till termit, samt vissa värmealstrande satser där atomiserad aluminium är att föredra (relativt långsam reaktion jämfört med flingor)

Järn(III)oxid (röd). Mycket fint pulver.
Till termitsatser och som katalysator (tjutsatser, glitter, etc.). Klassisk termit har en antändnings-temperaturen på ca 1600°C, varför Termit-tändare behövs för att starta reaktionen.

kommer det att fungera bra eller bör jag ta något annat aluminium pulver? och hur ska jag blanda, 50-50?
Citera
2009-06-29, 13:50
Medlem
downloaders avatar
http://how2dostuff.blogspot.com/2006/01/how-to-make-thermite.html

Å köp inte från SK, köp ifrån keten eller czort istället

http://www.czort.cba.pl/cennikeng.htm
http://www.keten.com.pl/reagents
Citera
2009-10-26, 14:53
Medlem
hiddens avatar
när ni skriver att man ska blanda aluminium och järnoxid 1:4 menar ni till volym eller vikt?

antar att ni menar vikt men man vill ju inte göra fel
Citera
2009-10-26, 15:04
Medlem
intevets avatar
Det är alltid vikt om inget annat anges

Mvh
Anders
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto