Köpte hem järnoxid & aluminium från cheapchemicals när dom hade utförsäljning, och har hunnit provelda termit ett flertal gånger. Blandningsförhållande enligt siffror jag hittat på nätet. Det senaste jag testade var 100g termit i ett halvt sachsmotorblock (ca 3mm tjock magnesiumlegering) som i sin tur låg på ett sönderrostat gräsklipparchassie. Jag hade väntat mig att hyfsat stora delar av motorblocket skulle smälta och/eller brinna upp, men tji fick jag... Lite svedd yta, en aning smält i en kant, och magnesiumen började faktiskt brinna en aning där också. Gräsklipparchassiet oskatt sånär som lite märken i lacken.
Om det inte är något galet med kemikalierna eller blandningsförhållandena jag testat (flera olika från nätet, alla nästan lika sånär som på några procent) så kan jag bara dra två slutsatser: antingen gör jag något fel med grejerna, eller så är termit betydligt tamare än många verkar tro.
Och visst kan man tända med el, tändvätska eller något annat konventionellt, men även om det råkar vara billigare - vad är det för roligt med det? Är man pyroteknikintresserad så får man väl berättiga utgifterna med att grejerna faktiskt går använda till något praktiskt.