2006-11-27, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle Snusk
Gjorde en härlig pastagratäng häromdagen, men både jag och tjejjen tyckte att smaken blev lite "tam"...

Gjorde såhär:

Kokade pennes
Strimlade och stekte kött i smör, saltade och pepprade
Gjorde en redning med matlagningsgrädde och lite mjöl, salt och peppar. I med stekta köttet, hackad rödlök och fetaost.
När pastan var kokt åkte den i en form, och den härliga "smeten" över allting, och som topping, lite riven ost.

Smakade gjorde det, men inte så mycket. Hjälp mej, det är ett trevligt recept, men man kände knappt rödlöken eller fetaosten heller, trots att jag hade i rätt mycket.. hjäääälp
hacka vitlök samt chili så blir det bättre.
Citera
2006-11-27, 17:05
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiny Joe
hacka vitlök samt chili så blir det bättre.

Just så, vitlök är ju så självklart att jag inte ens reflekterade över att det inte fanns med.
Citera
2006-11-27, 17:23
Medlem
smiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchild
En redig klick dijonsenap hade jag slängt i.
Det finns en rödaktig dijonsenap som är smaksatt med chili och vitlök oxå, den hade nog passat.
Annars hade tex. hackade oliver och/eller soltorkade tomater funkat bra.
Citera
2006-11-27, 17:28
Medlem
wääuus avatar
Alla maträtter ska saltas och peppras men de måste också cayennas och paprikapulvras! Det är viktigt.
(gäller dock huvudmatbiten, inte tillbehör som ris/pasta eller kokt potatis men gärna potatisklyftor och mos mm.)
Citera
2006-11-27, 20:07
Medlem
Någon form av svamp kan vara lämpligt. Svamp innehåller natriumglutamat naturligt, vilket är - och används som - smakförstärkare (umami, E 621). Detta om du vill framhäva de smakerna som du redan har i, samt gillar svamp efter som det såklart också smakar en del.

Är du ute efter en mer "avancerad" kryddning, så har du ju redan
fått många bra tips i tråden.
Citera
2006-11-28, 02:09
Medlem
Golonkas avatar
I en pastagratäng skall varken färskriven parmesanost eller lite riven muskotnöt fattas!
Citera
2006-11-28, 21:54
Medlem
Tjohildas avatar
Tomatpuré och basilika. En nypa socker för balansen.

Alltid en nypa socker i det salta och en nypa salt i det söta, fick jag lära mig av mor och det stämmer bra det...
Citera
2006-11-29, 00:30
Medlem
OliTs avatar
Inlägg angående användandet av farliga hästkastanjer borttagna.

/Moderator
Citera
2006-11-29, 01:44
Medlem
Varangians avatar
Ett näve vit tryffel brukar alltid sätta sprätt.

Nej, men vissa saker är alltid nästan alltid bra i gräddsåser som japansk soja eller någon pikant pepparsås. Lite knaperstekt och smulat bacon hade även det funkat som krydda i hela anrättningen. Byt ut rödlöken mot purjolök i denna rätt, samt starkare ostsort.. Fan nu blev jag hungrig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in