2006-11-27, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Anledingen till att det förhåller sig så är att värmen blir ojämt fördelad. På en sådan grill kan man inte grilla mycket mer än korv och en köttbit möjligtvis.

Men om du vill ha äkta grillglädje så är det klotgrill som gäller. Dom flesta murade grillarna slutar som en otymplig prydnad bara där man förvara massa skit i.

Bara min åsikt om det hela.
OK, du menar så.
Man kan ju tänka sig att jag murar upp en typ av "grillbas" där jag får utrymme för olika attiraljer som kommer till användning. T.ex. så jag kan ställa ner ölen när jag vänder på biffarna.
Sen ställer jag helt enkelt en klotgrill i basen i därför avsedd plats.
Det är i alla fall bra att få flera synpunkter innan man murar så man ta med dessa faktorer när man väljer tillvägagångssätt.
Citera
2006-11-27, 17:50
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.Bukowski
OK, du menar så.
Man kan ju tänka sig att jag murar upp en typ av "grillbas" där jag får utrymme för olika attiraljer som kommer till användning. T.ex. så jag kan ställa ner ölen när jag vänder på biffarna.
Sen ställer jag helt enkelt en klotgrill i basen i därför avsedd plats.
Det är i alla fall bra att få flera synpunkter innan man murar så man ta med dessa faktorer när man väljer tillvägagångssätt.

Detta är ett mycket bättre förslag, mycket bättre. För du kommer ångra dig senare när du inte kan grilla tex en hel kyckling på din fina murade grill med endast galler.
Citera
2006-11-27, 19:16
Medlem
Hårbolls avatar
mura upp en bänk med ett runt hål där du kan sänka ned en klotgrill i lagom arbetshöjd?
Citera
2006-11-27, 20:52
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
mura upp en bänk med ett runt hål där du kan sänka ned en klotgrill i lagom arbetshöjd?

Det var ungefär så han sa, fast lite krångligare sätt bara.
Citera
2006-11-27, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Det var ungefär så han sa, fast lite krångligare sätt bara.
Jag ska försöka vara lite tydligare.
Citera
2007-07-05, 15:44
Medlem
DoC™s avatar
Jaha, då har man gått och lovat svärmor att bygga en gigantisk inmurad grill...

Tanken är att det ska bli en "alltiallo" grill, med möjlighet att kunna på amerikanskt vis rökgrilla och sedvanligt "svenskgrilla".
Önskan är också att det ska finnas en bröd/pizza sten över grillen också...

Ja jag vet, "vatten över huvudet". Men vá f*n....

Idé från ovan är ju att man använder oljefat (och delar upp dom).
Typ såhär...
http://i195.photobucket.com/albums/z107/DoC_079/Grill.jpg?t=1183643099

Men då undrar jag vad man ska använda för någon sten till bröd/pizza delen.

Mellan Normalgrillen och bröd-delen är tanken att det bara kommer att sitta ett galler för att leda in så mycket värme som möjligt den vägen (eller ska man elda under brödstenen för bästa resultat)?

Mellan dom två grillarna ska det bara vara någon typ av avdelare.

Sen bör man kanske göra lite ventilation i nederkant och även i toppen på något sätt.

Frågan är nu, vem sitter inne med någon bra länk eller ritningar på en sån här skapelse?
Citera
2007-07-05, 16:35
Medlem
em krejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoC™
Jaha, då har man gått och lovat svärmor att bygga en gigantisk inmurad grill...

Tanken är att det ska bli en "alltiallo" grill, med möjlighet att kunna på amerikanskt vis rökgrilla och sedvanligt "svenskgrilla".
Önskan är också att det ska finnas en bröd/pizza sten över grillen också...

Ja jag vet, "vatten över huvudet". Men vá f*n....

Idé från ovan är ju att man använder oljefat (och delar upp dom).
Typ såhär...
http://i195.photobucket.com/albums/z107/DoC_079/Grill.jpg?t=1183643099

Men då undrar jag vad man ska använda för någon sten till bröd/pizza delen.

Mellan Normalgrillen och bröd-delen är tanken att det bara kommer att sitta ett galler för att leda in så mycket värme som möjligt den vägen (eller ska man elda under brödstenen för bästa resultat)?

Mellan dom två grillarna ska det bara vara någon typ av avdelare.

Sen bör man kanske göra lite ventilation i nederkant och även i toppen på något sätt.

Frågan är nu, vem sitter inne med någon bra länk eller ritningar på en sån här skapelse?

Nu har du verkligen satt dig i skiten Det där som du beskriver är ett jätteprojekt som krävar noga planering, tid och arbete. Har du inga erfarenheter från tidigare tegelgrillar kommer det inte gå speciellt bra.
Citera
2007-07-05, 17:37
Medlem
DoC™s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av em krej
Nu har du verkligen satt dig i skiten Det där som du beskriver är ett jätteprojekt som krävar noga planering, tid och arbete. Har du inga erfarenheter från tidigare tegelgrillar kommer det inte gå speciellt bra.

Mmm, jag är medveten om det...

Men men, min största huvudbry just nu är sten-valet.

Jag har sett till att svetskunniga o annat löst folk ska få hjälpa till.

Så vad säger ni?
Citera
2007-07-05, 17:51
Medlem
DoC™s avatar
Förresten, någon som ligger inne med måtten på ett oljefat?
Citera
2007-07-05, 18:56
Medlem
Halte Haralds avatar
haha jag är murare, och det enda jag kan säga till dig som e amatör att KÖP EN ISTÄLLET, hittar du en billig så håller den bättre och är snyggare än en grill som du själv murat.
Citera
2007-07-05, 19:53
Medlem
DoC™s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
haha jag är murare, och det enda jag kan säga till dig som e amatör att KÖP EN ISTÄLLET, hittar du en billig så håller den bättre och är snyggare än en grill som du själv murat.

Haha, hur vet du att jag är amatör???

Nog med negativa inlägg, någon som har något kreativt att komma med kanske?

Oljefatsmåtten efterlyses fortfarande.
Citera
2009-05-11, 21:55
Medlem
nasarets avatar
lyfter tråden lite..
Har fått i uppgift att mura en grill åt min brf, behöver lite tipps å trix, villken grill som e bäst å hur jag ska gå till väga, matrial å utseende
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in