2006-11-24, 22:38
Medlem
Jag har en gammal idé som jag tänkt dra igång igen, men jag är fattig student och har inte dom pengarna.

Idén är gammal och det handlar om att dra hit billiga mp3-spelare, usb-minnen, hårddiskar och ev. cd/dvd-skivor för en riktigt billig försäljning. Just mp3-spelarna har jag hittat ett riktigt schysst företag i Europa som säljer, så allt det här med tull och långa osäkra leveranstider kan man glömma, dock inte lika billigt som ifrån Asien.

Spelarna får jag in billigt, jag ska sälja som billigt, det är bra prestanda på dem och främst är de snygga , de säljer mer än iPod i Tyskland nu t.o.m.

Jag har allt på bordet, en snygg webshop, en framtidsplan, kontakt och kontrakt som kund ifrån företaget, precis allting är fixat och klart och nu kommer jag till pengarna. Jag har inget, jag kom överrans med leverantören att €2000 är en bra siffra att börja med (så det inte blir för mycket om det går dåligt), därefter är det €9000 som gäller. Men jag har inte ens råd med det..

Så min fråga är helt enkelt, var hittar man en riskkapatalist som faktiskt skulle villa slänga en slant på det här. Jag är nästan hundra på att jag får det sålt, jag har en hel drös med ungdomssidor i bekantskap där jag reklamera gratis.

Hjälp ? Även om ni inte tror att det kommer att lyckas, det är försent eller så, gör er inte besväret att svara. Mp3-spelare är inte döda på marknaden, kan erbjuda snyggare, ca. 500 kr billigare spelare med bättre prestanda än dagens motsvarigheter. Vet bara inte hur jag ska få råd till första lasten.
Citera
2006-11-25, 00:15
Medlem
Ledsen att säga detta men riskkapitalister är inte för dig. Din affärsidé är generisk och i dessa fall bör personen bakom idén redan vara framgångsrik för att kunna locka riskkapitalister. Som oerfaren student kan du endast få riskkapital om du har en idé som går att ta patent på.

Om du tror på din idé så kan du som student enkelt ta lån utan säkerhet på de flesta bankerna, tror att de ger ut 25000 som mest. Detta ger dig nog med pengar för att starta företaget och ta in första sändningen.

Du bör tänka på att det är dyrare än vad man tror att starta en webbshop då du måste skaffa en betalningslösning, inventarieförsäkring etc.
Citera
2006-11-25, 01:25
Medlem
-jOE!s avatar
Marknaden har översvämmats av billiga MP3-spelare. Vad gör din produkt unik? Du kan nog glömma den här idén...
Citera
2006-11-25, 03:35
Medlem
Deannas avatar
Citat:
var hittar man en riskkapatalist som faktiskt skulle villa slänga en slant på det här

Vet du vad en riskkapitalist gör ens?
Det är ingen snäll farbror som ger dig pengar bara för att vara snäll...

Riskkapitalister hittar man ofta i branscher där tillväxten är hög och nya produkter föds, idag finns en hel del riskkapital i företag som sysslar med teknik och it, ofta är dessa företag världsledande på vad de gör.. Riskkapitalistens mål med investeringen är ju att själv gå med så mycket vinst som möjligt.
Det finns olika typer av riskkapital, men i grund och botten går det ut på att en riskkapitalist (företag eller privatperson) går in i ett företag (aktiebolag) med pengar ofta i utbyte mot en aktiepost (alltså en ägarandel) i företaget, när önskat mål (för riskkapitalisten) är uppnått (eller inte investeringen ger ett mervärde) så sker en exit och riskkapitalisten säljer av sin aktiepost.
Riskkapitalisten har tjänat pengar och företaget har fått hjälp på traven att starta upp eller hjälp att utveckla en produkt..

Som du ser är nog inte riskkapital något som skulle passa ditt företag som det ser ut just nu, du är helt enkelt i fel bransch vid fel tidpunkt (skulle du kommit med idén 1998 skulle du haft en chans att få riskkapital)..
Jag föreslår som redan sagt att du lånar pengar om du vill starta upp ditt företag..

Lycka till!!

Edit: man ska fasen inte ge sig på avancerade resonemang så här på nattkröken. Hoppas detta blev förstårligt..
Citera
2006-11-25, 09:11
Medlem
TTKs avatar
Du kan inte skaka fram €2000 utan förväntar dig att någon ska svepa in och stå den kostnaden?

Du behöver ingen riskkapitalist, du behöver ett banklån. Och jag tror att det kan bli jävligt svårt att låna pengar för att starta en affärsrörelse om du inte har något eget kapital att sätta på spel. Vill du verkligen så får du överväga vanliga blanco-lån från banken eller kanske även släkten.

läs också:
http://nutek.se/
http://www.almi.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in