2006-11-24, 00:57
Bannlyst
Tjena!

Som vanligt osäker på om detta är korrekt forumdel, men skicka iväg tråden om de inte passar sig.

Sömn undrar jag över, hur fungerar det? Tänker främst på längd och tillfälle. Alltså, spelar det någon roll hur länge man sover i sträck för att få maximal utvilning? De låter väldigt dumt, men tar ett exempel.

Sover 23.00-07.00 = 8h
Sover 02.00-07.00 + 14.00-17.00 = 8h

Vilket ger bäst förutsättningar för kommande natt? Är jag lika utvilad?
Citera
2006-11-24, 03:10
Medlem
DaVajjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightblade
Tjena!

Som vanligt osäker på om detta är korrekt forumdel, men skicka iväg tråden om de inte passar sig.

Sömn undrar jag över, hur fungerar det? Tänker främst på längd och tillfälle. Alltså, spelar det någon roll hur länge man sover i sträck för att få maximal utvilning? De låter väldigt dumt, men tar ett exempel.

Sover 23.00-07.00 = 8h
Sover 02.00-07.00 + 14.00-17.00 = 8h

Vilket ger bäst förutsättningar för kommande natt? Är jag lika utvilad?

Du borde kanske kolla upp ubermans sleeping.
Sök på google på det, en träff är:
http://www.kuro5hin.org/story/2002/4/15/103358/720
Kort sagt: Du är vaken 4 timmar, sover 20 minuter. Upprepa. Och man måste vara väldigt strikt på det. Tar oftast ett par veckor för kroppen att vänja sig. Att äta vitaminer är bra, bland annat kiwi, för att kroppen ska få allt den behöver. Sömn involverar vitaminproduktion. Tillslut kommer din kropp vara inställd på detta, och du kan gå och lägga dig och automatiskt vakna efter 20 minuter, utan att behöva ha en klocka som larmar dig.

Dock blir denna teknik väldigt svår att tillämpa i vardagen, då det krockar med skola, eller uteliv.
Citera
2006-11-24, 11:42
Medlem
Om jag får vika in en liten följdfråga, varför sover man i huvud taget? Alltså har man lyckats se varför sömn krävs? Antar att några speciella kemiska processer händer då som 'laddar upp' kroppen, men de kan väl lika gärna hända när man är vaken? Låter tämligen ineffektivt att behöva 'stänga av' sig varje natt.
Citera
2006-11-26, 01:41
Medlem
Har sömn som 100poängsprojekt nu i trean, så trots att jag inte har kommit så lång kan jag nog ge någon form av svar...

Mycket beror på NÄR man sover. Man får bättre sömn om man sover mellan 22 och 06, än mellan 03 och 11, på grund av att kroppen har en "inbyggd" biologisk sömncykel som man bör följa för god sömn. Kroppens hormonnivåer varierar under dygnet, och får kroppen att gå på lågvarv under natten vilken därför är bäst period att sova på.

Man sover för att återuppbygga kroppen och förbättra immunsvaret, som du säger. Dessutom är REM-sömnen viktig då hjärnan under denna hanterar de händelser som skett under dagen, vilket är viktigt för minne och inlärning.

Om man sover i korta perioder använder kroppen den sömntid den får för att ta igen REM-sömnen, vilket leder till att djupsömnen som gör oss utvilade uteblir. Vissa påstar att det är nyttigt att sova i korta perioder utspridda över hela dygnet, medan andra hävdar motsatsen. Vad som är rätt är svårt att säga eftersom man vet relativt lite om sömn. Därför kan man inte heller konkret säga VARFÖR vi måste gå ner i dvala, istället för att utföra underhållet i vaket tillstånd.

Hoppas att du fick svar på iallafall något.
Citera
2006-11-26, 01:48
Medlem
NOiDs avatar
Tycker oftast man känner sig piggare efter 4-6 timmars sömn än efter 8-12 timmars sömn. Beror det på att REM-sömnen är i ett bra 'vakna-läge', eller är det helt enkelt för att man inte fått i sig mat på länge om man sover 12 timmar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in