2006-11-22, 22:08
Medlem
Japp, jag har tröttnat på mitt ganska fula skrivbord från Jysk, det är alldeles för litet, ingenting passar där det ska och det finns ingen plats att sitta o skriva för hand.

Jag har funderat på ett rundat skrivbord typ som detta:
http://www.ikea.com/PIAimages/56400_XXXXXXXX_S6.jpg

Fast jag vill ha lite monterade fack osv där man kan lägga räkningar, viktiga papper osv. Någon annan här som har byggt ett eget nyligen eller kanske har ett überskrivbord som funkar. Det jag gör hemma vid datorn är: betalar räkningar, sköter ekonomin, kör lite smått pappersjobb, lite andra saker till jobbet och det vanliga man gör vid en dator, alltså spelar, surfar osv.

Vilket material ska man välja till bordsskiva, gillar mörka träslag, men hur lättjobbade är dessa egentligen? Har inte världens koll på att arbeta med trä, förutom att man snickrat det vanliga samt praktiserat på nåt snickeri.

Kom gärna med ideér om vad ni saknar på era datorbord/skrivbord, vad ni skulle vilja ha om ni byggde själva osv
Citera
2006-11-23, 06:06
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drott
Vilket material ska man välja till bordsskiva, gillar mörka träslag, men hur lättjobbade är dessa egentligen? Har inte världens koll på att arbeta med trä, förutom att man snickrat det vanliga samt praktiserat på nåt snickeri.
är du snål kan du köra med spånskiva allternativt golvspånskiva som målas, du kan även limma på faner som lackas.
vill du lyxa till det kan du köra MDF skiva som är betydligt mer tålig än spånskiva.
Citat:

Kom gärna med ideér om vad ni saknar på era datorbord/skrivbord, vad ni skulle vilja ha om ni byggde själva osv
bra bord för musen som kan vinklas och vridas.
Citera
2006-11-23, 14:15
Medlem
Spenatmannens avatar
Citat:
Någon annan här som har byggt ett eget nyligen eller kanske har ett überskrivbord som funkar. Det jag gör hemma vid datorn är: betalar räkningar, sköter ekonomin, kör lite smått pappersjobb, lite andra saker till jobbet och det vanliga man gör vid en dator, alltså spelar, surfar osv.
Jag byggde ett själv då jag inte kunde hitta något som passade där det skulle stå. Jag utnyttjar mitt skrivbord på samma sätt som du. Jag köpte en bordsskiva och ett bordsben på Bauhaus. Skivan rundade jag till så som jag ville ha den. I stället för ytterligare bordsben så köpte jag ett underskåp till ett kök från Ikea (Faktum tror jag det heter). I detta får jag in följande: dator, förstärkare, och en grammofon (för att rippa vinyl till mp3), plus en del småsaker. Det är jättepraktiskt att kunna ställa in den fula datorn i ett skåp. Man får se upp med värmen bara. Jag köpte också en kökslåda till ett ikeakök och monterade den under bordsskivan. Det fungerar jättebra. Viktiga papper och dylikt har jag i ett skåp som sitter över skrivbordet.

Citat:
Vilket material ska man välja till bordsskiva, gillar mörka träslag, men hur lättjobbade är dessa egentligen?
Mitt tips är att köpa en ganska billig träskiva och sedan betsa den till rätt färg. Då kan du välja lättjobbat trä.

Jag svarar gärna på ytterligare frågor om du har några.

Edit: Felstavning
Citera
2006-11-23, 20:35
Medlem
Det där med ett köksskåp låter ju ganska kul faktiskt, det ska jag kika lite närmare på. Frågan är ju om man ska sätta en hylla/skåp ovanför på väggen istället för att sätta det direkt på skrivbordet, bordet blir ju helt klart lättare att flytta om man sätter det på väggen. Får fundera lite på den saken...

Ja betsning hade jag nog inte tänkt på, det kan ju bli ganska sjysst faktiskt, får kika på det också.

Tack så mycket för era svar iaf
Citera
2006-11-24, 18:31
Medlem
Squalos avatar
En helt vanlig hurts är ju det vanliga till dylika kontorsmöbler. Det är la den smidigaste lösningen.

Vill du ha datorn i ett skåp, så är det la bara att montera 2 st 120 mm fläktar som blåser den varma luften ut ur skåpet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in