Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2025-12-13, 03:34
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Fick han nå't pris?
Det ska kontrolleras först. Andrei och tentatorerna var alla 3 rätt glosögda när han bröt, hade skoj problem med summeringen, men samsades vid – om ingen tidigare miss -ats – summa 47 466 st. Jag snubblade helt oförhappat över sändningen inemot sista timmen, och måste säga att det var något av det mest spännande & intressanta SvT visat på flera år. Väl jobbat Andrei, stort tack!
Citera
2025-12-15, 18:19
Medlem
nerdnerds avatar
I högstadiet lärde jag mig de 50 första decimalerna, därför att det bara fanns så många i den bok i bibblan som hade flest. Tränade in dem två och två, som siffror, dvs som tre komma fjorton femton nittiotvå..., utan några mnemoniska knep. Idag kan jag ungefär 15 stycken utantill.

I vardagen behöver man aldrig fler än två, och aldrig fler än typ tio stycken ens i de allra noggrannaste fysikberäkningarna. Kom ihåg att en kedja aldrig är starkare än sin svagaste länk. För att t ex 50 decimaler ska vara nödvändigt i fysik, så måste även alla andra storheter vara så noggranna, t ex längder, hastigheter, vikter, vilket ju är nonsens.
Senast redigerad av nerdnerd 2025-12-15 kl. 18:23.
Citera
2025-12-15, 18:41
Medlem
nerdnerds avatar
Man skulle kunna tänka sig att det finns något sorts mönster i decimalerna som skulle underlätta utantillärande, men så är det nog INTE. Sifferföljden är nog SOM OM de en gång bestämdes av ren slump med samma sannolikhet för varje siffra. Sådana tal kallas för "normala tal", antagligen därför att man har lyckats bevisa att nästan alla reella tal är sådan tal. Däremot har man inte lyckats bevisa att pi är "normalt", men matematiker verkar iaf tro det.

Klart är iaf att decimalerna inte upprepas efter t ex en miljon siffror, eller ens med en googolplex siffror, därför att alla sådana tal kan skrivas om som bråktal, vilket man har bevisat att pi inte kan. Dvs pi är ett s k irrationellt tal.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in