2006-11-21, 02:47
Medlem
Megadeths avatar
i stort sett vilken förort till stockholm som helst är ett skitigt ghetto. vissa är bara värre än andra. vilket som är värst är nog väldigt svårt att säga.
Citera
2006-11-21, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megadeth
i stort sett vilken förort till stockholm som helst är ett skitigt ghetto. vissa är bara värre än andra. vilket som är värst är nog väldigt svårt att säga.

Jasså det säger du..?
Vi lever i en välfärdsstat, vi har inga ghetton, vi har lågstatusområden men knappast ghetton. Tanken med hela systemet är just att hålla en väldigt hög lägstanivå.
Citera
2006-11-21, 02:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Skulle tippa på Rosengård i Malmö.

Ha ha ha!

Den var nästan lite snuttig. Motivera gärna.
Citera
2006-11-21, 02:57
Medlem
Från ne.se:

getto

getto el. ghetto [get´o] subst. ~t ~n
ORDLED: g(h)ett-ot
• (isolerat och förslummat) stadsområde med enhetlig befolkning urspr. om judisk stadsdel men numera allmännare [nedsätt.]: storstadsgetto; nazisterna drev ihop den judiska befolkningen i ~n; upproret i Warszawas ~
BET.NYANS: ngt utvidgat, enbart med betoning av social enhetlighet e.d.: studentgetto
HIST.: sedan 1868; utvidgad anv. ca 1970; trol. av ita. ghetto med samma bet., till Ghetto, namn på stadsdel i Venedig
Citera
2006-11-21, 03:03
Medlem
Megadeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Jasså det säger du..?
Vi lever i en välfärdsstat, vi har inga ghetton, vi har lågstatusområden men knappast ghetton. Tanken med hela systemet är just att hålla en väldigt hög lägstanivå.

jag tror nog vi bara definierar vad som är ett ghetto annorlunda. dem flesta förorter till stockholm är väldigt invandrartäta idag. något som iaf. i mina ögon förslummar området. titta bara hur det ser ut i dem invandrartätaste områdena, skitigt och jävligt. och i dem områden det bor svenskar så är det genast renare. och det beror inte på att det satsas mer pengar i svenska områden. (snarare tvärtom) utan att befolkningen där helt enkelt skiter i att plocka upp sin egen skit. något som i mina ögon förslummar området. ta en titt i tensta tex. du behöver inte ens kliva ur bilen. åk bara runt en gång och titta, det är bråte och skit överallt.
Citera
2006-11-21, 03:05
Avslutad
Har du ens satt en tå i ett av dessa områden?
Citera
2006-11-21, 03:21
Medlem
em krejs avatar
Jag har varit i det flesta förorterna i Stockholm, och jag kan säga att överlag är det rent överallt. Jag skulle snarare säga att det är innerstan som är skitigast. Däremot är det en annan hotbild i förorterna.
I huvudsta har de ett badhus, det har hänt några gånger att gäng har överfallit skolklasser som varit påväg dit. När jag själv var där var det ett par år sen var det ett gäng som följde efter oss men inget hände. Gängbildningen i förorterna är väldigt stor, men det är inte alla gäng som aggressiva, utan de bara är ute och hänger.
Jag gick igenom kista runt midnatt, då stötte jag på ett gäng på kanske 20 pers. De stod i riktining dit jag skulle, men jag orkade inte ta en omväg. Jag gick därför rakt igenom dem, och de gjorde inget. En annan gång mötte jag ett gäng på 5 pers som rökte på, de gjorde inte heller något.

Däremot blev jag attackerad av 5 pers i en annan förort, fast det var för att jag hade en oplockad gås med en av medlemmarna.

Förorterna är inte så farliga som folk säger, det gäller bara att bete sig på rätt sätt. Om det till exempel kommer ett gäng som är verkar vara ute för att söka bråk behöver man bara hålla sig undan, men ofta är de bara ute för att umgås.

På helgerna är det nog farligare i stan eftersom alla är berusade.
Citera
2006-11-21, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megadeth
jag tror nog vi bara definierar vad som är ett ghetto annorlunda. dem flesta förorter till stockholm är väldigt invandrartäta idag. något som iaf. i mina ögon förslummar området. titta bara hur det ser ut i dem invandrartätaste områdena, skitigt och jävligt. och i dem områden det bor svenskar så är det genast renare. och det beror inte på att det satsas mer pengar i svenska områden. (snarare tvärtom) utan att befolkningen där helt enkelt skiter i att plocka upp sin egen skit. något som i mina ögon förslummar området. ta en titt i tensta tex. du behöver inte ens kliva ur bilen. åk bara runt en gång och titta, det är bråte och skit överallt.

Jag känner mig mer trygg här ute i förorten än inne i stan, den saken är klar..tror att det är ungefär 50% invandrare eller mer här.
När man inte bor i förorten så har man en jäkla massa nidbilder och förutfattade meningar. Visst, det hänger ungdomsgäng längs "allén" men de är bara ute för att umgås. Fylla existerar knappt ens här ute, det finns helt enkelt inte några krogar eller uteställen, allt sånt finns i stan, och det är dit folk åker, "bråkstakarna", när de väl är här är de antingen för fulla eller för trötta för att göra nåt.

Instämmer i det Em_krej skriver
Citera
2006-11-21, 05:11
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildheart
Håller inte riktigt med om det, har jobbat i området i ca 4 år och har inte upplevt just det området som särskilt hemskt. Visserligen förekommer det ju en del skit där, men jag tror inte det lever upp till ryktet om hur hemskt där är. Jag har förmodligen sett mer skit förekomma på Kroksbäck när jag bodde där än på Rosengård...

Jag håller med dig, när det gäller Malmö så är nog Kroksbäck värst. Rosengård utanför Herrgården är inte så farligt.
Citera
2006-11-21, 11:51
Medlem
Sotarmurres avatar
På natten är förorten mycket säkrare inne i stan. Känner inte en kotte som råkat i slagsmål här ute. Dock så har MÅNGA fått spö inne i stan. Därmed så blir denhär tråden mycket missvisande då det bara pratas om värsta förorten då det är värst inne i stan.
Citera
2006-11-21, 11:57
Medlem
kamikaze_kids avatar
Jag tror Bergsjön utanför Göteborg, och i Stockholm är det nog röda linjen från bredäng och söderut.. att som någon tidigare sa att hjulsta va farligt hahaha skrattretande om något är obehagligt i västerort så är det varken Rinkeby, Hjulsta eller Husby.. utan trummvirvel........ TENSTA =)
Citera
2006-11-21, 12:02
Medlem
kamikaze_kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotarmurre
På natten är förorten mycket säkrare inne i stan. Känner inte en kotte som råkat i slagsmål här ute. Dock så har MÅNGA fått spö inne i stan. Därmed så blir denhär tråden mycket missvisande då det bara pratas om värsta förorten då det är värst inne i stan.

Beredd och hålla med där med där om att det kan va osäkrare i stan med det är ändå inte så säkert och röra sig i förorter man inte känner folk i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in