2006-11-18, 03:56
Medlem
Heter det inte datorvirus?
Citera
2006-11-18, 04:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sylwester
Heter det inte datorvirus?
Nej.

Edit: provade att söka på "datorvirus" på Ne.se och då kommer man till "datavirus".
Citera
2006-11-18, 16:57
Medlem
Avva66s avatar
Data är det som viruset angriper, inte själva datorn.
Citera
2006-11-18, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elgstigen
Nej.

Edit: provade att söka på "datorvirus" på Ne.se och då kommer man till "datavirus".

Jo, såg också det. Dock verkar det råda någon form av förvirring då man på wikipedia hänvisas till "datorvirus" när det söks på "datavirus". Men det var ju som sagt wikipedia.

På hemsidan www.datorvirus.com har man punchlinen "Första hjälpen mot datavirus. Huh?
Citera
2006-11-18, 18:30
Medlem
Avva66s avatar
Data är det du matar in i datorn, och det är just data som viruset angriper. Således så ska det heta just Datavirus. Helt enkelt.
Citera
2006-11-18, 18:32
Medlem
Z4Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Data är det du matar in i datorn, och det är just data som viruset angriper. Således så ska det heta just Datavirus. Helt enkelt.
Håller med, det är stor skillnad mellan Data och Dator.

Citat:
På hemsidan www.datorvirus.com
Flera fel blir inte rätt.
Citera
2006-11-18, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z4W
Flera fel blir inte rätt.
Läs om, läs rätt.
Citera
2006-11-18, 19:30
Medlem
Z4Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sylwester
Läs om, läs rätt.
Det jag menade var att du radade upp exempel på sidor där det hette Datorvirus. Jag svarade då att det inte spelar någon roll hur många sidor som skrivit fel.
Citera
2006-11-18, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z4W
Det jag menade var att du radade upp exempel på sidor där det hette Datorvirus. Jag svarade då att det inte spelar någon roll hur många sidor som skrivit fel.

Nej. Du försökte av någon outgrundlig anledning, bland annat genom att göra ett felaktigt citat, få det till att jag hävdar att det heter datorvirus och sedan hänvisar till källor.

Det jag gjorde var att hänvisa till en hemsida som är ett tydligt exempel på att det verkar råda en förvirring kring begreppen, då de själva lite godtyckligt använder sig av båda. Detta hade du nog förstått om du uppmärksammat att jag fetat "or" och "a" i de båda varianterna.
Citera
2006-11-18, 19:41
Medlem
Seagates avatar
Här finns mer information om förleden data och dator:

h**p://www.nada.kth.se/dataterm/rek.html#a64
Citera
2006-11-18, 19:45
Medlem
Käg Malaxs avatar
Feltänk.
Citera