2006-11-17, 21:55
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av em krej
Vad är det som inte håller sig inom ämnet?
Här har du några citat
Vad har det med östersjöns farligaste djur att göra??

Varmt? Är väl +4°C
Jo visst är det så om sjön är tillräckligt djup
Efter att ha följt denna och liknande
Jag tror inte alls att du ljuger
tjurhajens utbredningsområde är ganska långt från oss
Men förinihelvete hajar överlever inte i bräkt vatten
Jo det finns haj av varje art som lever där
påträffats är ju inte samma sak som lever
Faktan jag framförde kommer från ett uppslagsverk
Citera
2006-11-17, 22:31
Medlem
em krejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Här har du några citat
Vad har det med östersjöns farligaste djur att göra??

Varmt? Är väl +4°C
Jo visst är det så om sjön är tillräckligt djup
Efter att ha följt denna och liknande
Jag tror inte alls att du ljuger
tjurhajens utbredningsområde är ganska långt från oss
Men förinihelvete hajar överlever inte i bräkt vatten
Jo det finns haj av varje art som lever där
påträffats är ju inte samma sak som lever
Faktan jag framförde kommer från ett uppslagsverk

För att veta vilket djur som är farligast i Östersjön måste man först och främst veta vilka djur som finns där. Disskussionen om hajarna finns i Östersjön eller inte är ganska avgörande för att fastslå vilket som är det farligaste djuret. Det hade varit skillnad om man disskuterade guldfiskar, men nu är hajarna en kandidat till att vara det farligaste djuret. Alltså måste vi utreda om det finns hajar i Östersjön eller inte.
Citera
2006-11-17, 22:36
Medlem
stonetemplepetes avatar
Citat:
...ointressant blaj.......
Alltså måste vi utreda om det finns hajar i Östersjön eller inte.
Skojar du, eller?

När och var har du någonsin hört talas om hajar i Östersjön innan denna tråd dök upp?
Citera
2006-11-17, 22:37
Moderator
nobodys avatar
Citat:
För att veta vilket djur som är farligast i Östersjön måste man först och främst veta vilka djur som finns där. Disskussionen om hajarna finns i Östersjön eller inte är ganska avgörande för att fastslå vilket som är det farligaste djuret. Det hade varit skillnad om man disskuterade guldfiskar, men nu är hajarna en kandidat till att vara det farligaste djuret. Alltså måste vi utreda om det finns hajar i Östersjön eller inte.
Har du sett haj i östersjön den enda som finns frekvent är nog pigghaj i södra östersjön resten är förvirrade stackare och är man förvirrad så finns man inte där hela tiden.
Så kan vi återgå till frågan då.

Edit
Förekomst i Sverige: Pigghajen är vårt lands vanligaste hajart och förekommer utefter Västkusten ned till Öresund. Den går i sällsynta fall längs svenska kuster in i Östersjön, där den t ex tagits vid Landön utanför nordöstra Skåne och i Gudingefjärden norr om Västervik (mars 1959). Arten har anträffats i Östersjön så högt upp som vid Finland.
Citera
2006-11-22, 20:49
Medlem
alles klars avatar
den ryska harren är livsfarlig...
Citera
2006-11-24, 09:32
Medlem
Det finns inga andra hajar än Pigghajen och möjligen Brugden som räknas som svenska hajar och som påträffas ofta i svenska hav. Att prata om att Blåhaj är en svensk fisk är bara nys. Den finns INTE i östersjön och har såvitt jag vet bara påträffats enstaka gånger i Sverige.
Östersjön har bräckt vatten och jag vet inte ens om det är möjligt för hajar att anpassa sig från saltvatten till bräckt vatten. Kanske de kan det, men det tar tid iså fall. Långsam anpassning.
Citera
2006-11-24, 10:02
Medlem
Idag 24 nov finns det en artikel i SVD om främmande arter i östersjön.
Citera
2006-11-24, 13:15
Medlem
KSEs avatar
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14135560.asp

& där är länken till den..

Inga direkt farliga arter på den listan
Citera
2006-11-24, 13:42
Medlem
Tack för att du la ut länken. Glömde den.
Citera
2006-11-24, 16:20
Medlem
leviathan såklart..!
Citera
2006-11-24, 18:25
Medlem
Himmler!s avatar
Det finns inga farliga djur i Östersjön. Dom enda marina djuren i Sverige som kan ses som någorlunda farliga för människan lever på västkusten. Däribland den giftiga fisken Fjärsing. Alla hajarter i Sverige lever endast på västkusten pågrund av den enkla anledningen att Östersjön inte är något riktigt hav.
Som tidigare har tagits upp i denna tråd är tjurhajen/Zambesihajen den enda hajarten på jorden som kan leva i bräcktvatten.
Citera
2006-12-01, 01:07
Medlem
BrunteVIs avatar
Jag skulle gissa på brugden. Chansen finns att den råkar suga in dig och när brugden, som jag tror är blind(?) Hajen får panik av att ha en sprattlande människa i munnen dyker. Så när/om man kommer loss är man för långt ner för att ta sig upp till ytan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in