2006-11-13, 19:26
Medlem
jockelos avatar
Hej!
Jag satt och läste en intervju med Christer Fugelsang och då dök begrepp som rymdsjuka och svindel upp. Christer va inte orolig över rymdsjuka under sitt uppdrag eftersom den brukade gå över efter ett par dagar.

Vad innebär rymdsjuka, och vad beror det på? Och hur kan man få svindel i rymden?
Citera
2006-11-13, 20:18
Medlem
Quantilhos avatar
Utan gravitation är det ju svårt för kroppens balanssinne att fungera normalt och det kan leda till illamående.
Citera
2006-11-13, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jockelo
Vad innebär rymdsjuka, och vad beror det på? Och hur kan man få svindel i rymden?
Rymdsjuka beror på att balansorganets funktion störs av viktlösheten. Man blir illamående helt enkelt, precis som vid åk- och sjösjuka.
Citera
2006-11-13, 20:30
Medlem
[SIZE=2]Well... rymdsjuka (även sjösjuka/åksjuka) uppstår på grund av att hjärnan får motsägelsefull information från synen samt balanssinnet, dvs att det som du ser stämmer inte längre överens med vad din balans säger vilket får till följd att hjärnan får jobba för högtryck för att försöka sortera ut den felande informationen. Hjärnan är en mojjäng som gillar synkad information från sinnena... :-)[/SIZE]
Citera
2006-11-13, 20:46
Medlem
jockelos avatar
Tack! Det var ju faktiskt inte så kontigt. Det hade jag nog kunnat lista ut själv om jag har tänkt till lite
Citera
2006-11-14, 16:29
Medlem
TheGnus avatar
jag har läst att man mår illa och spyr av rymdsjuka pga att kroppen
tolkar skilnaden i ballans och syninrtycken som ett förgiftningsymptom,
vilket gör att magen försöker häva upp allt man nånsin ätit för att bli av
med skräpet den tror att man har tryckt i sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto