2006-11-13, 18:24
Medlem
Bananas avatar
Tänkte passa på att köpa några bättre begagnade vinterdäck än de jag har, och då ramlade jag på en annons om en uppsättning Good Year Ultra Grip 300, använda endast en säsong. Men då jag ringer gubben får jag veta att de stått i 7 år efter den där första säsongen, då sonen flyttat utomlands.

Så min fråga är, är det idé att köpa däck som är så pass gamla trots att de inte använt mkt alls?

Var/hur ser man tillverkningsdatumet?

Tacksam för svar
Citera
2006-11-13, 18:27
Bannlyst
Tillverkningsdatumet är konstigt inkodat, det dyker säkerligen upp någon här som har memorerat hur det fungerar.

Till sakfrågan - jag personligen har kört med vinterdäck som var... ca 10-15 år gamla, och de var MYCKET bättre än mina nya sommardäck.

Förmodligen hade det blivit lika mycket bättre TILL, om de varit nya.
Citera
2006-11-13, 18:32
Medlem
http://www.dackonline.se/reifennews.html

Citat:
Köper du däck av oss kan du vara säker på att de är helt nya. Du kan se det på däckets datum märkning som visar hur gammalt ett däck är. Det består av fyra siffror tex 4501. Det innebär att däcket är tillverkad vecka 45 år 2001. Det är mycket ovanligt att vi levererar däck som är äldre än 2 år. Men enligt däcktillverkare så klassas däck upp till 3 år som nya, under förutsättning att de förvaras svalt och mörkt. Alla våra däck förvaras under bästa förhållanden.
Vi säljer även regummerat. Dessa däck är tydligt märkta. Våra regummeringar är tillverkade i Tyskland/Storbritannien.
Citera
2006-11-13, 18:45
Medlem
Megaforces avatar
Det går bra att använda gamla vinterdäck, men inkörningstiden blir längre eftersom de är hårda och måste "knådas" in för att bli effektiva i vinterväglag. Dessutom måste det yttersta skiktet slitas ut eftersom det är väldigt hårt.
Citera
2006-11-14, 21:27
Medlem
Bananas avatar
Nytt dilemma

Fråga i anslutning - om jag monterar däck som avviker mer än de tillåtna 5 % från de däck bilen är typgodkänd för - kan man få böta då vid en flygande inspektion eller liknande?

De däck jag har för avsikt att köpa avviker lite drygt 6 %. Bör man ö h t bry sig?
Citera
2006-11-14, 21:47
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banana
Tänkte passa på att köpa några bättre begagnade vinterdäck än de jag har, och då ramlade jag på en annons om en uppsättning Good Year Ultra Grip 300, använda endast en säsong. Men då jag ringer gubben får jag veta att de stått i 7 år efter den där första säsongen, då sonen flyttat utomlands.

Så min fråga är, är det idé att köpa däck som är så pass gamla trots att de inte använt mkt alls?

Var/hur ser man tillverkningsdatumet?

Tacksam för svar

Du letar upp DOT-märkningen på däcket. Sista siffergruppen är tre eller fyra siffror. Är det tre siffror är däcket gjort på 90-talet. T ex 428 betyder vecka 42, 1998.

Är det fyra siffror är det gjort på 2000-talet. 4200 betyder vecka 42, 2000.

Hur gamla däck man kan ha beror mycket på förvaringen. Nyare däck är även mindre känsliga för ålder än äldre, då de innehåller andra gummiblandningar. Förr hade man mer naturgummi i vilket var mycket känsligare för ålder. Hur som helst hade jag aldrig köpt ett däck som är äldre än två, tre år.
Citera
2006-11-14, 21:48
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banana
Fråga i anslutning - om jag monterar däck som avviker mer än de tillåtna 5 % från de däck bilen är typgodkänd för - kan man få böta då vid en flygande inspektion eller liknande?

De däck jag har för avsikt att köpa avviker lite drygt 6 %. Bör man ö h t bry sig?

Nej du får nog ombesiktning på det
Citera
2006-11-15, 21:52
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Nej du får nog ombesiktning på det

Då måste det vara en riktigt anal polisman. För övrigt så bryr sig bilprovningen inte om vilka däck man har, så länge mönsterdjupet är OK.
Citera
2006-11-16, 15:28
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Då måste det vara en riktigt anal polisman. För övrigt så bryr sig bilprovningen inte om vilka däck man har, så länge mönsterdjupet är OK.

Nej vanligtvis inte, men får du nu ett beslut om ombesiktning på en flygande besiktning så lär dom ju kasta ett öga på det iaf, då du har protokoll på vad som är underkänt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in