2006-11-07, 19:30
Medlem
Oddballs avatar
Allt från några veckor om man har bra instruktörer och "villiga" personer som ska tränas upp. Årtusenden om råmaterialet är fel, som i Italiens fall...
Citera
2006-11-07, 21:01
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Allt från några veckor om man har bra instruktörer och "villiga" personer som ska tränas upp. Årtusenden om råmaterialet är fel, som i Italiens fall...
Italienarna var inte så dåliga soldater i sig.
Efter att Italien först kapitulerat och sedan gått över till de allierades sida, så fortsatte en del trupper i norditalien att strida på Tysklands sida. Med tysk utrustning och under tyskt befäl så skötte de sig acceptabelt och visade att råmaterialet inte var så dåligt trots allt.
Citera
2006-11-08, 00:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Med en irakier som lärare lär det ta flera år.

...

Varför det? Nu är jag visserligen ingen arabälskare, men jag är ändå övertygad om att det finns irakier som är militärt och någorlunda pedagogiskt kompetenta.
Citera
2006-11-08, 00:17
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Italienarna var inte så dåliga soldater i sig.
Efter att Italien först kapitulerat och sedan gått över till de allierades sida, så fortsatte en del trupper i norditalien att strida på Tysklands sida. Med tysk utrustning och under tyskt befäl så skötte de sig acceptabelt och visade att råmaterialet inte var så dåligt trots allt.

Det var väl ungefär det jag menade...

För att väga upp de trupper i norra Italien du nämner så kan vi ju nämna de italienska trupper som "stred" i Nordafrika med Rommel...
Citera
2006-11-08, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjöberg
Varför det? Nu är jag visserligen ingen arabälskare, men jag är ändå övertygad om att det finns irakier som är militärt och någorlunda pedagogiskt kompetenta.

För att du har dåligt sinne för humor.
Citera
2006-11-08, 06:39
Medlem
Engelbreckts avatar
Tja, en grundläggande soldatutbildning är i de flesta länder som jag känner till 3-4 månader, men det går nog att få folk att bli hyfsade soldater på kortare tid om man tar bort exercis, materielvård och sängbäddande från schemat och fokuserar enbart på strid. Är personerna som ska tränas i god fysisk form och kan skjuta sedan tidigare är det ju bara att börja tränas strid direkt, då kan det inte gärna ta många veckor innan de duger.
Citera
2006-11-08, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Tja, en grundläggande soldatutbildning är i de flesta länder som jag känner till 3-4 månader, men det går nog att få folk att bli hyfsade soldater på kortare tid om man tar bort exercis, materielvård och sängbäddande från schemat och fokuserar enbart på strid. Är personerna som ska tränas i god fysisk form och kan skjuta sedan tidigare är det ju bara att börja tränas strid direkt, då kan det inte gärna ta många veckor innan de duger.

Min önskedröm är ju att så många som möjligt av det svenska folket, ungdomar såväl som lite äldre, skall se till att komma och förbli i bra fysisk form, lära sig orientera, vänja sig vid lite friluftsstrapatser och gärna lära sig skjuta någorlunda. Då har man en bra grund att bygga vidare på om behovet skulle uppstå nån gång i framtiden.
Citera
2006-11-08, 18:38
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjöberg
Min önskedröm är ju att så många som möjligt av det svenska folket, ungdomar såväl som lite äldre, skall se till att komma och förbli i bra fysisk form, lära sig orientera, vänja sig vid lite friluftsstrapatser och gärna lära sig skjuta någorlunda. Då har man en bra grund att bygga vidare på om behovet skulle uppstå nån gång i framtiden.

De tre första sakerna du nämner är ju dessutom saker man mår bra av och det skulle förbättra hälsan på det svenska folket, något som sannerligen behövs i dessa dagar av gigantisk slöhet...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in