2006-11-01, 19:55
Medlem
Etanols avatar
God kväll bröder och systrar.

Idag kom det hem två små kattungar. Och trots att jag är emot köpet så skulle jag kunna skriva några rader här som skulle låta otroligt fåniga.

Hur som helst, har bestämt mig för att kalla en katt för Sergei. Och han ska bli den bästa katt jag nånsin lärt känna. Jag hade nämligen tänkt att lära honom några fina konster. Som hunder kan! Sitt och vacker tass är väl något att börja med.

Men hur? Det måste gå!

Ciao amigo
// Etanol
Citera
2006-11-01, 20:07
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etanol
God kväll bröder och systrar.

Idag kom det hem två små kattungar. Och trots att jag är emot köpet så skulle jag kunna skriva några rader här som skulle låta otroligt fåniga.

Hur som helst, har bestämt mig för att kalla en katt för Sergei. Och han ska bli den bästa katt jag nånsin lärt känna. Jag hade nämligen tänkt att lära honom några fina konster. Som hunder kan! Sitt och vacker tass är väl något att börja med.

Men hur? Det måste gå!

Ciao amigo
// Etanol

http://www.catsplay.com/dailycat.php3?cat=mind&scat=mind_training

go for it!
Citera
2006-11-01, 23:04
Medlem
Supers avatar
skulle gissa att katten behöver lite mer tålamod jmf med en hund
Citera
2006-11-01, 23:13
Medlem
SanTiagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polyesterpam
http://www.catsplay.com/dailycat.php3?cat=mind&scat=mind_training

go for it!
Det där var jävligt coolt.
Min kattälskande exflickvän är halv galen att försöka göra katterna hennes mänskliga.
Jag skickade länken till henne, så nu är det bara att invänta på postitiva resultat.
Citera
2006-11-03, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etanol
Jag hade nämligen tänkt att lära honom några fina konster. Som hunder kan! Sitt och vacker tass är väl något att börja med.

Men hur? Det måste gå!

Grattis till kattungarna! Och grattis till din ambition att göra något mer av relationen än att bara låta katterna leva sina liv för sig själv!

Kanske har du redan kollat in länken. Själv får jag inte fram den. Vill bara säga att jag har lärt alla mina tre katter något, som att vinka, pussa Matte på nosen, eh, näsan, samt att apportera. Jag skulle tro att det går att lära en katt en hel del om man bara ger katten den rätta triggern. Finn först ut vilket godis som allra mest triggar katten. I mitt fall har det varit vanliga VitaBe jästtabletter, som jag under inlärningsperioden delade i småbitar, upp till fyra ggr för att det inte skulle bli för mycket och riskera biverkning. Belöningen behöver inte vara av stor mängd, alltså, om du förstår.

Lycka till!
Citera
2006-11-04, 04:33
Medlem
Vad har du för katt?
KAn bero på ras
tex siameser tror jag är mer 'hundlika'
alltså lättare att få att 'lyda'
Perser som jag hade tror jag tex är lite 'trögare'(sävliga är de iaf ofta )
än bondkatter emn det är bara mina teorier...vad jag tycker mig ha iaktagit..
Oavsett ras är de ju individer som vi så...

Förresten INGA katter är tröga, vill inte föolämpa dessa underbara
skapelser MEN de gör precis som de vill ,når det passar dem själva
så...som sagt LYCKA TILL
med lydnad/dressyr
Citera
2006-11-04, 06:25
Medlem
Sinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nanine
Grattis till kattungarna! Och grattis till din ambition att göra något mer av relationen än att bara låta katterna leva sina liv för sig själv!

Kanske har du redan kollat in länken. Själv får jag inte fram den. Vill bara säga att jag har lärt alla mina tre katter något, som att vinka, pussa Matte på nosen, eh, näsan, samt att apportera. Jag skulle tro att det går att lära en katt en hel del om man bara ger katten den rätta triggern. Finn först ut vilket godis som allra mest triggar katten. I mitt fall har det varit vanliga VitaBe jästtabletter, som jag under inlärningsperioden delade i småbitar, upp till fyra ggr för att det inte skulle bli för mycket och riskera biverkning. Belöningen behöver inte vara av stor mängd, alltså, om du förstår.

Lycka till!
Hur lärde du dem att apportera? Min ena katt har lärt sig det själv men inte den andra och jag kommer inte på hur jag ska locka honom att komma med musen till mig.
Citera
2006-11-04, 09:40
Medlem
StrangersCandys avatar
Försök att använda dig av en Klicker. Som man använder till hundar. Jag har hört att det ska fungera ypperligt på katter också, så att dom lär sig fortare.
Citera
2006-11-05, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinne
Hur lärde du dem att apportera? Min ena katt har lärt sig det själv men inte den andra och jag kommer inte på hur jag ska locka honom att komma med musen till mig.

Som byte använde jag ihopknycklat papper, gjorde en lagom stor boll, dvs munsbit, inte så tung heller, som en leksaksmus. Först såg jag till att katten satt i färdriktningen och för tydlighetens skulle placerade jag honom mellan mina fötter och så lade jag bollen på golvet alldeles framför katten och så sköt jag iväg bollen med fingrarna, ja, du vet, så där, tjoff!, så att den for iväg som en projektil. Sånt triggar en katts jaktinstinkt.

Och katten for iväg efter den, men i början satte han sig alltid vid pappersbollen, fast jag kunde se på honom att han var triggad på en fortsättning, som om han ville att bollen skulle fara iväg en gång till. Då gick jag fram till honom och höll upp pappersbollen i ena handen och höll den mot hans mun, samtidigt som jag höll andra handen under hans bröstkorg och
liksom föste mot båda frambenen och i riktning tillbaka, där jag nyss hade stått, när jag sköt iväg bollen. Hela tiden talade jag uppmuntrande: Bravo! Duktig kille! bla bla... Omständligt, jodå, och inget kul för min rygg! Tillbaka i mål, alltså, där tanken var att han skulle nedlägga bytet till Matte, fick han ännu mera uppmuntran.

Jag bodde i ett hus med korridorsystem och höll till i korridoren, när vi tränade, men eftersom pappersbollen for iväg så himla långt och jag sedan måste gå med böjd rygg samma långa väg tillbaka, så började vi träna inne i lägenheten istället, där bollen inte kunde komma längre än, säg, två, tre meter iväg. Kan vara nåt att fundera på! Det inte bara sparade min rygg, utan det framför allt frestade inte på kattens tålamod. Man ska ju alltid börja träna i liten skala och i få minuter och alltså sluta innan katten tröttnar.

Så här tränade vi högst tio minuter per dag och då kanske tre, fyra gånger. Tills jag gav upp! Tänkte att det där kunde aldrig funka. Efter några dagar - utan träning - står jag och diskar, då plötsligt katten kommer och tynger hela sin kroppstyngd mot mina ben, så att jag knäade och samtidigt hörs en lätt duns - så som det dunsar från pappersbollar - och vid mina fötter låg en pappersboll. Polletten hade trillat ner!
Citera
2012-10-22, 13:51
Medlem
De fukade jättebra för mig att lära min katt sitt, tass, stå och apport.
Krävs dock en hel del koncentration om inte katten själv är intresserad av att lära sig och tycker att det är kul - vilket min katt gör.
Gör precis som när man ska lära en hund till att göra något. För sitt: Säg sitt, ev. lägg en hand på kattens "rumpa" och belöna rörelse mot att sitta/att den sätter sig med godis och klappar.
Tass: hjälp katten att sätta tassen på din hand. Börja tillexempel med att ha godisen i handen, putta bort kattens nos från godisen då kommer katte automatiskt att försöka ta godisen med tassen - belöna minsta lilla rörelse här också, även om de bara är så att katten lyfter litelitelite på tassen. tillslut går det även om du inte har en godis i handen.

För att lära din katt apport så måste du hitta något som katten gillar att bära runt på, tycker om att ha i munnen helt enkelt. Min katt älskar ihopknöglat papper. Kasta, när katten fångar det du kastade så tar du det från katten, fångar uppmärksamheten, berömmer och kastar igen, tar tillbaka de du kastade, fångar kattens uppmärksamhet, berömmer och kastar igen. osvosv.

Tänk på att katten ska ha rätt sinnesstämning när ni tränar. En nyvaken katt vill inte gärna träna på nya ting likväl som en uppjagad lekfull katt inte vill träna på saker och ting. Försök ta tillvara på tillfällena då din katt kommer till dig och säger att "hallå, här är jag, gör nått med mig!"

Lycka till!
Citera
2012-10-22, 14:31
Medlem
Carelesss avatar
Psykologi... Läran om själen... Trodde alla visste att katter saknar själ.

Nej, men etologi innefattas inte av psykologi.

Psykologi och psykiatri --> Husdjur
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in