2006-10-31, 00:08
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SheriffeN^^
På mil.se står det att sökande till officer i flygtjänst måste ha betyg i ett antal olika gymnasiekurser, räcker det om man bara gör dessa kurser och skiter i resten av programmet?
Har du blivit något klokare?

Jag noterade nu att du vill bli flygförare.
Bara som orientering: det är apsvårt att bli antagen som kust- eller fallskärmsjägare...men det är peanuts i jämförelse med att bli antagen till flygförarutbildning, speciellt gällande spetsnos (Gripen).

Sorry, men har du inte toppbetyg i allt, examinerad som ingenjör på KTH och psyke som får stålmannen verka som en rutten tomat...då kommer du inte in.
En siffra - som jämförelse, om än några år gammal (2000-2001) - är ca runt 80-90 sökande till varje plats på Flygskolan, och dessa är redan officerare.

Följ mitt tidigare tips: plugga järnet, träna pannbenet och sök de tjänster som verkar intressanta - samt realistiska.
Vilka som är realistiska får du veta av Pliktverket broende på dina resultat.

Ge järnet!
Citera
2006-10-31, 09:15
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Har du blivit något klokare?

Jag noterade nu att du vill bli flygförare.
Bara som orientering: det är apsvårt att bli antagen som kust- eller fallskärmsjägare...men det är peanuts i jämförelse med att bli antagen till flygförarutbildning, speciellt gällande spetsnos (Gripen).

Sorry, men har du inte toppbetyg i allt, examinerad som ingenjör på KTH och psyke som får stålmannen verka som en rutten tomat...då kommer du inte in.
En siffra - som jämförelse, om än några år gammal (2000-2001) - är ca runt 80-90 sökande till varje plats på Flygskolan, och dessa är redan officerare.

Följ mitt tidigare tips: plugga järnet, träna pannbenet och sök de tjänster som verkar intressanta - samt realistiska.
Vilka som är realistiska får du veta av Pliktverket broende på dina resultat.

Ge järnet!

(passar på att försöka ge svar på alla inlägg på en gång)

Mitt enda problem är som sagt att jag tidigare har haft en riktigt jobbig period i mitt liv, och därför inte kunnat plugga på flera år.

Jag anser själv att allt det här bara har gjort mig starkare, men det krävdes självklart lång tid för återhämtning. Nu tycks jag närmast vara immun mot stress, detta är tack vare KBT-terapi där jag lärde mig mer om mig själv.

Men frågan är om jag kan bevisa det på något sätt, det faktum att jag har haft det tufft tidigare i livet ses bara som en svaghet på papperet. Men jag förstår varför.

Jag har alltid varit i väldigt bra fysisk form, utom dom två senaste åren. Men jag har nu lyckats komma i form igen på väldigt kort tid. Klarade jägartestet som fanns på lumpen.se utan problem. Och på dom IQ-test jag har gjort har jag fått ca 129-133 poäng.

Jag hade tänkt skita i min utbildning tills vidare och jobba som entrepenör, men mina gamla drömmar hemsöker mig fortfarande. Skulle mer än något annat vilja bli en pilot. Ska undersöka mina möjligheter till att skaffa en tillräckligt bra utbildning innan jag fyller 23. Får se hur det blir, annars kan jag alltid välja en annan karriär, det är aldrig en nackdel att ha en bra utbildning.

Tack för alla svar!
Citera
2006-10-31, 11:21
Medlem
Satsa på flygförare om det är det du vill. Låt rekrycs tester solla bort dig, inte folk som tvivlar på nätet!

Jag själv ska göra ett försök.
Citera
2006-10-31, 12:13
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Satsa på flygförare om det är det du vill. Låt rekrycs tester solla bort dig, inte folk som tvivlar på nätet!

Ja, jag låter ju ingen krossa mina drömmar bara så där. Men det är ju bra att veta vad som krävs innan, om man ska satsa på något, därför är jag glad och tacksam för alla svar.

Jag klarar nog definitivt min gymnasieutbildning innan jag fyller 23. Men räcker det för att man sen ska kunna komma in på militärakademin och hinna söka till flygskolan innan man blir för gammal?

Vad har du själv för utbildning och hur gammal är du?

Hur som helst önskar jag dig lycka till! Hoppas vi får varsin Gripen en vacker dag
Citera
2006-10-31, 12:33
Medlem
Enligt vad jag förstått ska du vara högst 23 det år flygförarutbildningen startar? Alltså måste man vara runt 21-22 när man ansöker så man hinner bli officerare först?

Jag är född 1988 och läser samhäll m. företagsekonomi på gymnasiet.

...Det du ska hinna innan du ansöker är väl gymnasiet + lumpen (11/16 mån)? Är du ett fysiskt vidunder eller är du weak?
Citat:
Ja, jag låter ju ingen krossa mina drömmar bara så där. Men det är ju bra att veta vad som krävs innan, om man ska satsa på något, därför är jag glad och tacksam för alla svar.

Jag klarar nog definitivt min gymnasieutbildning innan jag fyller 23. Men räcker det för att man sen ska kunna komma in på militärakademin och hinna söka till flygskolan innan man blir för gammal?

Vad har du själv för utbildning och hur gammal är du?

Hur som helst önskar jag dig lycka till! Hoppas vi får varsin Gripen en vacker dag
Citera
2006-10-31, 12:41
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Citat:
Enligt vad jag förstått ska du vara högst 23 det år flygförarutbildningen startar? Alltså måste man vara runt 21-22 när man ansöker så man hinner bli officerare först?

Jag är född 1988 och läser samhäll m. företagsekonomi på gymnasiet.

...Det du ska hinna innan du ansöker är väl gymnasiet + lumpen (11/16 mån)? Är du ett fysiskt vidunder eller är du weak?

Ok, då är vi lika gamla. Frågan är bara om jag hinner plugga igen så mycket som jag har missat.

Sen förstår jag inte riktigt hur du menar med min fysik? Menar du mitt nuvarande läge, eller om jag har lätt att träna upp mig?

Jag har varit i bättre form, men det tar ca 1-2 månader för mig att komma tillbaka till min topp. Och jag skulle nog klara det som krävs redan nu. Grejen är bara den att det alltid finns folk som är bättre, det räcker nog inte med att bara ha "tillräckligt". Så jag måste nog ha en bra utbildning, och nå min gamla toppform rent fysiskt för att ha en chans.

Får försöka kontakta någon på försvaret och fråga om jag ens har en chans. Både när det gäller lumpen och eventuell karriär inom försvaret senare.
Citera
2006-10-31, 13:23
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:

Självklart ska han/du/ni satsa på det ni vill och inte lyssna för mycket på "proffs-tyckare" över internet.

Men, jag vågar påstå att jag är rätt insatt i ämnet - om än inte helt up to date i regelverket - och känner ett visst ansvar att informera om både möjligheter och begränsningar.

Just Ff/Spetsnos är den svåraste befattningen som finns i FM att bli antagen till, givetvis ska ni ge järnet på det, men samtidigt ska ni vara medvetna om att det inte kanske går som ni önskar - så ni inte bryter ihop av besvikelse om ni inte blir antagna.

Lycka till!
Citera
2006-10-31, 16:32
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Självklart ska han/du/ni satsa på det ni vill och inte lyssna för mycket på "proffs-tyckare" över internet.

Men, jag vågar påstå att jag är rätt insatt i ämnet - om än inte helt up to date i regelverket - och känner ett visst ansvar att informera om både möjligheter och begränsningar.

Just Ff/Spetsnos är den svåraste befattningen som finns i FM att bli antagen till, givetvis ska ni ge järnet på det, men samtidigt ska ni vara medvetna om att det inte kanske går som ni önskar - så ni inte bryter ihop av besvikelse om ni inte blir antagna.

Lycka till!

Tack

Men vad anser du är viktigare, hur bra man gör på testerna eller ens utbildning?

Kan man göra klart gymnasiet och sen söka direkt till flygskolan? Eller måste man först klara en officersutbildning för att sedan kunna söka? Om så är fallet så har jag väldigt ont om tid till att göra allt det där innan jag fyller 22.
Citera
2006-10-31, 22:00
Medlem
Alltså, du måste ha gjort lumpen först innan du kan söka till flygförare. Dessutom måste du ha ett slutbetyg från gymnasiet/komvux. Dvs 2500 poäng varav 90% minst betyget G.
Citera
2006-11-01, 10:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shisha
Sen kan man ju fråga sig hur vanligt förekommande det är att läkaren på pliktverket kollar i ens journal?

Ja det funkar ju att inte nämna det
Citera
2006-11-01, 13:20
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackson
Alltså, du måste ha gjort lumpen först innan du kan söka till flygförare. Dessutom måste du ha ett slutbetyg från gymnasiet/komvux. Dvs 2500 poäng varav 90% minst betyget G.

Ok, men man måste inte vara officer eller ha någon sorts högskoleutbildning redan innan man söker till flygskolan?

Annars så lär jag klara det. Jag kan klara både gymnasiet, lumpen, tredje terminen och utlandsstjänst till innan jag fyller 22-23.
Citera
2006-11-01, 13:42
Medlem
Citat:
Ok, men man måste inte vara officer eller ha någon sorts högskoleutbildning redan innan man söker till flygskolan?

Annars så lär jag klara det. Jag kan klara både gymnasiet, lumpen, tredje terminen och utlandsstjänst till innan jag fyller 22-23.

Lättare sagt än gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in