Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Har du blivit något klokare?
Jag noterade nu att du vill bli flygförare.
Bara som orientering: det är apsvårt att bli antagen som kust- eller fallskärmsjägare...men det är peanuts i jämförelse med att bli antagen till flygförarutbildning, speciellt gällande spetsnos (Gripen).
Sorry, men har du inte toppbetyg i allt, examinerad som ingenjör på KTH och psyke som får stålmannen verka som en rutten tomat...då kommer du inte in.
En siffra - som jämförelse, om än några år gammal (2000-2001) - är ca runt 80-90 sökande till varje plats på Flygskolan, och dessa är redan officerare.
Följ mitt tidigare tips: plugga järnet, träna pannbenet och sök de tjänster som verkar intressanta - samt realistiska.
Vilka som är realistiska får du veta av Pliktverket broende på dina resultat.
Ge järnet!
(passar på att försöka ge svar på alla inlägg på en gång)
Mitt enda problem är som sagt att jag tidigare har haft en riktigt jobbig period i mitt liv, och därför inte kunnat plugga på flera år.
Jag anser själv att allt det här bara har gjort mig starkare, men det krävdes självklart lång tid för återhämtning. Nu tycks jag närmast vara immun mot stress, detta är tack vare KBT-terapi där jag lärde mig mer om mig själv.
Men frågan är om jag kan bevisa det på något sätt, det faktum att jag har haft det tufft tidigare i livet ses bara som en svaghet på papperet. Men jag förstår varför.
Jag har alltid varit i väldigt bra fysisk form, utom dom två senaste åren. Men jag har nu lyckats komma i form igen på väldigt kort tid. Klarade jägartestet som fanns på lumpen.se utan problem. Och på dom IQ-test jag har gjort har jag fått ca 129-133 poäng.
Jag hade tänkt skita i min utbildning tills vidare och jobba som entrepenör, men mina gamla drömmar hemsöker mig fortfarande. Skulle mer än något annat vilja bli en pilot. Ska undersöka mina möjligheter till att skaffa en tillräckligt bra utbildning innan jag fyller 23. Får se hur det blir, annars kan jag alltid välja en annan karriär, det är aldrig en nackdel att ha en bra utbildning.
Tack för alla svar!