2006-10-28, 21:34
Medlem
Skrikapas avatar
Jag har ett par frågor angående den fysiska träningen inför och under utlandstjänstgöring. Det är jävligt viktigt för mig att hålla mig i god kondition, vill inte komma hem som ett vrak om jag nu får åka.

Hur läggs fysträningen upp under förberedelseterminen till utlandstjänst? Är det upp till var och en att hålla sig i god kondition eller är det massfys i sann GSU-anda som gäller?

Hur ser träningsmöjligheterna ut i Kosovo tillexempel? Bedrivs någon form av gemensam träning där? Finns simhall, löparspår eller gym?

Grymt tacksam för informationsrika svar!
Citera
2006-10-28, 23:14
Medlem
Jonas_Pampariuss avatar
Detta är kanske inte ett informationsrikt svar, men en liten pusselbit åtminstone.

Som du säkert vet så är det 2 mån förberedande tjänst GSU US innan du åker utomlands, så då är det väl rimligt att det bedrivs fys. I vilken omfattning vet jag inte dock.

Väl ute så (allt enl utsago från en segant på mitt kompani som varit på sex missioner) är varje dag lite av en träning då utrustningen väger utav helvete. Extra skydd, magasin och vatten m m vilket ger ca 30 kg plus en massa vapen. Däritill hävdade seganten att i princip alla tillbringar fritiden med att gå på gym, drick proteindrinkar och käka bananer. Så möjlighetena att komma hem styrkt i kropp och själ torde vara goda.
Citera
2006-10-29, 01:36
Medlem
emilio82s avatar
I Kosovo finns ett gym som är ganska bra, det finns en 1.9km lång slinga som man kan löpa innanför campens murar, vill du ha ett terräng spår så kan du springa utanför och kan då välja på 6 km och en mil tror jag! Vad du gör på din fritid i utlandsstyrkan är upp till dig, om du vill sova eller träna är det ingen som bryr sig om, dock är det ju bra att hålla sig i form. Den gemensamma fysen brukar oftast bli något "lite roligare" såsom innebandy eller beachvolleyboll. Nån simhall finns det inte; Om inte hotell Madrid räknas!!!

Under GSU:n var det ungefär likadant, det är fritiden som man fysar på.
Citera
2006-10-29, 09:40
Medlem
Frangsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrikapa
Jag har ett par frågor angående den fysiska träningen inför och under utlandstjänstgöring. Det är jävligt viktigt för mig att hålla mig i god kondition, vill inte komma hem som ett vrak om jag nu får åka.

Hur läggs fysträningen upp under förberedelseterminen till utlandstjänst? Är det upp till var och en att hålla sig i god kondition eller är det massfys i sann GSU-anda som gäller?

Hur ser träningsmöjligheterna ut i Kosovo tillexempel? Bedrivs någon form av gemensam träning där? Finns simhall, löparspår eller gym?

Grymt tacksam för informationsrika svar!

En officer till mig sa att på utlandsmissioner (iaf till kosovo) har man två alternativ. Bli fet av att dricka bira, eller bli vältränad av just träning. Enligt honom väljer du själv hur du vill spendera din fritid så det lär säkerligen finnas möjligheter att träna.
Citera
2006-10-29, 11:46
Medlem
Skrikapas avatar
Låter bra det där. Känns skönt att få sköta träningen individuellt, blir bäst så.
Hörde något om att de har simhall/poolkomplex eller liknande i afghanistan, kan inte camp victoria apa efter .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in