Citat:
Ursprungligen postat av discarded
Jag håller till största det med dig men jag ville bara påpeka att de faktiskt läckt väldigt mycket material om andra länder. Det här är dock den största läckan och det har varit en del om USA på sistone. Men att påstå att de inte läcker om andra länder är ganska okunnigt att påstå. Det finns en anledning till att wikileaks är blockerat i Kina. Dessutom har Assange sagt att de har en del info om Ryssland som bearbetas nu.
Det är möjligt att det läckt dokument från andra länder också, men knappast i den utsträckningen man har gått på USA. Det verkar inte heller som att man lagt särskilt mycket kraft på att uppmärksamma dessa dokument om man jämför med de presskonferense som t.ex gjorts i samband med USA-läckorna.
Sen kan man ju även påpeka att en strejk är, till skillnad från en nätattack, laglig. Det som görs nu är alltså olagligt och de som blir lidande är till stor del konsumenter som inte kan använda sina kreditkort. Er aktion är på det sättet inte helt olik en terroristaktion. Lägg dock märke till mitt ordval, inte helt olik, men med vissa skillnade så klart.
Alla som deltar kan nog räkna med att era ip-adresser blir lagrade och skickade till underrättelsetjänster runt om i världen. Vissa av er kan nog räkna med att bli straffade, och om inte det iaf hindrade från inresa i bland annat USA. Ni kanske inte tror på det, men jag ser ingen anledning till varför det inte skulle utspela sig på det sättet.
Att ge sig på myndighetssidor som försöker stoppa er är dessutom väldigt fel enligt mig. Det som görs är olagligt och myndigheterna har ett ansvar att stoppa er. Att försöka hindra det är förespråkande av anarki och odemokratiskt. Jag och majoriteten av opinionen tycker inte att nätattacker ska tolereras, oavsett vad syftet är. Att ni går över majoritetsopinionen för att ni tycker er veta bättre är i min åsikt ganska vrickat. Det finns andra sätt att påverka och samtidigt respektera den demokratin och öppenheten som wikileaks själva förespråkar.