2010-12-12, 17:32
Medlem
Kingers avatar
Kan ni inte sänka blondinbellas blogg medans ni är i gång?
Citera
2010-12-12, 17:34
Medlem
Idinansikts avatar
Jobbar inom handeln kan meddela att vi har stora problem med mastercard just nu!
Citera
2010-12-12, 17:50
Medlem
sväns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
Kan ni inte sänka blondinbellas blogg medans ni är i gång?
Anonymous är bara ute efter de företag som motarbetar wikileaks och andra företag som försöker sätta stopp för yttrandefriheten.
Så tyvärr.
Citera
2010-12-12, 18:00
Medlem
discardeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svän
Anonymous är bara ute efter de företag som motarbetar wikileaks och andra företag som försöker sätta stopp för yttrandefriheten.
Så tyvärr.

Borde ni inte gå på myndighetssidor mer? Det kanske inte ger lika stor effekt, men det är ju ändå dom som trycker på företagen.
Citera
2010-12-12, 18:03
Medlem
Kingers avatar
Tror ni att man helt ensam hade kunnat sänka en amatörmässig sida på detta sätt?
Citera
2010-12-12, 18:07
Medlem
Frågan är väl om er operation vinner sympatier eller väcker irritation mot er och således wikileaks.

Om det påverkar de som är ute och julshoppar så tror jag inte att folk tänker att det är bra att ni attackerar företag som inte vill beblanda sig med Wikileaks, jag tror snarare att de blir jävligt arga på er. Jag tror inte heller att särskilt många kommer skippa sitt visa eller mastercard och byta till... maestro?

Men men, ni internetkrigare från medelklassen tänker väl inte längre än näsan räcker. Ni får väl bånge så fort ni ser att det ni gör kommer med i nyheterna och börjar tjata om gräsrotsmakt som någon så bra pekade ut i tråden.

Företagen har all rätt att stödja dem de vill och vägra att stödja dem de inte vill. Ni hävdar att internet ska vara fritt för de ni gillar (wikileaks) men att företag ni inte gillar ska tas bort från internet (mastercard). Ni inser väl att om mastercard skulle besluta sig för att DDosa wikileaks skulle ni inte ha någon rätt att klaga eller fördömma då ni gjort precis samma sak på samma grunder?

Er operation är barnslig och ert engagemang missriktat. Er blinda tro på "transparens" gör er till en flock får i mina ögon. Tänk steget längre och fundera över vad läckor av diplomatisk korrespondens kan ha för effekt på världspolitiken. Krig? Inte helt omöjligt. Diplomatiska dokument ska inte kunna synas av alla, det är viktigt att länder kan hålla diskussioner utan att alla andra länder ska kunna se dem. Vissa saker måste kunnas hålla hemligt och inte avslöjas för allmänheten. Att tro något annat är bara idealistiskt och orealistiskt.

Sist men inte minst undrar jag om folket på wikileaks har ungått att det finns andra världsmakter än USA... Kina och Ryssland t.ex. Varför inte läcka några dokument från dessa länder? De är ju knappast helgon om vi säger så. Transparens kan ju omöjligt gälla om man endast ger sig på en världsmakt.
Citera
2010-12-12, 18:13
Medlem
discardeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuickJelly
Frågan är väl om er operation vinner sympatier eller väcker irritation mot er och således wikileaks.

Om det påverkar de som är ute och julshoppar så tror jag inte att folk tänker att det är bra att ni attackerar företag som inte vill beblanda sig med Wikileaks, jag tror snarare att de blir jävligt arga på er. Jag tror inte heller att särskilt många kommer skippa sitt visa eller mastercard och byta till... maestro?

Men men, ni internetkrigare från medelklassen tänker väl inte längre än näsan räcker. Ni får väl bånge så fort ni ser att det ni gör kommer med i nyheterna och börjar tjata om gräsrotsmakt som någon så bra pekade ut i tråden.

Företagen har all rätt att stödja dem de vill och vägra att stödja dem de inte vill. Ni hävdar att internet ska vara fritt för de ni gillar (wikileaks) men att företag ni inte gillar ska tas bort från internet (mastercard). Ni inser väl att om mastercard skulle besluta sig för att DDosa wikileaks skulle ni inte ha någon rätt att klaga eller fördömma då ni gjort precis samma sak på samma grunder?

Er operation är barnslig och ert engagemang missriktat. Er blinda tro på "transparens" gör er till en flock får i mina ögon. Tänk steget längre och fundera över vad läckor av diplomatisk korrespondens kan ha för effekt på världspolitiken. Krig? Inte helt omöjligt. Diplomatiska dokument ska inte kunna synas av alla, det är viktigt att länder kan hålla diskussioner utan att alla andra länder ska kunna se dem. Vissa saker måste kunnas hålla hemligt och inte avslöjas för allmänheten. Att tro något annat är bara idealistiskt och orealistiskt.

Sist men inte minst undrar jag om folket på wikileaks har ungått att det finns andra världsmakter än USA... Kina och Ryssland t.ex. Varför inte läcka några dokument från dessa länder? De är ju knappast helgon om vi säger så. Transparens kan ju omöjligt gälla om man endast ger sig på en världsmakt.

Jag håller till största det med dig men jag ville bara påpeka att de faktiskt läckt väldigt mycket material om andra länder. Det här är dock den största läckan och det har varit en del om USA på sistone. Men att påstå att de inte läcker om andra länder är ganska okunnigt att påstå. Det finns en anledning till att wikileaks är blockerat i Kina. Dessutom har Assange sagt att de har en del info om Ryssland som bearbetas nu.

EDIT: Håller inte med dig om diplomati måste vara hemlig. Det som kommit fram är ju att myndigheter, tex Sverige, håller på med saker som inte ens riksdagen vet om. Detta ska självklart fram. Om medborgarna inte vet vad vad de med vapnena håller på med så vet de inte när de faktiskt borde avsättas.
Senast redigerad av discarded 2010-12-12 kl. 18:19.
Citera
2010-12-12, 18:14
Medlem
Sockerbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discarded
Borde ni inte gå på myndighetssidor mer? Det kanske inte ger lika stor effekt, men det är ju ändå dom som trycker på företagen.

Det väldigt ineffektivt att faktiskt gå på myndighets sidor iomed att väldigt lite av deras verksamhet faktiskt påverkas av just deras hemsidor. Däremot om man stoppar folk från att kunna använda sina kreditkort så skapar man väldigt mycket ekonomiska hinder både för kreditkortsföretagen och för de butiker och privat personer som använder deras tjänster. Dvs. man gör något som faktiskt betyder något. Sedan kan vi debattera hur rätt det är att göra allt detta, men personligen ser jag det ungefär som en typ av strejk. Ta t.ex. flygstrejken för ett par månader sedan, den lamslog en stor del av ekonomin under ett par dagar iomed att folk inte kunde komma till jobbet eller turista osv. däremot tyckte väldigt många sympatiserade med de strejkande då dom kunde förstå att det ibland är viktigt att visa sin åsikter och sin styrka i mer än bara ord.
Citera
2010-12-12, 18:14
Medlem
DeckardCains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
Tror ni att man helt ensam hade kunnat sänka en amatörmässig sida på detta sätt?
Tror inte du riktigt förstått hur det fungerar, gör du det här ensam så blir det ingen DDoS, eftersom du bara gör det just ensam. Sitter du på en 100Mbit lina är det inte omöjligt att sänka någon som kör en skräpig hemmaserver på sitt långsamma ADSL, men då det mesta i dagens läge ligger på webbhotell osv är det ganska ovanligt.

Man kan däremot genomföra en Slowloris-attack, där man på ett par sekunder kan sänka en webbplats ensam ifall servern använder sig av en programvara som är sårbar, dvs typ alla Apache-versioner vilka är väldigt vanliga. Det är rätt lätt att skydda sig från med hjälp av t.ex. IPTables men det är ofta det inte görs.
Citera
2010-12-12, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discarded
Jag håller till största det med dig men jag ville bara påpeka att de faktiskt läckt väldigt mycket material om andra länder. Det här är dock den största läckan och det har varit en del om USA på sistone. Men att påstå att de inte läcker om andra länder är ganska okunnigt att påstå. Det finns en anledning till att wikileaks är blockerat i Kina. Dessutom har Assange sagt att de har en del info om Ryssland som bearbetas nu.

Det är möjligt att det läckt dokument från andra länder också, men knappast i den utsträckningen man har gått på USA. Det verkar inte heller som att man lagt särskilt mycket kraft på att uppmärksamma dessa dokument om man jämför med de presskonferense som t.ex gjorts i samband med USA-läckorna.

Sen kan man ju även påpeka att en strejk är, till skillnad från en nätattack, laglig. Det som görs nu är alltså olagligt och de som blir lidande är till stor del konsumenter som inte kan använda sina kreditkort. Er aktion är på det sättet inte helt olik en terroristaktion. Lägg dock märke till mitt ordval, inte helt olik, men med vissa skillnade så klart.

Alla som deltar kan nog räkna med att era ip-adresser blir lagrade och skickade till underrättelsetjänster runt om i världen. Vissa av er kan nog räkna med att bli straffade, och om inte det iaf hindrade från inresa i bland annat USA. Ni kanske inte tror på det, men jag ser ingen anledning till varför det inte skulle utspela sig på det sättet.

Att ge sig på myndighetssidor som försöker stoppa er är dessutom väldigt fel enligt mig. Det som görs är olagligt och myndigheterna har ett ansvar att stoppa er. Att försöka hindra det är förespråkande av anarki och odemokratiskt. Jag och majoriteten av opinionen tycker inte att nätattacker ska tolereras, oavsett vad syftet är. Att ni går över majoritetsopinionen för att ni tycker er veta bättre är i min åsikt ganska vrickat. Det finns andra sätt att påverka och samtidigt respektera den demokratin och öppenheten som wikileaks själva förespråkar.
Citera
2010-12-12, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuickJelly

Jag tycker du får tycka precis vad du vill i den här frågan, kan delvis hålla med vissa saker. Men något som är bra är ju att du får skriva ned vad du tycker hära? Det är ju exakt det vi kämpar för. Yttrandefriheten, inom några år ska du se att förslag dyker upp titt som tätt där man vill införa olika slags abonomang för internet. Exakt som nuvarande Kabel tv ser ut. Det mår hända att vissa konsekvenser bildas av dessa atacker, men jag tror fortfarande att vi har fått våran röst hörd! Är inte delaktig i ddosandet längre, men grundtanken tycker jag är väldigt bra. Då man på ett enkelt sätt gör en demonstration mot dessa företag. Men att sabbotera var inte det jag tänkt mig. Men somliga mindreåringar har nog inte förstått allt detta du nyss beskrivit.

Jag vet inte hur du vill ha ditt internet om några år, men jag tror att vi vill ha det på samma sätt. Jag tycker att det är fel att ett land kan ha sådan påverkan på internet. Överhuvud taget så tycker jag censur är åt helvete fel.

Vi får ser hur det här går nu, har inte tid att sitta och följa detta längre..
Citera
2010-12-12, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anwes1
Jag tycker du får tycka precis vad du vill i den här frågan, kan delvis hålla med vissa saker. Men något som är bra är ju att du får skriva ned vad du tycker hära? Det är ju exakt det vi kämpar för. Yttrandefriheten, inom några år ska du se att förslag dyker upp titt som tätt där man vill införa olika slags abonomang för internet. Exakt som nuvarande Kabel tv ser ut. Det mår hända att vissa konsekvenser bildas av dessa atacker, men jag tror fortfarande att vi har fått våran röst hörd! Är inte delaktig i ddosandet längre, men grundtanken tycker jag är väldigt bra. Då man på ett enkelt sätt gör en demonstration mot dessa företag. Men att sabbotera var inte det jag tänkt mig. Men somliga mindreåringar har nog inte förstått allt detta du nyss beskrivit.

Jag vet inte hur du vill ha ditt internet om några år, men jag tror att vi vill ha det på samma sätt. Jag tycker att det är fel att ett land kan ha sådan påverkan på internet. Överhuvud taget så tycker jag censur är åt helvete fel.

Vi får ser hur det här går nu, har inte tid att sitta och följa detta längre..

Självklart vill jag ha ett fritt internet, men denna aktion motverkar ju det genom att vägra internet till oliktänkande, vilket måste ses som en enorm paradox. Bara för att ett företag inte vill stödja wikileaks genom att göra affärer med dem så måste de tas bort från internet? Låter lite som fascism i öppenhetens namn enligt mig.

Sen förstår ju jag precis varför folk är så engagerade i detta. För några år sedan när jag var yngre var jag själv en ganska rabiat förespråkare av öppenhet och total frihet på internet. Men jag mognade, lämnade tonåren och insåg att internet måste kunna regleras av lagar precis som resten av samhället. Bara för att man sitter framför en dator betyder inte det att man ska kunna göra vad man vill utan konsekvenser. Jag lärde mig att respektera den demokratiska processen och insåg att oavsett hur starkt jag kände för någonting betydde inte det att min åsikt var mer värd än någon annans. Bara för att man tycker illa om t.ex mastercard betyder inte det att man har rätt till att attackera dem med olagliga medel. Gå ut på gatan istället och tala med folk och övertyga dem på så sätt.

Att de som medverkar i denna aktion grips och ställs för rätta är något jag helhjärtat stödjer. Ett brott är ett brott och det finns andra sätt att göra sin röst hörd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in