Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2002-11-17, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollbunden

Apocalypse Now - 7/10
Boot, Das - 8/10
Saving Private Ryan 9/10
Patton 9/10
Full Metal Jacket 9/10

www.imdb.com

Måste säga att Das Boot och Full metal Jacket är dom utländska krigsilmer jag har sett.

Den bästa krigsfilm jag har sett är "Talvisota" (vinterkriget), som baserar sig på en roman av Antti Tuuri. Föga känd utanför Finland, men mycket sevärd. Mycket bättre än "Okänd soldat", som är lite halvkänd utanför Finland.
Citera
2002-11-17, 22:23
äldre konto (old)
Ej medlem
Fattar inte hur fan man kan ge Apocalypse Now hela 7/10!!!

Det är fan en av de sjukaste filmerna jag har sett. Det enda bra är när dom köttar Charlie i början, resten sewger kewk. Dom ska upp för nån jävla flod å döda den där generalen eller vafan han är bara för att han går beserk å har fått maktvansinne bla bla. den är juh så jävla tråkig efter första anfallet så det finns inte. Ok att den är ett filmiskt mästerverk eller vafan det heter, det ska jag inte ens kommentera, men att den är bra...nej fyy fan.

Over and out
Citera
2002-11-18, 18:49
äldre konto (old)
Ej medlem
mmm, från den sidan att inga dör så är den ju inte kul för dom som gillar filmer typ "Rambo"... Men rent psykologiskt så är den ett mästerverk som bevisar hur onödigt yänkarnas inblandning i vietnam var.
Citera
2002-11-20, 15:36
Medlem
Blackhawk down
Citera
2002-11-24, 18:54
äldre konto (old)
Ej medlem
"Örnen har landat," "Nålens öga" och "Man mot man" (Once an Eagle) är mina favvisar.
Citera
2002-11-24, 22:18
äldre konto (old)
Ej medlem
Ser just nu igenom Band Of Brothers. 600 minuter lång www2 krigsfilm/serie - uppdelade på 10 avsnitt (10 timmar totalt). Har inte sätt klart den en. Men jag måste säga att Band Of Brothers är den absolut bästa krigsfilm jag någonsin sätt. Lång och jävligt perfekt. Speilberg rulle!

Extremt bra !

10 av 10 general snus!
Citera
2002-11-26, 15:23
äldre konto (old)
Ej medlem
Ja, BoB slår lätt ihjäl alla andra krigsfilmer. Problemet är ju att den "bara" består av tio avsnitt, plus ett med intervjuer och ett med "The making of...". Skulle enkelt kunna sitta veckor i sträck med fler avsnitt av BoB. Man får hoppas på att Steven Spielberg och Tom Hanks kokar ihop något om ett annat WW2-förband, jag betalar vad det kostar!
Citera
2002-12-01, 18:47
äldre konto (old)
Ej medlem
Ett tv-tips, idag visar TV4 krigsfilmen Den tunna röda linjen kl 2100.

Få se vilka som har lite hjärna att förstå sig på den istället för att enbart se andra amerikanskt sentimentalpatriotiska stridsfilmer som Saving private Ryan. Kommer ihåg när en 15-20 årig kille i salongen ensamt skrattade högt åt att se tysk hjärnsubstans bli utblåst i den filmen.
Citera
2002-12-03, 18:12
äldre konto (old)
Ej medlem
Den här med Charlie Sheen är kul
Citera
2002-12-05, 19:52
äldre konto (old)
Ej medlem
Det kanske har nämnts men, den bästa filmen är ändå:

Black Hawk Down.
Citera
2002-12-10, 21:41
äldre konto (old)
Ej medlem
Band of Brothers!!

Kommer på TV4 inom kort..... Helt klart det bästa jag sett i genren.
Dock måste jag nämna Saving Pvt Ryan som trots ganska svag story är tekniskt sett väldigt realistisk. Blev chockad av de första 30 minuterna av den filmen då jag såg den första gången. Denna film hamnar bland de främsta av krigsfilmer trots allt. USA romantik skriker somliga, nu är jag inte anti USA och ser den som en bra film helt enkelt.
-------
En annan film som jag väldigt gärna skulle vilja se är den som alla talar om och som heter något i stil med "Gå och Se" eller något i den stilen. Någon av er som vet vilken jag menar och var man kan få tag på den, så kläm fram med det! 8O
Citera
2002-12-12, 14:36
Medlem
Memnoks avatar
Bux: jag kan hålla med om att de 30 första minuterna av shaving ryans privates är grymt bra men efter det utvecklas den till en ganska ordinär hollywoodproduktion.

Den tunna röda linjen är bra men jag tvivlar lite grann på de filosofiska utläggningar som sker tillsammans med stråkmusiken, kanske officerarna hade den tankekapaciteten men jag tror att vanliga meniga bara tänkte på om de skulle få komma hem till farmen och sätta på favorithönan igen.

Här är i mitt tycke de bästa krigsfilmerna:
Stalingrad
Das Boot
Järnkorset
Full Metal Jacket (mest tack vare bootcamp scenerna)
Apocalypse Now (charlie don´t surf!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in