På förmiddagen inleddes rättegången mot den 43-årige man som bland annat åtalats för att ha hotat och trakasserat sångerskan Cajsa Stina Åkerström.
- Jag har inte vela göra dig någonting. Jag har hela tiden trott att Cajsa Stina hyrt in sig hos dig. Det har varit väldigt jobbigt för mig de senaste åtta åren, säger den åtalade 43-åringen i rätten.
Cajsa Stina Åkerström är inte den enda kvinna som känt sig hotad och ofredad av 43-åringen. Först ut att berätta var en kvinna som arbetat på det boende där mannen bor. En kväll i november 2005 hotade han att döda henne om hon dokumenterade hur han mådde. Mannen bor på ett boende för människor som har både psykisk sjukdom och missbruk. Till rutinerna hör att personalen hela tiden skriver in i ett datasystem hur de boende mår och uppför sig. En kväll blev han rasande på det och hotade den kvällsjobbande kvinnan.
- Han hotade att mörda mig om jag skrev något. Jag hade larm på mig men klarade inte av att använda det, berättade kvinnan i tingsrätten.
43-åringen själv berättade om sina demoner.
- Jag har aldrig någonsin skadat någon. Det är mina demoner som spökar. Visst har jag blivit arg men det är mest för olycklig kärleks skull, berättade han. Och när demonerna spökar då skriker jag i min lägenhet.
Också en annan kvinna vittnade mot 43-åringen på förmiddagen. Hon bor i en lägenhet på samma gata som 43-åringen. Hon berättade hur han stått och stirrat in genom hennes sovrumsfönster, hur han suttit på en soffa i ösregnet och tittat mot hennes fönster och hur han knackat på hemma hos henne trots att han fått besöksförbud.
- Jag har hela tiden trott att Cajsa Stina hyrt in sig hos dig. Ni förstår att den sista tiden har jag trott att hon bott i lägenheten ovanför mig också. Jag har hört hennes fotsteg och hört henne gråta och så. Jag har känt mig förföljd av henne, sa 43-åringen bland annat.
Rättegången fortsätter på eftermiddagen då också Cajsa Stina Åkerström ska vittna.