Citat:
Ursprungligen postat av Herze
Läste lite på de artiklar som du hade hittat och det fick mig att undra.
Det stämmer väl att ljuset färdas långsammare i ett medium pga fotonerna absorberas och emitteras hela tiden,eller?
Det här är något jag har funderat litet över och jag vore verkligen tacksam om någon kunde skina lite ljus på saken.
Jag antar att det är elektronerna i mediet som man tänker sig att fotonerna växelverkar med? En ljuspuls som skickas genom en glasskiva borde alltså bli utdragen då alla fotoner omöjligt kan växelverka lika många gånger.
Nåja, nu till det intressanta. Hastigheten ska tydligen sänkas eftersom det finns en viss fördröjning mellan absorption och emission. Men vad är det som säger att fotonen sedan måste fortsätta i den ursprungliga riktningen? Det närmaste ett svar på detta jag kan tänka mig är lagen om rörelsemängdens bevarande. Men isåfall måste väl atomen som absorberar fotonen erhålla den rörelsemängden och jag kan inte se varför fotonen skulle lyckas sno tillbaka den rörelsemängden.
Hur fungerar absorption av elektromagnetisk strålning överhuvudtaget? I fysik B får man lära sig att en elektron endast kan växelverka med en foton som har en energi motsvarande skilladen mellan nuvarande nivå och en högre nivå. Alternativt en foton som överstiger jonisationsenergin. Allt detta för att en elektron, tack vare sin vågnatur, inte kan existera mellan dessa nivåer. Det finns dock svarta ämnen som absorberar (nästan) allt ljus inom den synliga spektrat.
Jag har misslyckats helt med att se skillnaden mellan dessa typer av absorption. Har det måhända att göra med att atomerna i det svarta ämnet inte exciteras utan helt enkelt absorberar fotonen i form av termisk energi?
Hoppsan, rätt långt inlägg, den viktigaste frågan var dock: varför behåller fotonen riktningen? En exciterad atom skickar, så vitt jag vet, iväg sin överskottsenergi i en helt slumpmässig riktning.