2008-03-18, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SjOgReNxxx

Jag kommer ta en liten paus från FB nu eftersom jag ska resa så jag överlåter grovgörat till er nu mina tomtevänner

När jag kommer tillbaka så vill jag se en tomtefilm!

Farväl.

EDIT: Dock är det bara en vecka

Underbart! Starkt jobbat SjOgReNxxx!

Ha en riktigt trevlig resa, och var på din vakt - man vet aldrig vart dessa elusiva tomtar dyker upp. Om du ser något av värde så hoppas jag innerligt att du kommer ha kamera tillgänglig!
Citera
2008-03-18, 17:26
Medlem
OneUps avatar
Haha, rena rama Hajktråden detta! Ser fram emot en upplösning.
Citera
2008-03-18, 17:31
Medlem
Jag ska fortsätta se över möjligheterna att ringa någon av personerna som omnämns i texten.. Naturligtvis inte utan att spela in samtalet.

Förresten, jag önskar dig lycka till med resan! Men ha UrbanResidents ord i tankarna!
Citera
2008-03-18, 17:42
Bannlyst
Mail skickat till NRK!

Nu drar det ihop sig till "Le Grand Finale", kära tomtevänner!...

Jag tog mig friheten att skicka ett mail till NRK med en förhoppningsvis hyfsat målande beskrivning av den information som vi hittils (med SjOgReNxxxs-, och Expressens hjälp) har lyckats få fram. Försökte också ge ett så pass seriöst intryck som möjligt för att eliminera riskerna i att inte få något svar överhuvudtaget. Jag framförde även en önskan till NRK att - i mån av god jaktlycka - lägga upp videon på deras hemsida till vår beskådning.

Dock så glömde jag i min iver att markera och kopiera den texten jag skrev, så tyvärr kan jag inte presentera själva mailtexten i sin helhet här.

Nu är det alltså bara att hoppas att någon på NRK förstår svensk skrift, och att de visar sig vara lika sammarbetsvilliga som Expressen! Om så blir fallet, så kommer denna historien snart att få ett lyckligt slut - precis som i de gamla tomtesagorna!

Under tiden tycker jag vi stämmer upp i den norska nationalsången:

"Ja, vi elsker dette landet,
som det stiger frem,
furet, værbitt over vannet,
med de tusen hjem."

...osv...

Senast redigerad av UrbanResident 2008-03-18 kl. 17:48.
Citera
2008-03-18, 17:56
Medlem
slbussenones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeWilhelmFree
jag hittade nåt jävligt skrämmande iaf. men ni får själva avgöra, det är lite suddigt.

http://www.youtube.com/watch?v=c06lDSc8rfA

JÄVLA SKOJARE!
Citera
2008-03-18, 19:20
Medlem
kungubos avatar
Gröna kläder!? Måste ju varit en leprechaun på besök från Irland ändå...
Citera
2008-03-18, 19:20
Medlem
Klåd Junkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Nu drar det ihop sig till "Le Grand Finale", kära tomtevänner!...

Jag tog mig friheten att skicka ett mail till NRK med en förhoppningsvis hyfsat målande beskrivning av den information som vi hittils (med SjOgReNxxxs-, och Expressens hjälp) har lyckats få fram. Försökte också ge ett så pass seriöst intryck som möjligt för att eliminera riskerna i att inte få något svar överhuvudtaget. Jag framförde även en önskan till NRK att - i mån av god jaktlycka - lägga upp videon på deras hemsida till vår beskådning.

Dock så glömde jag i min iver att markera och kopiera den texten jag skrev, så tyvärr kan jag inte presentera själva mailtexten i sin helhet här.

Nu är det alltså bara att hoppas att någon på NRK förstår svensk skrift, och att de visar sig vara lika sammarbetsvilliga som Expressen! Om så blir fallet, så kommer denna historien snart att få ett lyckligt slut - precis som i de gamla tomtesagorna!

Under tiden tycker jag vi stämmer upp i den norska nationalsången:

"Ja, vi elsker dette landet,
som det stiger frem,
furet, værbitt over vannet,
med de tusen hjem."

...osv...

Bra jobbat! Ett tag trodde jag du ville att vi skulle klämma i med "We shall overcome"...
Du har inte kvar meddelandet i skickat då? Inte för att det spelar nån roll, men för den allmänna nyfikenhetens stillande så...

Med hjälp av uppgifterna från Expressen borde det väl vara möjligt att åter sätta press på SVT när det handlar om inslaget i Café Norrköping.
Man tycker ju att det borde finnas ett programarkiv även i Östergötland.

Annars är viktiga namn i den här historien:
  • Susan Dreier - filmare
  • Frank Vidar Nysveen - backhoppare
  • Audun Fremstad - länsman
  • Margit Sandemo - författare
  • Tove Sandemo - dotter
Senast redigerad av Klåd Junker 2008-03-18 kl. 19:29. Anledning: Kom på en grej.
Citera
2008-03-18, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klåd Junker
Bra jobbat! Ett tag trodde jag du ville att vi skulle klämma i med "We shall overcome"...
Du har inte kvar meddelandet i skickat då? Inte för att det spelar nån roll, men för den allmänna nyfikenhetens stillande så...

På Folkets Hus i Rinkeby i början av det inte fullt så glada 90-talet - åtminstone i jämförelse med det desto gladare 80-talet - så bevisade dåvarande invandrarminister Birgit Friggebo med råge att låten "We Shall Overcome" inte gör sig vidare väl i offentliga sammanhang. Därför tänkte jag att det instället kunde fungera bättre med våra kära västfränders nationalhymn!

Angående mailinnehållet så är det tyvärr försvunnet, då jag skickade mailet via något sorts POST-form/script på NRK's hemsida. När jag sedan försökte backa webbläsaren i hopp om att kunna kopiera texten, så visade sig detta drag ge negativt resultat.

Förhoppningsvis är dock medarbetarna på NRK så snillrika att de citerar mitt brev i det kommande svaret - och om så är fallet så kommer jag givetvis att presentera hela materialet!
Senast redigerad av UrbanResident 2008-03-18 kl. 19:53.
Citera
2008-03-19, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
På Folkets Hus i Rinkeby....

Nej, stämningen som uppstod där kan vi gott vara utan

Jag tog förresten och skickade ett mail till Norska Dagbladet med, i hopp om att de har någon information att dela med sig utav. Jag hoppas att de förstår svenskan bra, för enligt mina egna erfarenheter förstår alltid norrmän mig mycket bättre än vad jag förstår dem. Gör de inte det får jag väl göra ett nytt försök på engelska..

"Hej!

Mitt namn är Jäsan och jag representerar en svensk förening som ägnar sig åt att studera övernaturliga händelser och fenomen.

Jag skriver till er angående en händelse som ska ha inträffat i Vallstes hoppbacke för ca 10-15 år sedan. Ett par vid namnen Susan Dreier och Frank Vidar Nysveen ska ha lyckats fånga en tomtenisse/vätte på film, vilket blev uppmärksammat i media. Vi har försökt få tag i denna video och informatin kring det hela, men tyvärr utan resultat. Eftersom att händelsen ägde rum i Norge undrar jag om ni har någon information om detta, eller om ni till och med har videon i fråga tillhanda?

Har jag uttryckt mig oklart, eller om ni har andra frågor är ni välkomna att kontakta mig.

Detta är av stort värde för oss, och er hjälp är mycket uppskattad.

Med Vänlig Hälsning
Jäsan
Senast redigerad av Jäsan 2008-03-19 kl. 01:12.
Citera
2008-03-19, 10:43
Medlem
Svampspors avatar
Ett hett tips på en snubbe som borde ha information om ämnet är ju den tomtelike folklivsforskaren Ebbe Schön. Det han inte vet om tomtar och troll är nog inte värt att veta.
Citera
2008-03-19, 12:00
Medlem
Hylands avatar
Grymt jobbat! Men jag antar att svaret från NRK blir detsamma som detta:
http://www.paranormal.no/forum/phpbb2/viewtopic.php?t=4648
Hei!

Takk for henvendelsen.

Du kan få kjøpt kopi av NRK produserte innslag/program, så fremt ikke noen av
deltakerne har Copyright på innslaget/programmet. Vi har ikke tillatelse til å
kopiere innkjøpte innslag/program. Hvorvidt vi har rettigheter til å lage kopi
av dette innslaget vet jeg ikke, men ved kopi til privat bruk kan du kontakte
Privatsalg. Bente Kaas på Privatsalg vil kunne gi deg opplysninger om dette.

Bente Kaas, Tlf: xxxxxxxx , e-post: spør meg på PM
Men slike kopier er kostbare.(Minstepriser: 0-10 minutt kr 500, 10-30 minutt kr
700, 30-60 minutt kr 1000, og inntil 90 minutter kr 1300.)

Med vennlig hilsen
NRK www.nrk.no
Markeds- og kommunikasjonsavd
Publikumsservice

Men fråga runt på forumet där så får ni säkert hjälp med att ta kontakt med någon av de inblandade!
Citera
2008-03-19, 14:56
Medlem
Klåd Junkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäsan
Nej, stämningen som uppstod där kan vi gott vara utan

Jag tog förresten och skickade ett mail till Norska Dagbladet med, i hopp om att de har någon information att dela med sig utav. Jag hoppas att de förstår svenskan bra, för enligt mina egna erfarenheter förstår alltid norrmän mig mycket bättre än vad jag förstår dem. Gör de inte det får jag väl göra ett nytt försök på engelska.
Bra jobbat Jäsan!
Ni är förresten så himla bra allihopa!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in