2006-10-14, 12:52
Medlem
Lycka till Kim
Citera
2006-10-14, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
För att nu var det ju inte tal om allmänna juridikstudier kanske? Vill man vara säker på att bli advokat så är det höga betyg rakt igenom juristlinjen som gäller
Jo, sant.
Citera
2006-10-14, 14:28
Medlem
202walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
För att nu var det ju inte tal om allmänna juridikstudier kanske? Vill man vara säker på att bli advokat så är det höga betyg rakt igenom juristlinjen som gäller, följd av fem års praktisk yrkeslivserfarenhet i en bransch där 60-70-timmars veckor snarast är att betrakta som vanliga arbetsveckor.

Såtillvida, man inte har bra kontakter, vilket inte brukar vara en ovanlighet.

Angående timmarna som juriststudenter lägger ner på studierna så behöver de kanske inte lägga ner så många timmar eftersom de är så interligenta.

Citera
2006-10-14, 15:27
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kim_westin
Finns det nån i världen som är det? Vore inte det jävligt sexigt. Man lär nog får knulla många brudar och milfs.
En vacker dag kommer jag nog utbilda mig till advokat och läkare. Jag måste bara tänka igenom vilken utbildning jag ska välja. Men först vill jag jobba lite så jag har yrkeserfarenhet sen plugga up mina ämnen på komvux så man kan söka in. Sen kommer jag utbilda mig till de bägge utbildningarna. Vad tror ni? Är det en bra idé.

Underbart med folk med ambitioner... hur gammal är du 15? Att välja yrke i tron att man får knulla massor, det hade jag flera killar som gjorde då de gick i högstadiet, självklart "misslyckades" de redan på gymansiet och fick inte så pass höga betyg så att de kom in på någon utbildning som de ville gå.

Som i egenskap av tjej så tror jag att du överskattar yrkets betydelse då det gäller att få ha sex... Skulle tro att det bara är tjejer under 18 som imponeras av sånt, om ens de.. Många tjejer gillar uniformer, så brandman/polis kanske hellre vore något om du väljer yrke efter "knullfaktor"..
Citera
2006-10-14, 15:45
Medlem
Kuggarns avatar
Herregud Kim... Du är ju bara så... jävla... dum...

Hade du tänkt arbeta halvtid som läkare och halvtid som advokat eller? Ärligt talat. Med tanke på den allmäna kvaliteten på dina inlägg som rör allt mellan huruvida 12,7 är ett ok betyg till om det är ok med buffaloskor så tvivlar jag ärligt talat på att du är kapabel att någonsin ta ens den enklaste examen på högskolenivå.

Först trodde jag du var ett troll men nu är jag stället tämligen övertygad om att du är precis så bränd som du framstår att vara.

Om vi sen skall närma oss själva sakfrågan i din trådstart så tror jag, likt de flesta som svarat redan, att det är en synnerligen dålig idé. Inte minst då du får svårt att rent finansiellt ta dig igenom studierna med studiemedel från CSN. Det skulle väl kunna vara så att du har en egen förmögenhet men på något sätt är jag tveksam till detta.

Du skriver att du bara skall tänka igenom vilka utbildningar du skall välja... Förutom att du måste läsa upp din grundläggande behörighet på komvux (utgår jag ifrån) så måste du eventuellt komplettera med den särskilda behörigheten som krävs. Utgår även ifrån att du inte har t ex matematik D.

Har du sedan tänkt bli både advokat och läkare så kan jag rekommendera juristlinjen och läkarlinjen (who would have guessed?). Advokat blir man dock inte genom att man tagit examen, något som redan påpekats. Advokat är du om du är medlem i Advokatsamfundet.

Lycka till! Dra ett pm om du vill ha mer tips kring din personliga utveckling...
Citera
2009-09-22, 21:26
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Äh, varför tror folk att det är så svårt? Jag funderar själv på kombinationen, jag tror definitivt att den har sina fördelar. Förstås inte om man ska forska, men läkaryrket är så mycket mer än det. Funderar dessutom att på läsa lite ekonomi under vikarierandet och AT-tiden. Däremot tänker jag inte bli advokat, det tror jag bara är onödigt. Läkar-, jurist- och ekonomexamen räcker gott och väl. Har redan konsulterat studievägledare och rent schemamässigt fungerar det utmärkt, det finns möjlighet till individuellt skräddarsydda scheman om obligatoriska tillfällen krockar (självklart inte föreläsningar och annat trams på juristutbildningen).

Jag ser det som att kombinationen kan leda till högt ansvar inom sjukvården och ger stor potential att ta del av förvandlingen till det privata som jag spår att sjukvården kommer att genomgå i större utsträckning om ett tiotal år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in