Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2006-10-19, 23:41
Medlem
Ondkvists avatar
Bättre att sådana som jag som inte kan något om ATM:er skräpar ned i kommentarskedjor om vad jag TROR, till skillnad från att de som har kunskapen flaggar upp lite att det inte är lämpligt att öppna Pandoras Box? ;)
Citera
2006-10-20, 02:43
Medlem
Trashers avatar
Mycket bättre. Det är roligare att läsa olika idéer än några som skriver att dom vet men inte tänker berätta. Helt sjukt onödigt.
Citera
2006-10-20, 19:24
Medlem
Ezels avatar
Såhär funkar bankomater i USA iallafall:

http://it.slashdot.org/article.pl?sid=06/09/21/1819242
http://it.slashdot.org/article.pl?sid=06/09/25/1919256

Detta är alltså för ca en månad sedan :-)

Ut å googla med er.

Mvh: Ezel ... Malmoe, Sweden
Citera
2006-10-20, 20:40
Medlem
Adzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
De har i regel ett larm till rummet där bankomaten finns, sedan ett tidslås (med larm) på själva automaten och fler än en nyckel som måste användas för att ta sig in till pengarna. Pengarna är sedan i sin tur inlåsta i kassetter som skyddas med färgpatroner. Det är, med andra ord, tämligen hög säkerhet på dem. Jag kan faktiskt ärligt talat inte erinra mig något fall då rånare kommit åt pengar via en uttagsautomat i Sverige.

Jag kan nämna ett fall i Brunflo utanför Östersund där dom sprände automaten hälften av pengarna vart röda men dom fick den och den andra sprängde dom dom,
Citera
2006-10-20, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av roader
Vart har du funnit denna information ?
En på företaget jag arbetade på innan som berättade. Han är seniorkonsult på företaget och hade varit med om att utveckla dylika system.
Citera
2006-10-20, 21:08
Bannlyst
det var ju nån snubbe i USA som lyckades "hacka" en bankomat. ingen hade tydligen bytt ut något admin pass. ska hitta länk

EDIT: http://www.idg.se/2.1085/1.77183
Citera
2006-10-20, 22:01
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumagrrl
Såg en bankomat med WinXP idag. I alla fall hade den de där grönskande kullarna som bakgrund på desktopen.
Vafan, har dom uppgraderat från 486rna nu

Dom flesta pengarna försvinner ju också innan maskinen sätts igång, dvs grovt rån vid laddningstillfället, helt riskfritt eftersom väktarna inte har några vapen. Vilken ärthjärna som helst kan ju sno åt sig en större summa pengar på de viset, lite cojones behövs bara. Fast å andra sidan kan man ju råna ica maxi också, pengar som pengar.
Citera
2006-10-20, 22:51
Medlem
Cormacs avatar
medans vi ändå är inne på att råna bankautomater, ingen som har tängt på dessa "mobila automater" som finns vid diferse festivaler o dylborde vara mycket lättare att ge sig på än nå inbyggd skit .. hum de kanske va lite OT dock. förlåt trådskaparen, vet inte alls hur en såndär pryl är uppbyggd
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in